Berlingske Business

Super-universitet sikrede dansk vækst-eventyr i USA

USA
Global CEO, Michael Drejer, er også frivillig mentor på Stanford University, Startx, hvor han sparrer med de studerende for at »skanne« markedet for nye trends. Foto:

Kontrakter med amerikansk universitet sparkede døren ind til det lukrative IT-marked i USA for dansk virksomhed med globalt vokseværk. Virksomheden er vokset mere end 50 pct. de seneste to år.

Telefonforbindelsen til USA og Global CEO i virksomheden Propeople Michael Drejer, knaser fra tid til anden. Men budskabet går ganske klart igennem.

»Når vi ser en lille åbning, sparker vi altså døren helt ind.«

Døren er siden 2006 blevet sparket ind til store forretninger som Mærsk, Egmont og Stanford University i Californien.

Den sidste af de tre har kastet kontrakter på knap halvanden million dollar af sig. Opgaverne består i at varetage det digitale ansigt udadtil for universitetet og opbygge deres intranet. Det store samarbejde med universitetet handler ikke kun om kolde kontanter. Det handler om at blive blåstemplet i USA. Af samme årsag tog Michael Drejer i 2010 til San Francisco for at komme tæt på IT-virksomhedernes paradis Silicon Valley. Missionen var at opbygge et amerikansk netværk og skaffe en stor reference, som de amerikanske kunder kunne forholde sig til.

»Selv om du har en virksomhed som Mærsk, som også amerikanske kunder kender, skal du have en amerikansk anerkendt virksomhed, der viser kunden, at man er god nok,« siger Michael Drejer, der fortæller, at Propeople allerede havde sat sig for, at den første kunde skulle være Stanford University, der med mere end 15.000 studerende var en særdeles lukrativ kunde at få som reference.

Den store institution er kendt for sin ekspertise inden for IT og computervidenskab eksempelvis ved at lægge grundstenene til succeser som Google og Hewlet-Packard. Og så har den fostret intet mindre end 17 astronauter.

Døråbneren

Den danske virksomhed laver moduler og supporterer løsninger til »open-source«-systemer. Løsninger, hvor IT-designere frit kan videreudvikle systemet.

Ifølge Anders Elbak, chefanalytiker ved IDC, en analyse- og konsulentvirksomhed inden for IT-branchen, er det særligt afgørende at få fingrene i en anerkendt kunde, når der satses på »open source«-systemer.

»Særligt, hvis kunden ikke kender virksomheden, kan det være svært at vurdere kvaliteten af produktet. Kan de levere supporten, der er nødvendig for at indgå et samarbejde. Brugen af »open source« er en helt anden forretningsmodel, hvor det handler om at kunne garantere en support mere end et egentligt produkt,« siger han.

Der er mange virksomheder, der laver enkeltstående løsninger til »open-source«. Den danske virksomhed har valgt en helt anden model.

»Vi har valgt at sige, at vi ikke er en engangsløsning. Vi satser på, at vi har vores kunder i en længere periode. Et er, at det er mere langtidsholdbart. En anden ting er, at det giver os muligheden for at blive ved med at videreudvikle produktet,« siger han.

Voldsom vækst

Virksomheden havde sidste år en omsætning på 33 mio. kr., 12 mio. mere end året før. Allerede på de fem sidste måneder er virksomheden oppe på 20 mio. kr. Satsningen, der giver pote, er det amerikanske marked, hvor virksomheden i indeværende regnskabsår har hentet to mio. kr. i indtjening knap halvdelen af virksomhedens samlede indtjening.

De gode omsætningstal har virksomheden forsøgt at få konverteret til en solid indtjening, men det har krævet, at særligt omkostningerne i vedligeholdelsen og udviklingen af produkterne er blevet skåret til.

Østeuropa

Tilsnittet af virksomheden er blandt andet kommet ved at satse på østeuropæiske medarbejdere. Blandt andet supporteres de amerikanske kunder af medarbejdere i Moldova. En beslutning Propeople er helt åben omkring.

»Der er mange, der går og gemmer deres østeuropæiske medarbejdere væk i datterselskaber. Sådan er vi ikke. De er akkurat lige så dygtige, vi mener faktisk bedre end vores konkurrenters. Vi er ærlige omkring det, selv om nogle vælger at rynke på næsen af beslutningen,« siger Michael Drejer, som også påpeger, at det lavere omkostningsniveau har været med til at sikre succesen i USA.

Virksomheden vandt den 21. december 2012 hele udbuddet af Københavns Kommunes intranet. Noget virksomheden blandt andet tilskriver kompetencerne fra Stanford University.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen