Berlingske Business
13:15Danske Bank: »Aktierne er som en sukkermad«

Serber får succes som tech-iværksætter i Esbjerg

Zeljko Ratkaj
Sidste års vinder af SE Next Step Challenge. Zeljko Ratkaj. Foto:

Sidste års vinder af SE Next Step Challenge har valgt at slå rødder i Esbjerg. Her giver ekspertise, netværk og let kommunikation gode muligheder for at videreudvikle virksomhedens produkt.

Snup din smartphone, start en app og skyd et billede af et modermærke for at screene dig selv for kræft med hjælp fra tilknyttede læger. Den idé førte sidste år det serbiske firma Teleskin til toppen af sejrsskamlen i acceleratorprogrammet SE Next Step Challenge.

next step

Året forinden havde firmaet med medstifter og teknologiansvarlig Zeljko Ratkajs egne ord »haft god vind i ryggen«. Med basis i 30 års erfaring inden for hudkræft havde de allerede gjort sig bemærket og vundet priser fra Microsoft og Ernst & Young for deres app »SkinScan«.

Men trods det gode afsæt, ledte Teleskin stadig efter yderligere finansiering. Noget som ifølge Zeljko Ratkaj kan være svært at skaffe i Serbien.

Så da iværksætterne faldt over SE Next Step Challenge i Danmark, var Zeljko Ratkaj overbevist om, at det var her, virksomheden for alvor skulle flyve,

»Danmark er et innovativt land i forhold til projekter forbundet med velfærd og sundhedspleje. Og så er Danmark faktisk det land i verden, som har tredjeflest tilfælde af melanoma (modermærkekræft, red.), lige efter Australien og New Zealand. Så fra vores synsvinkel er Danmark det ideelle land at udvikle vores idé, produkt og metode i,« siger Zeljko Ratkaj.

Det primære mål for at deltage i SE Next Step Challenge var da heller ikke præmien, men de muligheder som programmet tilbyder. Og med en sløv begyndelse på grund af kulturbarrieren mellem Serbien og Danmark, regnede Teleskin faktisk slet ikke med at vinde.

Med et grin forklarer Zlejko Ratkaj, at pengene kom som en bonus. De er efter produktets testfase hovedsageligt blevet brugt på at videreudvikle appen, ansøge om en CE-mærkning, der viser, at produktet lever op til EUs direktiver for medicinske redskaber, og etablere Teleskin som virksomhed i Danmark.

Med ny finansiering fra den danske venturefond SEED Capital, som Teleskin modtog allerede i midten af sidste års SE Next Step Challenge, er det rent forretningsmæssigt nødvendigt at have adresse her i landet. Men Zeljko Ratkaj forklarer, at det også både udviklingsmæssigt og privat giver mening at slå sig ned i det vestjyske.

Det giver mening at blive

»I Danmark er det i forhold til Serbien meget let at få fat i de personer, der er vigtige for dig at tale med. Vi har god mulighed for at kommunikere og skabe et netværk af læger, som kan besvare folk i den danske app. Desuden har vi fået venner her, alt er tæt på, og med en arbejdstid på 24/7 nyder jeg personligt de stille omgivelser. Vi ved ikke, hvor vi ender, men det giver god mening at blive i Danmark,« siger han.

Næste skridt for virksomheden er at relancere appen i en forbedret version. Firmaet planlægger desuden et forsøg med at distribuere produktet via det netværk af 266.000 husstande, som samarbejdet med SE giver adgang til. Og igennem samme system at indsamle ny feedback.

»På den måde har vi også en lille test-klynge, som er vigtig for den her slags virksomhed og startup. Især nogle af de andre virksomheder i Next Step Challenge, tror jeg, kan bruge den her adgang til meget gode ting,« siger Zeljko Ratkaj, som også følger spændt med fra sidelinjen i dette års acceleratorprogram.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen