Berlingske Business
09:22Chr. Hansen stiger til vejrs efter løftet anbefaling

Teatre kan tro på vækst

teater
Overskrift
Foto:
 

I det meste af Europa er oplevelsesøkonomien vokset trods økonomisk krise.

Den kreative branche har haft solid medvind de seneste år – finanskrise eller ej. En rapport fra slutningen af sidste år viser, at den kreative branche i dag er Europas tredjestørste industri målt på beskæftigelse.

KODAs europæiske pendant Gesag stod bag rapporten, som var udarbejdet af revisons- og konsulenthuset EY. Rapporten cementerede pointen om, at mens jobskabelsen 2008-2012 var negativ med 0,7 pct. som helhed, så oplevede den kreative branche en positiv jobskabelse på 0,7 procent.

Så på mange måder har institutioner som danske teatre al mulig grund til at tro på vækst – det grundlæggende fundament er i hvert fald på plads. Det er dog ikke ensbetydende med, at succes kommer af sig selv. Slet ikke, når det kommer til scenekunst.

Her er produktet, altså selve forestillingerne, helt centralt for succesraten, men den strategiske tankegang bag driften af et teater er også meget vigtig, lyder det fra Rasmus Wiinstedt Tscherning, direktør for Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi.

»Skismaet er at holde fast i den kunstneriske integritet samtidig med, at man har en kommerciel vinkel. De to ting udelukker på ingen måde hinanden – det er ikke modsætninger. Men de skal balancere,« siger han

27BUSMungo-Park.jpg

På den ene side er der altså prestige og muligheder for et scoop ved at udfordre kunstarten og forsøge at skabe noget helt nyt. Men samtidig skal der tages hensyn til, hvor publikum er, og hvad de er parate til at betale for.

Rasmus Wiinstedt Tscherning pointerer dog, at danske teatre er i en økonomisk udsat situation, som ikke nødvendigvis ville eksistere, hvis de var forankret i lande med en større befolkning. De lidt under seks millioner danskere er en lille størrelse i hans optik, når det kommer til kommerciel succes. Det er også i det lys, man skal se på sagen, når man taler om offentlig støtte til scenekunst.

»Dansk film får eksempelvis mange hundredetusinder kroner om året i støtte, fordi de har svært ved at tjene sig hjem på et så lille marked som det danske. Sådan er det også for andre kunstformer – deriblandt teatret,« siger han.

27BUSMungo-Park2.jpg

Direktøren for Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi, der er en offentlig, selvejende institution, mener dog ikke, man dermed skal sige, at teater i Danmark som udgangspunkt er en dårlig forretning. Nogle teatre excellerer i at finde balancen mellem det kommercielle og kunstnerisk nytænkning – deriblandt Mungo Park.

»Teater er ikke generelt en dårlig forretning. Men noget er sværere end andet. Nogle slags scenekunst er sværere at formidle og sælge end andre – og nogle teatre er bedre til at tiltrække publikum end andre,« siger han og tilføjer:

»Der er sikkert en del, der vælger Mungo Park, fordi det typisk har været teater af kunstnerisk høj kvalitet – og som samtidig har været populært. De har bygget et navn op, hvor man ved, at hvis man tager i Mungo Park, bliver man ikke skuffet. Det er et godt udgangspunkt for kommerciel medvind.«

Stine Bosse

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen