Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Siteimprove surfer med på ny netbølge

25BUSmorten-ebbesen.jpg
Siteimprove direktør og stifter Morten Ebbesen. Virksomheden er i al stilhed vokset sig stor på kravene til virksomhedernes hjemmesider.

Det er ved at gå op for alverdens virksomheder, at deres hjemmeside er nutidens helt centrale udstillingsvindue. Den tendens har gjort virksomheden Siteimproves produkt efterspurgt.

På trods af at internettet i omtrent to årtier har været et vindue, som de færreste større virksomheder har kunnet ignorere, så er modningen af mediet en fortløbende proces.

Det er dog gået op for mange selskaber, at det kan have kontante konsekvenser, hvis ikke deres hjemmeside lever op til det, som deres kunder forventer. Og den erkendelse lever det fremadstormende danske selskab Siteimprove højt på.

Siteimprove står bag en række systemer, der kan optimere virksomheders hjemmesider – og som ikke mindst kan identificere fejl og uhensigtsmæssigheder, som ellers ville være svære at finde for hjemmesidernes webmastere. Og det er en funktion, der er blevet eftertragtet, fortæller Siteimproves stifter og adm. direktør Morten Ebbesen.

»Det er en slags erkendelse. Når man har trykt en brochure er den jo altid gennemtjekket. Men på nettet har man ofte ikke være skarp nok, og i dag er det blevet tydeligt, at slutbrugerne ser fejlene. Fejl giver et dårligt omdømme,« siger han og tilføjer:

»Virksomhederne har nu fået øjnene op for behovet. Men det er en ny industri, vi er i. Virksomhederne har måske været vant til, at hjemmesider var projekter, der efterfølgende blev skruet ned for. Og herefter har det måske været afdelingerne selv, der har styret deres CMS (webstyresystem, red.). Det har skabt store datamængder, som alt i alt er uoverskuelige. Men deres kunder ser fejlene.«

Robotsystem

Internettet har gradvist ændret sig og er blevet mere professionelt. Den udvikling er gået hånd i hånd med den i dag 50-årige, autodidakte erhvervsmand Morten Ebbesens satsning med Siteimprove, der tager udgangspunkt i et firma, han drev sammen med sin bror før årtusindeskiftet.

Produktet var grundlæggende det samme – altså robotsystemer, der kunne være med til at tjekke hjemmesider for fejl og mangler. Kunderne var i begyndelsen mest offentlige instanser, men i 2003 besluttede brødrene at splitte selskabet op, og Morten Ebbesen etablerede Siteimprove, der nu også havde fokus på private virksomheder.

Siden er det gået mere end støt fremad. Fra sin base i København har både produkterne og virksomheden vokset sig stor. Regnskabsåret 2014 endte med en koncernomsætning på knap 100 mio. kr. og et overskud på over ti mio. kr. Og vækstrejsen skal ikke slutte her.

»Ambitionen er at vokse voldsomt de kommende år. Målet hedder en omsætning på 100 mio. dollar (700 mio. kroner, red.) i 2018. Det svarer til en vækst på 55 pct. årligt. Den slags mål giver sved på panden, men vi investerer kraftigt i flere lande, og jeg er overbevist om, at det kan lade sig gøre – uden eksterne investorer,« siger han og tilføjer:

»Vi har den fordel, at tiden er til det, når man kigger på produktet. Derudover gør vores forretningsmodel, hvor vi modtager forudbetaling, at vi har midlerne til en kraftig international ekspansion. Og endelig er vi heldige med, at vil allerede er stærkt til stede i USA, og altså ikke behøver et skub for at komme i gang.«

Siteimprove er ikke bare til stede i USA, hvor over halvdelen af omsætningen kommer fra i dag. Den har i alt 11 internationale datterselskaber, hvor lokale medarbejdere sidder klar til salg og support. De servicerer i alt 43.000 brugere hos 2.650 kunder.

Konkurrenter

Udover at Morten Ebbesen mener, han har et produkt og koncept, der kan trække langt flere af slagsen, så peger han også på én pointe, som man som netfokuseret softwareselskab ikke kommer uden om i dag: Nemlig den hastighed, tingene udvikler sig med.

»Sagen er jo, at hvis vi skal vokse os store –så skal vi gøre det nu. Hvis ikke vi satser stort og internationalt lige nu, så er der konkurrenter, der gør det i stedet for. Heldigvis bliver der taget godt imod Siteimprove på de udenlandske markeder. Og der har været brug for servicen – også i årene med økonomisk krise,« siger han.

I Morten Ebbesens optik er feltet stadig noget med stort udviklingspotentiale. Han nævner muligheder som automatiske analyser af hjemmesider på baggrund af lixtal – altså læsbarhedsindekset – der vil kunne fortælle noget om, hvorvidt et site rammer læserne og deres formåen. Eller muligheden for grammatiske analyser, der dog nok ligger lidt ude i fremtiden.

Morten Ebbesen er klar på at satse stort på et nyt, danskfunderet teknologieventyr. Og til forskel fra den skov af sprøde startupvirksomheder, der er vokset op de seneste år, så har han den joker i ærmet, at satsningen ikke kræver eksterne investormillioner. Siteimprove kan selv. I hvert fald indtil videre.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen