Berlingske Business

Statum får dobbelt op på Løvens Hule-investering og relancerer sit produkt efter TV-optræden

Nicolas Kirk Jørgensen, CEO for og medejer af Statum
Nicolas Kirk Jørgensen, CEO for og medejer af Statum Foto:

Serieiværksætterne Tommy Ahlers og Birgit Aaby investerer samlet en mio. kr. i opstartsvirksomheden Statum. De fire stiftere bag rekrutteringsplatformen kvitterer ved at ændre produktet fundamentalt på blot tre måneder. Nu søger de flere penge.

Tirsdag aften var Statum, der i efteråret vandt Berlingskes idé-konkurrence, en af de heldige iværksættervirksomheder, der kunne forlade tv-programmet Løvens Hule med penge i lommen.

Serieiværksætterne Tommy Ahlers og Birgit Aaby besluttede sig for at gå sammen om at investere en halv mio. kr. i Statum, der vil gøre det lettere for virksomheder og jobansøgere at finde hinanden i første forsøg med en ny rekrutteringsplatform. Tommy Ahlers og Birgit Aaby skulle til gengæld have hhv. 15 og fem pct. af aktiekapital i Statum.

TV-programmet blev optaget sidste sommer, og siden er der sket rigtig mange ting i Statum, der i oktober i år også blev en af de ti vindere i Berlingskes idé-konkurrence, Berlingske Business Boost. Vigtigst er, at Tommy Ahlers og Birgit Aaby besluttede at investere yderligere en halv mio. kr. i virksomheden, efter at have mødt de fire iværksættere igen uden for TV-studiet.

13BUSPix1-Nicolas-Kirk-Joer.jpg

Både i Løvens Hule og da de fire stiftere bag Statum deltog i Berlingske Business Boost-konkurrencen var de erfarne iværksættere, der var dommere i konkurrencerne, tvivlende over for Statums produkt, mens de var begejstrede for teamet bag virksomheden.

De input Nicolas Kirk Jørgensen, Alexander V. Kragh, Kristoffer Kjærulff Jensen og Stefan Schonert fik ved at deltage i konkurrencen, og de samtaler, de efterfølgende har haft med Tommy Ahlers og Birgitte Aaby, har sammen med millioninvesteringen, fået de fire stiftere af Statum til at ændre fundamentalt på deres produkt. Faktisk har de på blot tre måneder udviklet et helt nyt, som de kalder Company DNA.

»Hvis du spørger Tommy Ahlers og Birgit Aaby vil de nok sige, at det er vores egen beslutning, og det er det jo også. Men vi har lyttet meget til de spørgsmål, de har stillet os, og at det har været med til at sætte tingene i et andet lys. De spurgte meget ind til, hvad det var for et problem, vi oprindeligt ønskede at løse, og om det produkt, vi lavede nu, var måden at løse problemet på. Det var med til, at vi fandt tilbage til det, vi oprindeligt ville løse,« fortæller Nicolas Kirk Jørgensen, der udover at være medstifter også er adm. direktør i Statum.

Det oprindelige problem, Statum-ejerne ønskede at løse, var at slippe af med de mange overflødige jobansøgninger og sikre et hurtigere og bedre match mellem virksomheder og jobsøgere.

Det produkt, Statum-stifterne præsenterede både i Løvens Hule og foran Berlingske Business Boosts dommerpanel, var en platform, hvor de forsøgte at matche kandidater og virksomheder ved at lade kandidaterne tage en allerede eksisterende personlighedstest og holde det op mod virksomhedens ønsker.

»Vi havde en idé om, at vi ville køre matchen ved hjælp af en test og ved at køre det gennem en lukket platform, hvor jobsøgerne skulle logge sig ind. Det er vi nu gået helt væk fra. I stedet har vi åbnet platformen op, så alle jobsøgere kan bruge den. Er man jobsøger kan man gå ind og svare på 33 spørgsmål om, hvordan ens idéelle arbejdsmiljø ser ud, herefter matches ens besvarelser med de virksomheder, der er tilmeldt Statums platform, og når man har undersøgt virksomheden nærmere, kan man ansøge ledige stillinger enten ved at bruge spørgeskemaet eller via sin Linkedin-profil.

Torsdag - Soldaterkammerater

»På den måde har vi fuldstændig fjernet den traditionelle jobansøgning, og får samtidig mulighed for at få noget volumen på og dermed kunne indsamle mere data om jobsøgere, og hvad der sker med deres jobsøgninger, som vi kan bruge til at videreudvikle vores løsning,« siger Nicolas Kirk Jørgensen.

Company DNA fokuserer i første omgang især på opstarts- og vækstfirmaer, der skal ud og ansætte mange medarbejdere hvert år, og drukner i ansøgninger. Det afspejler sig også i spørgsmålene, som blandt andet handler om, hvor ofte jobsøgeren foretrækker fredagsbarer og fester, om det er vigtigt, at der er betalt barsel eller pensionsordning, hvordan kønsfordeling skal være, og hvor meget virksomheden må vokse i antal medarbejdere om året.

Company DNA blev lanceret tirsdag samtidig med, at Statum optrådte i Løvens Hule på DR. Starten har ikke været helt uden udfordringer. Hjemmesiden gik ned på grund af de mange brugere, der ville ind og prøve den nye løsning.

Med én million på kontoen og et nyt produkt på markedet, kunne man godt tro, at Nicolas Kirk Jørgensen og hans kolleger ville tage en pause. Men sådan er iværksætterlivet ikke. De fleste af pengene er allerede brugt.

07BUSLouise-Ertman-Baunsgaa.jpg

»Når man vil indtage verdenen og ændre jobsøgning fundamentalt, koster det mange penge. Og hver gang man bygger noget nyt, vil man også gøre det endnu bedre. Så det går rigtigt hurtigt. Vi skal meget snart ud og søge funding igen, og denne gang taler vi om et større beløb, end det, vi fik i Løvens Hule. Når konceptet bider sig fast, skal det skaleres og forfines, og det kræver flere penge,« siger Nicolas Kirk Jørgensen, der leder efter nye Business Angles og preseed venturekapital.

»Tommy Ahlers har sagt, at han ser os som en venture-case, altså som en virksomhed, der skal investere i at vokse sig stor og have volumen, uden nødvendigvis at give overskud de første år,« siger Nicolas Kirk Jørgensen.

 

 

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen