Berlingske Business
17:42

Sjælland vågner endelig af langvarig vækstdvale

25BUSLars-Svendsen-105427.jpg
Lars Svendsen solgte i fjor det meste af ejerskabet i Svendsen Sport A/S til Maj Invest, men er stadig i spidsen for arbejdet med at sælge grej til verdens sportsfiskere. Arkivfoto: Claus Bech

Væksten trækker velkomne spor ud fra København. Storbytiltrækningen har fået en modsatrettet effekt.

På trods af at København er Danmarks altoverskyggende vækstlokomotiv, betyder det ikke, at resten af Sjælland er tabt bag toget. Det viser revisions- og konsulentvirksomheden EYs årlige opgørelse over antallet af vækstvirksomheder i Danmark.

Opgørelsen er en frugt af EYs dataindsamling i forbindelse med konkurrencen Entrepreneur of the Year, der bliver officielt skudt i gang tirsdag aften i EYs domicil på Frederiksberg. Her afsløres det, hvilken virksomhed der bliver kåret som hovedstadens Entrepreneur of the Year.

Herefter ruller konkurrencen hen over de danske regioner og en uge senere, tirsdag 1. november, bliver vinderen for region Sjælland så kåret på Ledreborg Slot ved Lejre.

EYs konkurrenceansvarlige er partner og revisor Søren Smedegaard Hvid. Han noterer sig, at hovedstaden med 291 vækstvirksomheder stadig er den region, der har flest virksomheder, som lever op til de skrappe konkurrencekrav. Tallet er 12 pct. større end sidste år, og det betegner han som »godt«, men den »glædelige« nyhed ser han vest, syd og nord for København – på resten af Sjælland.

»Når man læser dagspressen, har Sjælland sjældent medvind, men det har regionen faktisk nu. Den har 26 pct. flere vækstvirksomheder end sidste år. Der er masser af gode virksomheder uden for København, som har vækst og skaber arbejdspladser, og det er glædeligt. De kan jo inspirere flere til at gøre det samme,« siger Søren Smedegaard Hvid.

25BUSAxel-Towers-140241.jpg

»Det skaber aktivitet«

På trods af de gode takter uden for det stor­københavnske skal man ikke glemme, at det er hovedstaden, der er Danmarks stærkeste motor. Men Steen Bocian, cheføkonom i interesseorganisationen Dansk Erhverv, mener alligevel, at storbyens tiltrækning er ved at få nogle modsatrettede effekter.

»En ting, der efterhånden gør sig gældende i København, er, at det er blevet dyrt at bosætte sig i hovedstaden. Det kan skubbe både mennesker og virksomheder væk fra byen og ud over resten af Sjælland. Det er faktisk positivt. Det skaber aktivitet,« siger Steen Bocian.

En af dem, der driver virksomhed med stor succes uden for hovedstadens grænser, er Lars Svendsen, administrerende direktør i Svendsen Sport i Gadstrup syd for Roskilde.

Han etablerede oprindeligt udstyrsbutikken til sportsfiskere i 1977 og solgte sidste efterår aktiemajoriteten til Maj Invest.

rådhuset

Lars Svendsen ser ingen problemer ved at ligge uden for hovedstaden. Tværtimod:

»På den ene side er vi lokalt forankrede, og på den anden side er vi en international virksomhed. 95 procent af vores salg ligger i udlandet. Det er vigtigt for os, at vi ligger godt logistikmæssigt, og det fungerer fint på Sjælland. Vi er ret tæt på lufthavnen og har motorvejen lige om hjørnet. Vi ligger fint her.«

Svendsen Sport er i dag en globalt orienteret virksomhed, der i høj grad gør sig i innovation. Virksomheden vandt Entrepreneur of the ­Year i region Sjælland sidste år, og den heftige udviklingsaktivitet og de høje vækstrater er fortsat lige siden, fortæller direktøren.

Billede

Succes under vandet i fokus

Selv om man ligger uden for det storkøbenhavnske byskilt, kan man sagtens have en fremadrettet virksomhed, som fokuserer på nytænkning og unikke produkter, mener han:

»Vi udvikler os og tilpasser os hele tiden. For at optimere virksomheden har vi f.eks. flyttet hele vores logistik til Polen. Samtidig satser vi stort på innovation. Vi har otte dedikerede produktudviklere, der bl.a. har sikret, at vi har en førerposition på undervandskameraer til lystfiskerbrug. Det er patenteret i hele verden og en kæmpesucces,« siger Lars Svendsen.

DENMARK-CENBANK/

Årets opgørelse over de danske anparts- og aktieselskaber, der har over 20 ansatte og som kan præstere en vækst på omsætning eller bruttoavance, viser, at det samlede antal nærmer sig tiden før finanskrisen.

Samlet set er der 1.260 af slagsen i EYs nye opgørelse, og med undtagelse af de overophedede år lige før nedsmeltningen i 2008, er antallet det højeste i ti år.

Og tallene kan endda snyde lidt, så det reelle snapshot af dansk erhvervsliv anno 2016 faktisk ser endnu bedre ud.

Billede

EY-partner Søren Smedegaard Hvid minder om, at der i dag er vokset en klasse af unge virksomheder op, som er innovative, internationalt fokuserede og som ikke har blikket stift rettet mod bundlinjen: nemlig startup-virksomhederne. Dem er der især mange af i hovedstaden.

»København har succes med de fremadstormende virksomheder, der ikke indgår i konkurrencen. Deriblandt startups, som satser på vækst og venturemidler frem for overskud her og nu,« siger Søren Smedegaard Hvid:

»Her sker der noget spændende. Dem er der mange af, og der kommer flere. Vi skal ikke undervurdere det, der ligger og gærer. Der er spændende ting på vej.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen