Berlingske Business

Spirende optimisme bider ikke på selvstændige

smv
Overskrift
De mindre virksomheder kæmper stadig med at holde humøret oppe. En frisk undersøgelse fra A-kassen ASE viser, at forventningerne til den nære fremtid stadig er præget af en god portion mismod.
karsten
Overskrift
ccc

Temperaturmåling blandt selvstændige erhvervsdrivende viser, at man stadig skal kigge langt efter optimismen. Forventningerne til vækst blandt de helt små virksomheder ligger faktisk lidt under niveauet fra sidste år.

De mindre virksomheder kæmper stadig med at holde humøret oppe. En frisk undersøgelse fra A-kassen ASE viser, at forventningerne til den nære fremtid stadig er præget af en god portion mismod.

Undersøgelsen blev foretaget ved årsskiftet, og blandt de ca. 1.000 respondenter svarer 35 procent »positivt« på spørgsmålet om, hvordan de vurderer, at den økonomiske situation for deres virksomhed vil udvikle sig over de næste tre måneder. I en identisk måling for et år siden udgjorde samme svar 38 procent, og dermed er der ikke bedring at spore i forventningerne, tværtimod.

55 procent af respondenterne forventer, at udviklingen bliver »neutral«, mens 11 procent betegner den som»negativ«.

22BUSAsger-Trier-Bing.jpg

En stor del af erhvervslivet

Manglen på bedring giver ASEs direktør, Karsten Mølgaard Jensen, rynker i panden. For laget af selvstændige med virksomheder på mellem én og ti ansatte, som undersøgelsen fokuserer på, udgør alt andet lige og samlet set en meget tung del af det danske erhvervsliv.

»Den erhvervsgruppe, der er tale om, omsætter for tæt på 1.000 milliarder om året, så der er grund til at tage det alvorligt, når forventningerne står så stille, som de gør. Der er ovenikøbet en tendens til, at det går lidt ringere, end det gjorde for et år siden,« siger han i en skriftlig kommentar.

Han langer i den forbindelse ud efter politikernes prioriteringer. De store koncerner ruller generelt derudad, og nogle er endda blevet fedet op hen over kriseårene. I den modsatte ende er startup-virksomheder og vækstiværksættere, som i disse år løber med det offentliges fokus, når det kommer til erhvervsstøttende ordninger. Og det efterlader det store lag af selvstændige erhvervsdrivende til sig selv, påpeger han.

»Man har det med at overse den enorme værdi, små virksomheder skaber. Ikke kun innovative iværksættere, men også håndværksmestre, frisører og andre fag, som får ekstremt meget fokus, når det handler om uddannelse, men nærmest mødes af ligegyldighed, når det kommer til iværksætteri og drift af selvstændig virksomhed,« siger han.

I industriens organisation, DI, genkender man delvist ASE-undersøgelsens konklusioner. I begyndelsen af året tog DI selv temperaturen på medlemmernes forventninger til vækst, og her viste det sig, at de mindre virksomheder faktisk ser lidt lysere på fremtiden end tidligere.

Jakob Nordenhof

DI er uenige

DIs chef for små og mindre virksomheder samt iværksætteri,Sidsel Dyrholm Holst, og mener, at der generelt er bedring at spore – men også at det ikke nødvendigvis er ensbetydende med, at vi kan vinke farvel til krisen og dens konsekvenser.

»Det er lidt »både og«, når det kommer til forventningerne til vækst. For mens virksomhederne med under 100 ansatte ser noget mere positivt på den kommende tid end tidligere, så er der også undersøgelser, der peger på, at der blandt iværksætterne er lidt større pessimisme,« siger hun og tilføjer:

»Sagen er dog, at virksomhederne hurtigt kan komme til at stå foran nye udfordringer. For eksempel med at få fat i den rigtige arbejdskraft. Det kan være med til at bremse udviklingen, selv om nogle ting peger på, at udviklingen er ved at tage fart.«

Det samlede billede af, hvordan de helt små virksomheder har det, har mange forskellige nuancer. Derfor er det også svært at fastslå, hvad det præcis er, der kan hjælpe de mindre virksomheder i gang efter en stribe udfordrende år.

11BUSendomondo.jpg

Forkerte tilbud

ASE-direktøren peger i den forbindelse på den rapport om sjællandske erhvervsstøtteordninger, som blev omtalt i Berlingske 2. februar. Her kom det frem, at der samlet set er 120 forskellige ordninger, som henvender sig til iværksættere. Ikke alle er lige velfungerende og velkoordinerede – men om ikke andet er der tilbud nok.

Det undrer Karsten Mølgaard Jensen, at der ikke er mere fokus på ordninger, der kan holde hånden under det store lag af selvstændige, som ikke direkte falder ind under kategorien iværksættere. Han peger på det aktuelle valgkamptema om håndværkerfradraget, der blev afskaffet ved årsskiftet, som et eksempel på, at regeringen prioriterer noget andet end den store gruppe selvstændige virksomhedsejere, der alt andet lige udgør en vægtig del af det danske erhvervsliv.

»Det er et udtryk for, at politikerne ikke interesserer sig for almindelige selvstændige. Afskaffelsen af håndværkerfradraget er et symptom på præcis det samme,« siger Karsten Mølgaard Jensen og tilføjer:

»Når man ser på vores måling, står det lysende klart, at der er behov for at stimulere disse virksomheder. Det er simpelthen til alles gavn, at det går godt for de små erhvervsdrivende.

05BUSVaekstSilicon-Valley.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen