Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Startupbootcamp må lige se tiden an

BM
Iværksætterprogrammet Startupbootcamp relanceres i DK. Det er et forløb, hvor danske iværksættere får penge og mentorer til at skærpe deres forretning. Og til sidst skal de så pitche for nogle investorer i håb om at få kapital. Lars Buch er manden bag relanceringen - han sidder lige nu i tomme lokaler, som vil blive fyldt, når programmet går i gang. Foto:

På trods af en høj overlevelsesrate blandt deltagern­e er det ikke mejslet i sten, at den danske afdeling af Startupbootcamp fortsætter. Faktum er, at København på nogle punkter stadig står svagt som startup-storby.

Det er endnu uvist, om den danske del af acceleratorprogrammet Startupbootcamp vil køre videre på længere sigt. Lige nu fokuserer ophavsmand Lars Buch på det nye startupkuld, men han erkender også, at det er et problem, at København stadig ikke er helt med i den europæiske superliga.

For selv om man godt kan bygge succesfulde startup-virksomheder i den danske hovedstad, er der en barriere. Den handler om, at der stadig ikke er penge nok i omløb i det københavnske iværksættermiljø, og det handler ikke bare om den meget omtalte venturekapital.

Det er langt mere lavpraktisk for Start­upbootcamp, der er finansieret af de internationale ophavsmænd, Lars Buch selv og sponsorer.

»Problemet er stadig, at det jeg i Danmark kan skaffe blandt sponsorer i kroner, det kan de andre steder i verden skaffe i euro og dollar. Det er simpelthen nemmere at skaffe sponsorer andre steder. Der er mange, der kæmper om opmærksomheden. Vi er lige nu omgivet af nogle meget stærke europæiske startup-hubs. Berlin og London suger den meste opmærksomhed, men Amsterdam er også kommet rigtigt godt med,« siger han.

Nuværende fællesskab er stærkt

Problemet er, at for få indtægter er med til at begrænse størrelsen af det miljø omkring acceleratorprogrammet, der i sig selv skal være med til at løfte deltagernes projekter.

»I de andre byer, hvor Startupbootcamp eksisterer, rejser vi mange flere penge, og på den måde får vi skabt store communities med mange ansatte. Så vi leder efter et par store partnere i Danmark, hvor vi måske kunne bo, og så leder vi efter stærke investorer. Men det tager vi i efteråret, når vi er igennem programmet. Så finder vi ud af, om vi fortsætter,« siger Lars Buch og tilføjer:

»Der er ingen sikre planer endnu. Vi er blevet lidt mere fleksible med hensyn til vores ejerskab. Altså om vi skal være 100 procent privatejede med sponsorer, eller om vi skal åbne op for andet.«

Når det er sagt, betegner Lars Buch bootcampen som sprællevende. At der er tvivl om den langsigtede kurs påvirker ikke det nuværende fællesskab. Da bootcampen har ejerskab i de virksomheder, den har været med til at stable på benene, har den interesse i at hjælpe dem så lang tid som muligt og i at fastholde fællesskabet.

Det betyder blandt andet, at Lars Buch faktisk stadig har 11 af de 17 tilbageværende startups fra 2013- og 2014-programmerne siddende med sig i lokalerne på Holmen i København.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen