Berlingske Business

Stort potentiale for mobil-iværksættere

Mobil-området rummer adskillige nye forretningsmuligheder, hvis man tør tage springet.

Der findes i dag mere end fire milliarder – og hvert år sælges over en milliard nye af slagsen.

Vi har dem lige ved hånden – næsten døgnet rundt. Markedet for mobile teknologier eksploderer i disse år, hvor adskillige former for nye tjenester, services og underholdning kan tilgås på telefonen.

Det åbner op for et væld af nye forretningsmodeller og aktører på markedet – og netop det potentiale kan flere danske virksomheder kapitalisere på.

Sådan lyder det fra Vækstfonden, som gennemførte analysen ”Mobile teknologier i Danmark – Perspektiver for iværksætteri og venturekapital” i efteråret 2008.

- Der er et kæmpe potentiale for nye iværksættere og virksomheder inden for mobilområdet, hvor der hvert år sælges mobiltelefoner i kæmpe store volumener – og de bliver mere og mere komplicerede, så de kan håndtere flere nye applikationer, ligesom de kan gå online stort set alle steder. På den måde er der masser af potentiale for dem, der satser på at lave nye applikationer til telefonerne, siger partner i Vækstfondens forretningsområde Vækstkapital, Søren Steen Rasmussen, der efterlyser flere danske aktører på området.

- Udfordringen er, at lave applikationer, som er unikke – og som folk er villige til at betale for. Når først ’killer’-applikationerne er der, så vil kapitalen også være der, lyder det fra Søren Steen Rasmussen.

Vækstfondens analyse af mobilmarkedet konkluderer, at andelene af ventureinvesteringer i mobile teknologier i 2007 faldt til det laveste niveau siden 1999 – 4,1 procent ud af i alt 2,2 milliarder kroner i 2007.

Zyb vil bevare iværksætterånden

Virksomheder kan udnytte mobil markedsføring bedre

Mobil adgang til firmaets software

Flere rollemodeller

Også teleanalytiker og direktør i Strand Consult, John Strand, peger på, at mobilområdet rummer store muligheder for nye iværksætter og virksomheder, der udvikler applikationer og platforme til mobiltelefoner.

- Der er mange forretningsmuligheder at spille på – alene udbredelsen af det mobile bredbånd vil skabe store muligheder for at lancere services af forskellige art. Vi har set flere gode eksempler i Danmark – som eksempelvis Zyb, Wireless Factory og Mobile Think, men vi mangler flere rollemodeller – og et større fokus såvel politisk som i venturebranchen, siger John Strand, der råder potentielle iværksættere på området til tænke internationalt – og til at sætte sig grundigt ind i de forskellige forretningsmodeller og distributionsmuligheder, som mobilområdet rummer.

Netop det at have en grundlæggende forståelse for mobiltelefonen som medie er helt afgørende ifølge Christian Schwarz Lausten, partner i innovations- og konsulenthuset Seismonaut, som blandt andet rådgiver om brugen af nye medier.

- Det er meget komplekst at designe velfungerende mobilapplikationer, og man skal virkelig have indsigt i, hvordan den platform, man benytter sig af, fungerer på forskellige telefoner eksempelvis, siger Christian Schwarz Lausten og peger på Googles lancering af Google maps til mobilen som et eksempel.

- Google forsøger at tjene penge på at lægge annoncer i applikationen, hvilket betyder at annoncerne popper op og fylder 60 procent af skærmen på telefonen. Og det finder mobilbrugerne sig ikke i ret længe. Og når Google laver den fejl, så siger det lidt om, hvor svært et område det er, tilføjer han.

Etableret salgskanal

Christian Schwarz Lausten peger på, at der den seneste tid er dukket flere såkaldte app-stores frem på nettet fra eksempelvis Apple, som er en salgskanal for applikationer lavet af mange forskellige udviklere, som høster 70 procent af omsætningen på deres applikation, som sælges igennem kanalen.

- Det gør det nemt for udviklere at springe ud som iværksætter – distributionen, salget og markedsføringen klares gennem en anerkendt app-store, så kan man selv koncentrere sig om det, man typisk er bedst til – nemlig at udvikle de gode applikationer, siger Christian Schwarz Lausten og tilføjer, at mange udviklere af applikationer til internettet har haft svært ved at knække koden for, hvordan det faktisk kan lykkes at tjene penge på det, fordi ingen rigtig forventer at skulle betale for at benytte tjenester på nettet.

- Der er ved at være skabt en anden konsensus om, at mobilapplikationer koster penge, fordi der fra dag et har været en betalingsmodel. Det er let at købe, der er returret og generelt klare regler for, hvad man må og ikke må. Det stiller naturligvis også krav om, at applikationerne giver brugerne værdi – hvad enten det gælder underholdning, tidsfordriv eller mere seriøse gøremål.

Zyb vil bevare iværksætterånden

Virksomheder kan udnytte mobil markedsføring bedre

Mobil adgang til firmaets software

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen