Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Stor stigning i antallet af danske vækstvirksomheder

Entrepreneur of the Year
Foto:

På trods af en svag samfundsøkonomisk udvikling er der for alvor ved at komme liv i vækstvirksomhederne. Antallet nærmer sig niveauet før krisen.

Det spirer og gror i den danske virksomhedsmuld. Mens politikerne spejder forgæves efter positiv BNP-udvikling af betydning, har en stor gruppe virksomhedsejere startet vækstlokomotivet og suser derudad.

Og det begynder at gå hurtigt igen. Med undtagelse af det håbefulde 2012 og de over­ophedede år op til finanskrisen har der i store træk ikke været så mange virksomheder som i dag, der oplever markant fremgang på brutto­avance eller toplinje.

BM

Det er revisions- og rådgivningsvirksom­heden EY, der har taget temperaturen på erhvervslivet i forbindelse med deres virksomhedskonkurrence, Entrepreneur of the Year. Opgørelsen viser, at der nu er 1.260 aktie- og anpartsselskaber, som kan matche kravene om blandt andet stabil profitabel drift og mindst 15 pct. vækst i omsætning eller bruttoavance. Det udgør en stigning på 21 pct. i forhold til sidste års antal af kvalificerede virksomheder.

Spændende udvikling

Overordnet mener den konkurrenceansvarlige i EY, revisor og partner Søren Smedegaard Hvid, at vi nærmer os en normalisering af ­erhvervslivet, når det kommer til mængden af virksomheder med vækstambitioner. Det på trods af at nationens BNP-vækst de seneste år blot har ligget på omtrent én pct.

»Tendensen har tidligere været, at udviklingen i store træk fulgte BNP eller BNI, men nu ser vi, at antallet af vækstvirksomheder vokser endnu mere. Det er en spændende ­udvikling. Mens vi sidste år havde svært ved at se en manifestation af, at kurven var vendt, ser det nu ud til, at vi er på rette spor igen,« siger han og tilføjer:

17BUSPokemon-1-162054.jpg

»Der var flere vækstvirksomheder i årene op til finanskrisen, men man skal tænke på, hvor hypet alt var dengang. Antallet var muligvis urealistisk. Der er mere fornuft og hold i det nuværende niveau.«

Oplevelsen af, at det er masser af vækst­vilje i virksomhedsmulden, deler Vækstfondens investeringsdirektør Rolf Kjærgaard. Fonden er sat i verden for at støtte virksomheder med vækstvilje via investeringer samt lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter.

»Vi oplever en stigende optimisme. Det kan vi se på aktiviteten og efterspørgsel efter vores ydelser. Det ekstra positive er, at vækst­viljen er branchemæssig bred. Det er inden for produktion, det er inden for detail, handel, byggeri og endda landbrug. Det oplever vi som et vidnesbyrd om optimisme og en tro på fremtiden,« siger Rolf Kjærgaard.

Træerne gror selvsagt ikke ind i himlen, ­bare fordi virksomheder begynder at få forårs­fornemmelser. Hos Dansk Erhverv minder chef­økonom Steen Bocian om, at der stadig er alvorlige makroøkonomiske og strukturelle udfordringer. Trods væksttendenser i nogle virksomheder, slås samfundet stadig med en sløj økonomisk vækst.

»Det er dejligt med tegn på bedring, men vi kunne stadig godt tænke os mere tempo. Det er ikke, fordi dansk erhvervsliv klarer sig dårligt, men vækstraterne kunne godt være ­højere, når man tænker på, hvor dybt et hul vi endte i efter finanskrisen,« siger han og tilføjer:

»Vi slås stadig med global økonomisk træghed og produktivitetsudfordringer. Når man ser på BNP-væksten, sker der stadig ikke meget. Den skal op i fart, før vi rigtig kan ­hæve armene.«

aaa

Den udlægning er EYs Søren Smedegaard Hvid ikke uenig i, men han understreger alligevel, at der er positive takter. Det gælder ikke mindst, hvis man dykker ned i tallene i den opgørelse, som revisionshuset har foretaget i forbindelse med vækstdysten.

Geografisk bredt funderet

En af de mest opmuntrende konklusioner, han gør sig, er, at udviklingen i antallet af vækstvirksomheder ser ud til at være geografisk bredt funderet. Midtjylland og hoved­staden er ikke uventet de største bidragydere af vækstvirksomheder, men resten af landet er også stærkt repræsenteret. De mest fremgangsrige regioner er faktisk Nordjylland og Fyn, der har henholdsvis 41 og 31 pct. flere vækstvirksomheder end året før.

»Mange taler meget om urbanisering og centralisering omkring Aarhus og København, men vores tal viser, at de øvrige regioner følger med. Og endda mere end det. Det er en jævn kamp over hele landet, og det er faktisk opmuntrende,« siger han.

15BUSSamlino-191613.jpg

Søren Smedegaard Hvid noterer sig også et ændret mønster, når det kommer til karakteren af de virksomheder, der kan matche ­deltagerkravene i dysten. Der er sket en ændring, som han mener, ­tyder på, at det danske erhvervsliv er kommet transformeret ud af de hårde kriseår.

»Hvis vi kigger år tilbage, var det ofte de samme virksomheder, der igen og igen kunne præstere vækst, og derfor kom i vores søgelys. Men noget har ændret sig,« siger han og tilføjer:

»Vi ser langt flere virksomhedsnavne i dag. Det hænger nok sammen med, at virksom­hederne i dag har kortere tid på toppen. De »peaker« hurtigt, men man rammer også hurtigere f.eks. teknisk forældelse. Det kræver ­innovation og udvikling. Men det er sundt nok. Sådan ser et moderne, globaliseret erhvervsliv jo ud.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen