Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Silicon Valleys største investorer smider millioner i dansk app

Billede
Overskrift
Danske iværksættere står bag engelske AirHelp, der hjælper flypassagerer med at søge retmæssig erstatning for forsinkelser og aflysninger. Her de to hovedstiftere af AirHelp, Nicolas Michaelsen (t.v.) og Henrik Zillmer. (Arkivfoto: Linda Kastrup)
 

AirHelp gør det nemt for forsinkede flypassagerer at få erstatning. Nu har de to danskere rejst 80 millioner kroner fra nogle af de største investorer i Silicon Valley. En større global udvidelse er på vej.

10.000 ansøgere og kun ét ja. Det var de odds, Henrik Zilmer og Nicolas Michaelsen stod over for, da de for tre år siden søgte om at blive optaget hos Y Combinator. En incubator, som nogle af de største iværksættere i Sillicon Valley står bag. Og nu står de med 80 millioner kroner i iværksætterhænderne.

»Det er fedt, at vi har en masse investorer, som tror på vores idé. Vi er stolte af, at vi har kunnet lave en forretning med så stort et potentiale,« fortæller medstifteren af AirHelp, Henrik Zillmer, stolt og begejstret og fortsætter:

»Det er jo folk, som er gode til at spotte det særlige i virksomheder, og de har set noget særligt i os. «

De to medstiftere har altid vidst, at deres idé skulle ud over Danmarks grænser, men også resten af Europas. I dag dækker de både det amerikanske, europæiske og som noget nyt også det brasilianske marked. De Olympiske Lege begynder i weekenden. Det betyder mange flyafgange til og fra OL-landet. Og de flyafgange kan hurtigt skabe problemer for de mange flypassagerer, der enten gerne vil til eller fra kaffens land.

YEMEN-SECURITY/SAUDI-UN

Magtfulde investorer

De 80 millioner kroner kommer blandt andet fra Y Combinator, som før har investeret i Dropbox og Airbnb. »Make something people want« – altså lav noget, som folk vil have. Det er Y Combinators motto. Og det må man sige, at de to mænd har gjort.

AirHelp har nemlig siden 2013 hjulpet mere end 900.000 forsinkede flypassagerer med at få erstatning. Det er løbet op til en værdi på 565 millioner kroner. Derudover har den tidligere CEO og stifter af Twitter, Evan Williams, også smidt en sjat penge i flykassen. Og det blot for at nævne nogle af investorerne. Det er nemlig nogle store investorer, de to mænd har danset med. Og som nu skal hjælpe dem videre.

»Det er ikke bare en passiv kapital,« siger Henrik Zillmer.

Pengene skal nu i gang med at arbejde. Og de to gutter er bestemt ikke færdige med at udvikle AirHelp. Stigende efterspørgsel er nemlig en af grundene til, at de gerne vil ud over flere landegrænser. Flere end de allerede har indtaget. Det betyder en masse nye ansatte, mere markedsføring og nye koncepter.

JOHN RICCITIELLO

»Vi skal bruge nogle af pengene på at udvide vores juridiske netværk, der kan trække flyselskaber i retten, hvis de ignorerer flypassagernes krav,« siger Nicolas Michaelsen og fortsætter:

»Vi vil gerne udvikle nogle produkter, der hjælper flypassagerer generelt, selv om de måske ikke har nogen rettigheder, men tage sig af dem, lidt ligesom Falck bare for flypassagerer,« siger han.

Stor efterspørgsel

Flyet er forsinket, aflyst eller overbooket. Den situation er vi mange, som har stået i. Og det har de to ejere af AirHelp bestemt også. Det hele startede for tre år siden, hvor de to gutter selv havde prøvet en del gange at stå i en kompliceret flysituation. Med Henrik Zillmers baggrund i produkt og tech og Nicholas Michaelsens baggrund i marketing prøvede de to at lave en hjemmeside, hvor forsinkede flypassagerer blot skulle taste deres informationer ind omkring flyrejsen. På den måde slap de rejseglade passagerer for en masse papirarbejde. I bytte for denne service tog de 25 procent af det beløb, og hvis der ingen erstatning var. Ja, så var det et gratis forsøg. Og sådan fungerer AirHelp den dag i dag.

»Vi fandt virkelig hurtigt ud af, at der var stor efterspørgsel på det her. Og det var ikke kun i Europa. Det var faktisk også i USA,« understreger Henrik Zillmer.

 

Siden hen er det gået stærkt. De ved godt, at ideen har været der i mange år, og der findes advokater, der specialiserer sig i transportsager.

»Der, hvor vi har revolutioneret, er, at vi har automatiseret en hel del af sagsprocessen. Vi har lavet lovgivningen om til kode og tilgængelig i en app. Normalt er det en advokat, der sidder med en gruppesag og skal hjælpe de forsinkede flypassagerer,« siger Henrik Zillmer og fortsætter:

»Men vi bruger den nyeste teknologi til at give en god brugeroplevelse, som alle flypassagerer kan bruge. Og det har åbenbart været tiltrængt og en vældig god idé set med Silicon Valleys øjne.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen