Berlingske Business

Svært at bygge bro i cleantech-branchen

Klimatop2009
COP15. Bright Green i Forum. Hos Cleantech, Mid-Norway Foto:

Cleantech-iværksættere og kapitalmarkedet har svært ved at mødes. Cleantech-klynge prøver med ny investorportal.

For et år siden etablerede Søren Houmøller, ingeniør og projektkoordinator med lang erfaring fra det danske cleantech-miljø, virksomheden 1st Move. Formålet var at markedsmodne de projekter, som findes i cleantech-miljøet. Mange teknologier og løsninger er udviklet med statsstøtte – blandt andet via det såkaldte Energitekniske Udviklings- og Demonstrations Program (EUDP). Men de fleste projekter forbliver projekter og når ikke ind i en fase, hvor de er skåret til, så investorerne kan forholde sig til dem.

Havvindmøller på Storebælt d. 10.12.2012

Det har 1st Move forsøgt at råde bod på, for der mangler en bro mellem projekt­magerne og kapitalmarkedet.

I arbejdet har Søren Houmøller fået opbakning fra bestyrelsesformand Jørgen Mads Claussen fra Danfoss og fra Dansk Energis direktør Anders Stouge. De sidder begge i virksomhedens advisory board. Der er også kommet henvendelser fra mange cleantech-iværksættere, som ønsker at være med. Alligevel må Søren Houmøller konstatere, at det er svært at få gang i markedsmodningen og kapitaliseringen af cleantech-projekter.

Venturebranchen er stået af efter betydelige tab, og de store energiselskaber har svært ved at håndtere produktudvikling på cleantech-området, fordi de ikke har erfaringen og i mange tilfælde heller ikke lysten til at investere. Desuden er de underlagt regulering, der vanskeliggør nye initiativer.

»Jeg har svært ved at se, hvor pengene skal komme fra til de cleantech-projekter, som i princippet er kommercielt interessante. Investorerne har trukket følehornene til sig, fordi cleantech er en langsigtet investering af industriel karakter. Det tør de færreste binde an med, selv om investorerne på dagens marked leder efter alternative, langsigtede investeringsmuligheder med potentielt godt afkast. Og de findes inden for cleantech«.

09BUScai.jpg

Direktør Claus Biel fra Cleancluster – en klynge af cleantech-virksomheder i Danmark - er knap så pessimistisk.

Han erkender, at markedsmodningen og koblingen mellem investorer og nye cleantech-virksomheder er svær. Men han mærker alligevel stigende interesse blandt investorerne.

Senest har regeringen som led i sin erhvervspolitik oprettet en grøn fond, som Vækstfonden skal administrere, og som skal give lån til virksomheder, der arbejder med cleantech-projekter. Her skal private være med til at doble beløbene op.

Han peger også på, at de statslige innovationsmiljøer har ganske mange cleantech-virksomheder i deres portefølje. I clean-klyngen selv arbejder man p.t. med at lave en investorportal, der skal være brobygger mellem investorerne og cleantech-virksomhederne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen