Berlingske Business

Silvan stopper »svinet«

Silvan stopper »svinet« - 1

Medarbejderne går til kamp mod Svindsvinet og tjener en kontant bonus.

Hos gør det selv-kæden Silvan har man i flere år haft fokus på at mindske sit svind. Allerede i 2003 blev Svindsvinet lanceret som en maskot, der skulle symbolisere årsagerne til svind.

Svinet lader sig smigre til at give kunderne rabat, stabler varerne helt til loftet, så de vælter og går itu og taler i mobiltelefon, så tyve ubemærket kan liste af med stort og småt uden at betale. Disse eksempler har Silvan fået trykt som de gratis postkort go-cards.

- Kampagnen er bygget op om humor. Det er især holdningsbearbejdning med en masse hverdagseksempler, vi slår på, siger Jimmi Lundsgaard, der er sikkerhedskonsulent hos Silvan. Han forklarer, at der er gevinster at hente for medarbejderne, hvis de kan holde svindet på et lavt niveau.

- Vi har en bonusordning på vores svind. Hvis butikken kommer ud med et lavt svind, er der kontant afregning til medarbejderen, som har en bonusordning baseret på butikkens svindprocent, fortæller Jimmi Lundsgaard, som uddyber, at bonussen for et regnskabsår i bedste fald kan nærme sig en månedsløn for den ansatte. Derudover har der ifølge konsulent været afholdt konkurrencer, hvor man har kunnet vinde 5000 kroner til et afdelingsarrangement.

- Der kommer mere og mere fokus på det, da det er mange penge, der forsvinder. Siden vi satte vores kampagne i gang i 2003, har vi forbedret vores svindresultat hvert år, siger Jimmi Lundsgaard, som ikke vil ud med, hvor meget svindet er dalet, men at svindet i dag er nede på godt 2 procent af Silvans årsomsætning. Svindet dækker alt fra tyveri, til varer der går i stykker.

Foruden postkort har Silvan også uddelt brochurer, som giver gode råd til at undgå svind, til sine medarbejdere. Kampagnen er lavet i samarbejde med Aros Kommunikation.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen