Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Studiekammeraternes vilde idé: »Spis din bajer«

Regrained
Foto:

En amerikansk startup-virksomhed har kastet sig ud i et produkt, som de med sikkerhed har for sig selv. En snackbar lavet af restprodukter fra øl.

Et lille og usædvanligt erhvervseventyr skabt af to studiekammerater er ved at tage form og vokse sig stor på den amerikanske vestkyst. Produktet er en snackbar. Et lille kompakt måltid til farten, der lige kan give et ekstra skud energi.

Men hvad er der usædvanligt ved det, tænker du? Man kan jo efterhånden fodre svin med antallet af små snacks på butikshylderne.

Billede

Det usædvanlige ved Regrained, som den lille virksomhed hedder, er, at hovedingrediensen i snackbaren faktisk er noget man typisk fodrer svin med.

Det er restprodukter fra bryggeriernes ølproduktion.

De to venner Dan Kurzrock og Jordan Schwartz fra Los Angeles, der begge er i midt tyverne, har lidt ved et tilfælde skabt øl-snackbaren, der nu bliver solgt i specialbutikker over det meste af USA samt på deres hjemmeside.

Artiklen fortsætter under billedet
Regrainers
Jordan Schwartz (tv.) og Dan Kurzrock (th.) har skabt Regrained.

Sloganet, som den unge virksomhed benytter til at sælge produktet, vil sikkert lyde indbydende for mange: »Eat beer« - direkte oversat til dansk: "Spis Øl".

Det her er historien om to unge mænd udstyret med en solid entreprenant drivkræft, der har set en mulighed for at skabe et nicheprodukt og har forvandlet et hobbyprojekt til en virksomhed i vækst.

De begyndte projektet med 30.000 dollars i ryggen, som de fik samlet sammen på crowdfunding-siden Barnraiser.

Da de begge gik på University of California i Los Angeles bryggede de øl til deres studiekammerater, og Dan Kurzrock fandt ud af, at restprodukterne kunne benyttes til at lave brød.

Når man brygger øl bruger man korn typisk malt af byg eller hvede. Brygningsprocessen består i meget store træk af tre hovedfaser, mæskning, urtkogning og gæring. Gæren omsætter i sidste ende sukkerstofferne i urten til alkohol, og er den sidste fase i produktionen af øl, og det efterlader store mængder af kornrester.

Habib

Dan Kurzrock begyndte at bage meget brød og sælge det på universitetet. Det var måske en forretningsmulighed tænkte han. Men sammen med studiekammeraten Jordan Schwartz kom de frem til erkendelsen af, at det er enormt produktionstungt, at bage rigtigt meget brød. Det kræver store ovne og mange hænder. Men hvis man nu kun skulle producere  små snackbarer, så var det en helt anden historie.

Fra Dan Kurzrocks egne erfaringer med ølproduktion vidste han, at det faktisk var en udfordring, at slippe af med det store rest af korn. 80 pct. af bryggerierne sender overskydende korn ud til lokale landmænd som bruger det som dyrefoder.

De to spirende iværksættere kontaktede mindre lokale bryggerier, der helt gratis leverede råmaterialerne til deres øl-snackbar.

michael

Snackbaren er en sjov ide, der har kastet en hel del opmærksomhed af sig for de to iværksættere. Men ifølge Dan Kurzrock er det blot første skridt. De vil meget mere.

Derfor arbejder de lige nu med at udvikle en særlig mel med ingredienser fra ølproduktion, som kan bruges til bagning og madlavning.

Artiklen er baseret på følgende kilder; The Guardian, Forbes.com, BigBerry.com samt Regrained.com.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen