Berlingske Business

Små og mellemstore selskaber viser vej i hårdt marked

Mols Linien
Tredje kvartalstallene demonstrerer, at blandt andre Mols-Linien på overbevisende vis har gennemført deres turnaround-projekter. Foto:

I tredje kvartal er det blevet demonstreret mere overbevisende end hidtil siden finanskrisen: De små og mellemstore virksomheder kan stadig skabe overbevisende turnarounds, vækst og indtjening, også selv om de driver deres forretning i modne brancher er udsat for hård konkurrence.

Det viser Økonomisk Ugebrev Finans' analyse af tredje kvartalsregnskaberne for en stribe børsnoterede små og mellemstore virksomheder.

- Tredje kvartalstallene demonstrerer, at Skako og Mols-Linien på overbevisende vis har gennemført deres turnaround-projekter, og Brdr. Hartmann er foreløbig bedre end mange større virksomheder og kan skabe værdi ud af et - i forhold til koncernen - stort opkøb, skriver ugebrevet, der også noterer sig, at MT Højgaard og IC Group foreløbig ser ud til at have held med at fokusere og målrette forretningen mod mere lukrative aktiviteter.

14BUSROSNEFT.jpg

Der er dog også selskaber i gruppen, der fortsat kæmper med at komme ud af et dødvande, og en hel del virksomheder, som endda i løbet af det seneste år er ramt ekstra af de faldende energi- og råvarepriser.

Analysen viser også, at frasalg og fokusering giver god resultateffekt.

- Flere af de små og mellemstore selskaber på børsen har med succes opgivet aktiviteter og omsætning for at koncentrere sig om de bedste og mest lønsomme forretninger, skriver ugebrevet og ser IC Group som et eksempel på det.

13busbirgittehass.jpg

Effektiviseringsbølgen fortsætter, og det er virksomheder som Bang & Olufsen, Greentech, Glunz & Jensen samt SP Group eksempler på.

- De fortsætter deres arbejde med at skære i omkostningerne - i nogle tilfælde i et hårdt og endnu uafgjort kapløb med stigende omkostninger og/eller vigende omsætning.

11BUSJesper-Bendix.jpg

Analysen viser også, at flere selskaber i gruppen påvirkes negativt af faldende energi- og råvarepriser, enten direkte eller indirekte. Det gælder Greentech, Roblon, SP Group og Skako.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen