Berlingske Business

Specialisering og netværk åbner døre i udlandet

30BUSLangenaes-bageri-aabne.jpg

Virksomheden CBIT begyndte på et loft i Danmark og var rettet mod skønhedsklinikker. I dag har den affødt datterselskabet POS-Tool og har gennem Norge og Tyskland spredt sig til kundekredse, der tæller både bagerier og fodboldstadioner.

Med kunder, der tæller terapeuter, kosmetologer, frisører, bagerier og stadioner, kan kataloget hos CBIT og datterselskabet POS-Tool lyde som en blandet landhandel. Men ejer og bestyrelselsmedlem Morten Weber forklarer over telefon på vej mod Tyskland, at der er en rød tråd.

Produktet, et online booking- og salgssystem, blev oprindeligt udtænkt af Morten Weber på et firmaloft i Danmark i 2003. Hans kone havde en skønhedsklinik, og hver aften hjalp Morten Weber med at kode praktiske ting som webshop og kassesystemer.

Med udviklingshjælp fra medstifter Thomas Bjørk mundede arbejdet ud i CBIT som et komplet system til virksomheder for personlig pleje. Siden voksede virksomheden støt og blev med forskellige kontakter udbredt til flere verdenshjørner.

»Min kone og jeg var på bryllupsrejse til Mauritius, og drømmen er, at når man bestiller en spa-behandling sådan et sted, er det ved hjælp af vores system. Vi er ikke nået helt dertil endnu, men jeg har da set det i Trysil i Norge, hvor jeg også har været på ferie,« griner Morten Weber.

Hjulpet af eksportprogram

Gennem en norsk leverandør fik CBIT siden en fod inden for i Norge. Og for få år siden affødte en snak med den danske chef for bageriorganisationen BÄKO, at CBIT blev videreudviklet til POS-Tool, som Morten Weber altså nu er i Tyskland for at udbrede.

»Hvis vi tager bagerne som eksempel, støder man i Danmark forholdsvis hurtigt på loftet. Er man en lille smule ambitiøs, går der ikke længe, før man har besøgt landets 600-800 bagere. Tyskland har til gengæld 20 gange så mange,« siger han.

Siden begyndelsen er CBIT og POS-Tool som nævnt blevet specialiseret til vidt forskellige segmenter. Blandt andet har bageriernes højfrekvente salg vist sig at minde om det, man finder på fodboldstadioner, hvor POS-Tool også har kunder.

Grundsystemet er det samme, men toppen forskellig, og derfor arbejder virksomheden til stadighed på at videreudvikle produktet samt altså at opsøge nye kunder i udlandet.

Selv om CBIT allerede havde markeret sig på det norske marked, kom springbrættet til udlandet for alvor for et par år siden gennem deltagelse i Væksthus Hovedstadsregionens eksportprogram, Growbiz. Her gik CBIT igennem et struktureret læringsforløb og mødte en række kontakter, blandt andet gennem ambassader.

»Vi var 12-15 medarbejdere og ville gerne videre. Vi var vokset stille og roligt organisk, men med Growbiz var der mulighed for at tage et stort hop. I dag er vi en koncern på 35 mand, har fået investorer, 1.400 kunder og to-tredoblet vores omsætning,« siger Morten Weber og tilføjer:

»Vi havde måske også kunnet gøre det uden Growbiz-programmet, men det har været en god igangsætter. Det har kickstartet nogle tanker om forandringer og sat rammer, hvor vi er blevet gearet til at tage chancer og prøve nye ting af. Og så har det givet et netværk med gode kontakter.«

Overskud til mere

Morten Weber understreger dog, at succesen bestemt heller ikke er kommet af sig selv. Til andre virksomheder, der drømmer om en tur til udlandet, er hans råd at tænke sig grundigt om.

»Der skal være lyst og vilje til at arbejde hårdt. Når man hopper til udlandet er ens virksomhed derhjemme i forvejen belastet 100 procent af almindelige opgaver – og så kommer der et helt nyt område oveni,« siger han og tilføjer:

»Man skal være forandringsvillig og overveje, om man er klar til at ofre det, der skal til. Både tid, penge og sikkerhed. Og så skal man være klar til at sætte sig ind i en helt ny kultur.«

rr

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen