Berlingske Business

Sportsfiskere vinder vækstdyst på Sjælland

pix-ey-sjaelland
Overskrift
På billedet ses fra venstre: Søren Woergaard, afdelingsdirektør i Jyske Bank, Jan C. Olsen (øverst) partner i EY og regionsansvarlig, Lars Svendsen, stifter af Svendsen Sport A/S og Christian Kurt Nielsen, direktør i Mercuri Urval og  Jurymedlem.
pix-ey2
Overskrift
Foto:

Svendsen Sport er mere end den sædvanlige lystfiskerhistorie. Meget mere. Den er en inspirerende iværksætterfortælling, og nu er den også vinder af Entrepreneur of the Year-konkurrencen på Sjælland.

Svendsen Sport har oplevet både op og nedture. Års imponerende vækst blev i finanskrisens skygge forvandlet til kontrolleret retræte, men nu er den sjællandske lystfiskerudstyr-producent og -grossist atter på vækstkurs.

Og vækstraterne har imponeret så meget, at dommerpanelet i revisions- og konsulenthuset EYs store, internationale vækstkonkurrence, EY Entrepreneur of the Year, nu har udpeget Svendsen Sport A/S som vinder af konkurrencens sjællandske heat.

Kåringen af Svendsen Sport fandt sted i Roskilde onsdag aften. Og her fremhævede EYs regionsansvarlige medarbejder, partner og revisor Jan C. Olsen, at kåringen af Svendsen Sport i region Sjælland skal ses i lyset af virksomheden og stifterens markedsforståelse.

søren smedegaard

»Dette års regionsvinder i Sjælland er en innovativ virksomhed, der har drevet det vidt. Ejeren har haft en stærk evne til at se mulighederne, forstå hvor markedet bevæger sig hen og sætte tempo på udviklingen. Det kræver en stor indsats og et langt og vedholdende engagement,« siger han i en skriftlig kommentar til kåringen.

Svendsen Sports historie er da heller ikke en om en døgnflue. Virksomheden er stiftet helt tilbage i 1977, hvor ophavsmanden, Lars Svendsen, blot var studerende på handelshøjskolen. Allerede fra de tidlige år var opskriften både grossistforretning og udvikling af egne produkter.

Virksomheden voksede både organisk og via opkøb og spredte sig efterhånden ud over landets grænser. I 2008 rammer finanskrisen og den økonomiske afmatning dog Svendsen Sport som en hammer. Det får stifter og chef Lars Svendsen til at tage nogle tunge beslutninger om tilbagerulning - det både med hensyn til udenlandske markeder, antal ansatte og produktportefølje.

Og lige netop den tilbagetrækningsstrategi har imponeret talknuserne hos EY, der i virksomhedskonkurrencen har gennemtrevlet utallige virksomheders regnskaber for at identificere de virksomheder, som har skullet nomineres til vækstdysten. Den var nemlig kontrolleret og blev gennemført uden tab for samarbejdspartnerne, fremhæver EY i sin virksomhedsbeskrivelse. Og det er alt andet lige en vigtig faktor for at opretholde de gode erhvervsforbindelser, der senere kan resultere i ny business.

ey vinder

Allerede i 2010 kunne et slankere og mere konkurrencedygtigt Svendsen Sport A/S atter levere sorte bundlinjetal. Lige siden er det gået heftigt fremad. Virksomheden, der geografisk ligger i Gadstrup mellem Roskilde og Køge, præsterer i dag en omsætning på over 300 millioner kroner og det er blot ti procent af det beløb, der stammer fra den danske del af forretningen. Virksomheden har i dag lidt over 100 ansatte.

Virksomhedens stifter har valgt at sælge ud af sine ejerandele. Maj Invest Equity køber 85 procent af aktierne i Svendsen Sport A/S og et tysk datterselskab. Handlen forventes at gå igennem i år, og ideen er at få muskler til fortsat heftig international vækst. Og den er allerede undervejs. Omsætningsmålet for 2018 har lydt på en halv milliard kroner. Det mål ser nu ud til at blive nået allerede i 2017, noterer EY sig i sin virksomhedsbeskrivelse.

Med onsdagens hædring af Svendsen Sport er det sjællandske heat af vækstdysten tilendebragt. I forbindelse med sin dataindsamling har EY kunnet identificere 165 virksomheder i den sjællandske region, som kan leve op til konkurrencekravene om bl.a. bruttoavancevækst på 15 procent.

I det hele taget mener EYs regionsansvarlige medarbejder, at årets konkurrence har afsløret et stærkt felt af vækstvirksomheder i det sjællandske opland. Og det er positivt. Også set i lyset af, at regionen på trods af en fremgang på ni procent i antallet af vækstvirksomheder stadig fremstår som den region i Danmark, der oplever mindst fremgang.

24BUSsoeren-smedegaard-hvis.jpg

»Region Sjælland har i forhold til de øvrige regioner været hårdere ramt af den økonomiske krise, hvilket generelt har resulteret i færre vækstvirksomheder,« siger EYs Jan C. Olsen og tilføjer:

»Når den positive fremgang i 2015 er lavere end i de øvrige regioner, kan det blandt andet skyldes, at regionen er ramt af fraflytning og udkantsproblematikker, og at det kan være vanskeligt at etablere vækstvirksomheder lokalt grundet regionens tætte placering i forhold til København og region Hovedstaden.«

EY-toget triller torsdag vestpå, hvor vinderen af den Fynske afdeling skal findes. Følg med på Business.dk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen