Berlingske Business

Store sedler i Churchdesks kirkebøsse

21BUSChristian-Steffensen-K.jpg
Christian Steffensen har nu rejst yderligere 13,5 millioner kroner til sit firma Churchdesk. Foto: Jens Nørgaard Larsen

Udenlandske investorer ser det samme, som danske Christian Steffensen gør: Nemlig, at der er forretningsmuligheder i at nytænke kirkers kommunikation og computersystemer.

Det danske koncept Churchdesk er for alvor ved at få medvind. Iværksættervirksomheden, der tidligere havde navnet Kirkeweb, bliver nu polstret med friske investormillioner, og det giver den fremadstormende virksomhed kræfter til yderligere international udrulning.

Fredag kan virksomheden, der er etableret af iværksætteren Christian Steffensen i 2010, offentliggøre, at den internationale, Luxembourg-baserede venturefond Mangrove Capital Partners nu hælder to millioner dollar (13,5 mio. kr.) i Churchdesks kirkebøsse.

Og det er hverken for sjov eller af spirituelle årsager, at venturefonden vælger at lægge sin investering i den danske iværksætter-virksomhed, forklarer partner i Mangrove Capital Partners, Michael Jackson, i en skriftlig kommentar.

»Det her er virkelig et interessant forretningsområde. Virksomheden er allerede en dominerende leverandør af kirkers driftssystemer og vil snart være en del af et ufatteligt netværk blandt både kirkernes medarbejdere og kirkegængere,« siger han og tilføjer:

»Potentialet for vækst her er fænomenalt. Det er et 370 milliarder dollar stort marked globalt, og indtil nu er det simpelthen blevet overset.«

Bertel

Historien om Churchdesk begynder for omtrent fem år siden, hvor Christian Steffensen, søn af en kvindelig præst, er i begyndelsen af 20erne. Han ser mangler i den traditionelle måde, hvorpå kirker og menigheder bliver administreret. Digitaliseringen er mangelfuld og præget af tilfældigt systemvalg.

Det beslutter han sig for at gøre noget ved. Og han vælger at analysere problemstillingen, som man ville gøre, hvis det var en virksomhed, man havde med at gøre.

»Udfordringen, der møder præster, har to sider. Deres menighed mindskes, fordi de mangler CRM-systemer (programmer til kunderelationsstyring, red.), fordi de ikke har de redskaber, der kan bruges til markedsføring, og fordi de er administreret på en ineffektiv måde,« siger Christian Steffensen.

Og det er her, at moderne teknologi kommer ind i billedet. Brugen af intuitive smartphones, tavlecomputere og serverbaseret lagring, altså »cloud computing«, udgør i Christian Steffensens optik den forskel, der gør, at blandt andet menigheder reelt kan få afkast af at bruge den nye teknologi. De gør det simpelthen brugervenligt at bruge teknologien. Og det er vigtigt.

»Min mor er 63 år, hun har været præst hele sit liv, og hun er teolog. Hun kommer næppe til at genopfinde den måde, hendes felt fungerer på – men hun har en iPhone og en iPad,« siger han.

Christian Steffensens virksomhed har nu været på banen i en årrække og er blevet en tung spiller i den danske folkekirke. Men ikke nok med det. Churchdesk har også udviklet systemer på andre sprog og er efterhånden blevet anerkendt i menigheder uden for Danmarks grænser.

Faktisk servicerer Churchdesk og Christian Steffensen i dag over tusind kirker i Danmark, Tyskland og i Storbritannien. Samlet set benytter over 10.000 ansatte i kirkerne systemerne til at holde styr på over 50.000 arrangementer om måneden.

Og der er potentiale for mere. Langt mere, vurderer Christian Steffensen.

»Den engelske folkekirke har 20.000 kirker og sidder på enorme midler, men den er samtidig elendig til at skabe engagement blandt sine medlemmer. Kirker står bag alle mulige arrangementer og aktiviteter, men det aner mange mennesker ikke,« siger Christian Steffensen og tilføjer:

»Vi har udviklet et system til at administrere kirken. Nu fokuserer vi på at udbygge det, så kirkegængere kan bruge det til at være i dialog med både deres præster og andre kirkegængere.«

pix-kirkeoptog

Fremtidens Churchdesk vil altså være ét, som ikke bare består af det underliggende computersystem, som en kirke skal bruge til at få alt det praktiske og formelle til rulle gnidningsløst. Det vil ifølge stifterne udvikle sig endnu mere i retning af at være det medie, der også inkluderer brugerne, altså kirkegængerne selv. Og det via de elektroniske platforme, de allerede går rundt med i lommen.

Siden Christian Steffensen udtænkte det daværende Kirkeweb i 2009/10, er det gået stærkt. I 2012 gik han ind i projektet på fuld tid, og efter at have deltaget i et acceleratorprogram hos Accelerace, lykkedes det den unge iværksætter i 2013 at rejse tre millioner kroner til sit projekt fra blandt andet den tidligere Just Eat-direktør Klaus Nyengaard.

Nu er Christian Steffensen og Churchdesk så blevet polstret til at rulle sine system endnu mere ud. Det store fokus er udlandet, hvor både volumen og traditioner gør, at vækstpotentialet er langt større end i Danmark.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen