Berlingske Business

Store forventninger til »Internet of Things«

kabler
Foto:

Det er selvsagt svært at spå om fremtiden. Men når det kommer til, den måde vi fremover kommer til at leve i intelligente hjem, er der noget, der tyder på, vi står på tærsklen til en revolution.

Sådan ser verden i hvert fald ud i CBS-professor og institutleder Jan Damsgaards optik. Han noterer sig nemlig, at vi både har set eksempler på, hvor hurtigt en teknologi kan vinde terræn, og at der er nogle teknologiske brikker, der nu er ved at falde på plads. Derfor tror han på, at fænomenet »The internet of Things«, hvor alle mulige af ens ejendele i hjemmet er koblet op på internettet, meget snart vil blive virkelighed.

Danfoss

»Sagen er, at de teknologiske forudsætninger er ved at være på plads, og når de er det, kan det gå meget, meget stærkt. Tænk på, at de første smartphones kom i 2007, og i dag kan vi ikke forestille os en verden uden touchscreens, iPads og så videre,« siger Jan Damsgaard og tilføjer:

»Det går simpelthen hurtigere og hurtigere. Det tog eksempelvis otte år at få en million danskere på internetbank. Da Mobilepay blev introduceret, tog det syv måneder, før der var en million brugere. Når vi først får de her ting ud, kan det gå meget hurtigt.«

Med hensyn til det intelligente hjem, er der dog nogle elementer som, CBS-professoren mener, vil dæmpe udviklingen lidt. Det handler grundlæggende om, at vi som forbrugere ikke skifter kaffemaskiner, vaskemaskiner eller termostater særlig tit. Det ændrer dog ikke ved, at man som forbruger meget snart kommer til at stå og overveje, om man vil købe ting til hjemmet med internetadgang eller ej.

De kan hurtigt blive en naturlig del af produktet, lige som vi har oplevet med fjernsyn som, man i dag forventer, selv kan gå på nettet og opdatere sin software.

28BUSvaekst-inde.jpg

Teknologispringet udgør i Jan Damsgaards optik både en mulighed og en udfordring for danske virksomheder.

En udfordring, fordi den hastige udvikling fordrer, at alt fra mindre softwareselskaber til store industrikoncerner kommer på stikkerne og hurtigt får indarbejdet teknologien i deres produkter.

Men det udgør også en stor chance for dem, da det kan være med til at trække dem hen i mod den slags virksomheder, som mange også spår, bliver stort i fremtiden – nemlig serviceleverandøren.

»Meget kan komme til at handle om at sælge service, og den udvikling fremmer »The Internet of Things«. Når systemer kan tale sammen, kan for eksempel Danfoss sælge indeklima – ikke termostater. For indeklima handler også om at åbne vinduer til udluftning og at tilpasse sig efter, hvornår beboeren er hjemme. Ikke bare om at skrue op for varmen,« siger Jan Damsgaard og tilføjer:

»Det giver nye udfordringer, for det betyder, at virksomhederne skal være parate til at åbne deres systemer, så andre enheder kan få adgang. Det er ikke nødvendigvis Danfoss, der skal lave de systemer, men nogen skal,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen