Berlingske Business

Svindende syn blev en øjenåbner – iværksætters frygt for at fejle forsvandt

26BUSPodcast-101056.jpg
Nicolai Bille Krogh brugte »et halvt år på at gå rundt og synes, at livet var urimeligt«, da han fik en nedslående besked fra lægen – men så gik han i aktion, fortæller han vært Ane Cortzen i det nye afsnit af Business-podcasten »Succes Kriteriet«. Foto: Linda Kastrup

Nicolai Bille Krogh fik som 30-årig konstateret en sygdom, der vil koste ham synet. Diagnosen fjernede hans frygt for at fejle, og i Business-podcasten »Succes Kriteriet« fortæller han om at realisere drømmen om at blive iværksætter.

For ti år siden fik Nicolai Bille Krogh, stifteren af GoDream, hvad han selv kalder »en ordentlig lussing i livet«. Han havde fået svært ved at se om natten og et utal af test senere befandt han sig på Statens Øjenklinik, hvor overlægen gav ham en voldsom besked:

»Du skal indstille dig på, at du langsomt, men sikkert mister synet, og du går nok med blindestok, når du er i 50erne.«

Nicolai Bille Krogh fik konstateret øjensygdommen retinitis pigmentosa, hvor synsfeltet indsnævres, indtil man bliver blind. Han underviste på det tidspunkt i marketing og kommunikation på Køge Handelsskole, var kun 30 år, og diagnosen føltes som en dødsdom.

»Jeg blev sur og bitter og havde ondt af mig selv. Jeg brugte et halvt år på at gå rundt og synes, at livet var urimeligt,« fortæller han i Business-podcasten »Succes Kriteriet«.

Men med tiden vendte de negative tanker, og han fik travlt med at udleve sine drømme. Øverst på listen over alt det, han ville nå, inden synet forsvandt, stod iværksætteriet.

Længe havde Nicolai Bille Krogh gået og puslet med ideen om at starte sit eget, men han havde endnu ikke turdet tage springet, da frygten for at fejle var for stor. Han tænkte: »Det er nu eller aldrig.«

»Pludselig blev det mindre vigtigt at lykkes. Det vigtigste var at kunne sige, at jeg havde prøvet det,« siger han.

Da Nicolai Bille Krogh sagde sit faste job op, havde han endnu ikke nogen plan for, hvad iværksætteriet skulle indeholde. Det var held i uheld, at virksomheden Oplevelsesgaver.dk var ved at gå konkurs på samme tidspunkt.

»Det var ikke min egen idé, men det gav pludselig rigtigt meget mening at overtage det koncept i forhold til det, jeg selv sad med.«

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Advarsler fra mor, advokat og revisor

I sommeren 2007 købte Nicolai Bille Krogh så Oplevelsesgaver.dk – på trods af advarsler fra både sin advokat, revisor og endda sin egen mor. De mente, det var naivt at overtage et koncept, som andre dygtige mennesker ikke havde kunnet få succes med.

Men Nicolai Bille Krogh stod ved sin drøm, og GoDream blev til. Virksomheden står i dag bag æskerne med oplevelsesgaver, som de fleste kan genkende fra hylderne i landets supermarkeder. De rummer alt fra en tur i biografen til storbyferier og dykning med hajer.

30BUSPix-Succes-102127.jpg

Men livet som iværksætter var ikke en dans på roser fra dag et. Nicolai Bille Krogh pakkede og solgte oplevelserne direkte fra sit køkkenbord i sin lejlighed og måtte selv cykle på posthuset, hver gang et gavekort skulle sendes. Bilen blev solgt, og MasterCardet overtrukket, og pengene var små i to år, indtil han endelig kunne leve af sin forretning.

»Det var lidt ensomt. Hele mit liv handlede om det. Hvis jeg mødte nogen uden for lejlighedens fire vægge, kunne jeg ikke tale om andet. Omvendt var der enormt mange små sejre, og det, jeg gjorde, skabte noget.«

Efter et par hårde opstartsår tog forretningen for alvor fart, og GoDream fik brug for hjælp. I 2010 kom erhvervsmændene Flemming Østergaard og Martin Thorborg med i bestyrelsen. Ifølge Nicolai Bille Krogh havde han brug for professionel rådgivning fra mere erfarne mennesker.

»Det var lidt som at sidde i en bil, hvor speederen sad fast og fik mere og mere fart på. Og så handlede det bare om at styre den uden at køre ind i noget,« forklarer han.

Nicolai Bille Krogh opfordrer andre iværksættere til at få erfarne folk ind i virksomheden, som forstår missionen bag. Han mener også, man kan lære af alle mennesker og ikke bør begrænse sig til én enkelt rådgiver eller mentor.

23BUSCamilla-Lastein-podcas.jpg

I julen 2016 fyrede Nicolai Bille Krogh sig selv som direktør til fordel for Carsten Hänel og er nu bestyrelsesmedlem. Han flytter om kort tid til New York, hvor han igen smøger ærmerne op for at hjælpe GoDreams kontor i den amerikanske storby: »Det minder mig meget om tiden ved køkkenbordet for ti år siden.«

I dag omsætter GoDream for et trecifret millionbeløb, beskæftiger over 40 ansatte og er på hylderne i både Danmark, Norge, Sverige og New York. Nicolai Bille Krogh har omkring 40 procent af sit syn tilbage.

05BUSPix2-Succes-S-ren-og-A.jpg

De andre medvirkende

Senere i podcasten medvirker business angel Jesper Johansen, der tidligere har været hos McKinsey, stiftet sin egen virksomhed samt været administrerende direktør i Straumur.

I dag er han partner i sin egen investeringsfond, DKA Capital, som primært investerer i teknologivirksomheder og erfarne iværksættere.

Til slut i hver podcast giver Nordeas eksperter gode råd til iværksætteriet. I dette afsnit er det bankdirektør for personal banking, Mads Skovlund, der giver sit bud på, hvordan man får skabt det rigtige netværk, som hjælper en til at blive dygtigere.

16BUSSucceskriteriet-podcas.jpg

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen