Berlingske Business
17:42

Sushi-dronningen om en stor forskel: Mænd er bedre til ikke at tænke så meget over tingene

19BUSSucces-Kriteriet-Louis.jpg
Overskrift
Louise Ertman Baunsgaard (tv.) fortæller podcastvært Ane Cortzen om at være en sjældenhed: En kvinde, der tidligt springer ud som iværksætter. Foto: Søren Bidstrup
 

Da Louise Ertman Baunsgaard stiftede restaurantkæden Letz Sushi, blev hun mødt med skepsis fra omverdenen. Hun lod ikke tvivlen overtage, men det gør mange kvinder, lyder det fra den succesfulde iværksætter.

I 2003 gjorde Louise Ertman Baunsgaard noget, få kvinder gør: Hun droppede det sikre job og kastede sig ud i at starte sin egen forretning. En forretning, der senere skulle blive til den landskendte sushikæde Letz Sushi.

»Så længe, jeg kan huske, havde jeg haft en lyst til at starte mit eget. Jeg gik rundt med en lille notesbog, som jeg skrev mine gode ideer ned i,« fortæller hun.

Langt størstedelen af den stigende iværksætterskare er mænd. Ifølge Erhvervsstyrelsen er det under en tredjedel af alle iværksættere, som er kvinder.

Netop at være kvinde i en mandsdomineret verden er det, som denne uges afsnit af Succeskriteriet handler om – om at leve drømmen ud og skabe sit eget. Og om at turde gøre det.

05BUSPix2-Succes-S-ren-og-A.jpg

Louise Ertman Baunsgaards iværksætterhistorie begyndte i 2002, da hun tog orlov fra sit job i en IT-virksomhed og tog til Australien for at rejse rundt.

Hun endte i Sydney, hvor de var meget længere fremme på sushiscenen, end hun nogensinde havde set før. Louise Ertman Bauns­gaard blev bidt af ideen om at starte en sushikæde i Danmark, og hjemvendt fra sin rejse begyndte hun at lede efter lokaler til sin restaurant, samtidig med at hun begyndte på et iværksætterkursus.

»Folk syntes, det var langt ude og kaldte det en dille, men jeg havde det sådan, at hvis det ikke gik, så var det ikke verdens undergang, og så havde jeg prøvet det,« forklarer Louise Ertman Baunsgaard.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Tvivl er ikke altid en nådegave

Efter noget tid blev hun sagt op fra sit job, og det var med hendes egne ord »skæbnen«. Med en startkapital bestående af et lån på 400.000 kr. fra friværdien i hendes ejerlejlighed og uden nogen form for erfaring som restauratør åbnede hun i marts 2003 den første Letz Sushi på Østerbro i København.

Herfra gik det stærkt: Restaurant nummer to åbnede et år efter, og i dag findes der i alt 16 restauranter i København, Nordsjælland og Aarhus.

Louise Ertman Baunsgaard havde i lang tid kun kvindelige ledere i sine restauranter. Et valg, der skyldes kvindernes øje for detaljer:

»Frem til sjette restaurant havde jeg kun kvindelige ledere ansat. Jeg mener, at kvinder har et større overblik, når det kommer til detaljer. Det er utroligt vigtigt, når man driver en kæde,« lyder det fra sushi-dronningen.

Selv om Louise Ertman Baunsgaard ikke stødte på problemer eller fordomme ved at være kvinde, da hun grundlagde sin virksomhed, måtte hun dog løfte øjenbrynene, når den japanske leverandør kom på besøg og spurgte efter hr. Baunsgaard.

Hun mener, at grunden til manglen på kvindelige iværksættere skal findes hos kvinderne selv, som tøver og tænker en ekstra gang eller to, inden de springer ud i det. Det er derfor, at mænd oftere formår at springe ud i det og lægge tvivlen bag sig – som Louise Ertman Bauns­gaard siger det, er de »bedre til ikke at tænke så meget over tingene«.

»De tror på deres ideer, og det, synes jeg, er en fantastisk evne. Hvis der er noget, man skal som iværksætter, så er det at tro på det. Hvis du ikke selv tror på det, så er der ingen, der gør,« lyder det fra den erfarne iværksætter.

Og så er der også det med børnene:

»Der er mange kvinder, som får supergode ideer, efter de har fået børn. Så er der meget praktisk, som skal gå op, og det er jo benhårdt økonomisk at sige det faste job op og starte sit eget. En lang udsigt til den økonomiske gevinst gør, at man dropper det,« forklarer hun.

16BUSSucceskriteriet-podcas.jpg

Louise Ertman Baunsgaard kastede sig selv ud i iværksætteriet som 27-årig, inden hun havde fået børn og opfordrer unge kvinder, som både vil drømmen om at starte sit eget og starte familie, til at gøre det samme. I dag har hun tre børn, men har aldrig været på barsel.

»Hvis ideen er der, så kom i gang. Men hvis der allerede er mand og børn, så tag en snak om, hvorvidt det overhovedet kan lade sig gøre – man kan jo eksempelvis lave en plan om at give det en chance i et år,« siger hun.

I juni i år solgte Louise Ertman Baunsgaard sin andel af sushikæden til Lars Larsen Group og trådte tilbage som bestyrelsesformand og helt ud af den virksomhed, hun stiftede i 2003. Nu skal tiden blandt andet bruges på at etablere sig som business angel og på virksomheden Stress Ambassadøren, som skal forebygge stress på de danske arbejdspladser.

Louise Ertman Baunsgaard er også en del af panelet til iværksætterkonkurrencen Business Boost, hvor hun tilbyder de lovende iværksættere en hjælpende hånd i form af massiv rådgivning.

Læs mere og meld din ide ind på businessboost.business.dk

12BUSPodcast-Succeskriterie.jpg

De andre gæster

Senere i podcasten fortæller business angel Torben Frigaard Rasmussen, der tidligere har været involveret i firmaet som Worldticket og E-conomics om, hvad han leder efter i en iværksætter. Han er blandt andet meget interesseret i robotteknologi.

Til slut i podcasten giver Nordeas eksperter gode råd til iværksætteriet. I dette afsnit giver nordisk kommunikationsdirektør Sara Helweg-Larsen sit bud på, hvad der definerer den gode leder og svarer på, om der er forskel på mænd og kvinder i ledelsesrollen.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen