Berlingske Business
13:35Pandora i kurs-hopla topper i Europa 

Senioriværksætter: »Vi har allerede prøvet at få tæsk«

23BUSSeniorivaerksaettere.jpg
Senioriværksætterne Torben Abildgaard Pedersen (t.v.) og Jacob Holmblad. Foto: Jens Nørgaard Larsen

I den nystiftede certificeringsvirksomhed TAPCERT er alder ingen hindring. Tværtimod. Mange års erfaring giver stor viden og et netværk af spidskompetente eksperter.

»Man behøver ikke at være 22 og tatoveret for at være iværksætter.«

Ordene kommer fra Jacob Holmblad, bestyrelsesformand i den nyligt stiftede certificeringsvirksomhed TAPCERT, hvor en gennemsnitsalder på 67 år sætter vægt bag udsagnet.

Med et livsforløb, der spænder fra 57 til 80 år, er folkene bag TAPCERT ingen vårharer, og netop det er styrken i virksomheden, forklarer Jacob Holmblad og TAPCERTs direktør, Torben Abildgaard Pedersen.

Begge sidder stateligt klædt i et møde­lokale i forskerparken Scion DTU i Hørsholm, hvor Jacob Holmblad tidligere har siddet som formand. Stemningen er dog ikke mere formel, end at der er plads til en kæk bemærkning til receptionisterne.

»Jeg har savnet jer. Har I savnet mig?« spørger Jacob Holmblad med et glimt i øjet og åbner døren til søen og de grønne træer uden for lokalets glasfacade, inden han igen sætter sig.

man

»Certificering hviler i høj grad på tillid og viden. Med vores alder og erfaring ved vi, hvordan man skruer tingene sammen på området. Derfor kan vi tænke nyt og kreativt – og så har vi et pokkers godt netværk i både Danmark og internationalt,« siger Jacob Holmblad.

I løbet af sit arbejdsliv har han blandt andet været direktør i PFA, vicepræsident i den internationale standardiseringsorganisation ISO og chef for Dansk Standard i 20 år.

Her mødte han Torben Abildgaard Pedersen, som især har beskæftiget sig med rådgivning og udvikling af ledelsessystermer via sit eget konsulentfirma. Siden 1991 har de to bevaret kontakten, som altså i dag er mundet ud i TAPCERT.

»I Dansk Standard opbyggede vi også et certificeringsorgan, så vi har været hele processen igennem før. Vi ved, at det også handler om at overføre viden og skabe værdi for virksomhederne. Og vi ved, hvor skoen ofte trykker hos dem,« siger Torben Abildgaard Pedersen.

»Erfaringen bygger på succeser. Men vi har også allerede prøvet at få tæsk,« indskyder Jacob Holmblad med en krusning i mundvigen.

Udnytter netværket

Mange af personerne tilknyttet TAPCERT har på samme måde oparbejdet stor erfaring inden for deres respektive felter. De fleste er formelt gået på pension og som sådan ikke fast ansat, men kontaktes efter behov. På den måde er omkostningerne i selskabet lave, ligesom der hverken er behov for dyre kontorer eller firmabiler.

23BUSSeniorivaerksaettere.jpg

»Vi har gjort en dyd ud af at udnytte vores netværk. Når der er brug for forskellige arbejdsheste, trækker vi dem ind fra netværket. På den måde går deres ekspertise heller ikke til spilde,« siger Torben Abildgaard Pedersen og tilføjer:

»Vi vil simpelthen ikke sidde på kommunen og flette peddigrør, læse avis, eller hvad man nu tror, at folk i den tredje alder skal gøre. Tværtimod ønsker vi at sætte noget i gang og med vores eget eksempel vise, at vi stadig kan skabe værdi for samfundet.«

Jacob Holmblad nikker.

»Mange af os har allerede prøvet at bestride alle mulige stillinger. Vi er mætte af høje titler, hurtige biler og kreative kontorer. Men vi er stadig drevet af ønsket om at flytte noget og samtidig have det sjovt,« siger han.

 

Følger både hjertet og bundlinjen

Begge er enige om, at landets unge iværksættere gør det godt, men at iværksættermiljøet formentlig ville blive endnu stærkere med flere erfarne kræfter om bord.

Det handler blandt andet om »både at følge hjertet og bundlinjen«, som Jacob Holmblad siger det – at fokusere på det, der giver mening rent forretningsmæssigt. Eksempelvis har TAPCERT ikke store planer for sociale medier, medmindre holdet føler sig overbevist om, at det kan ses på indtjeningen.

Målet for TAPCERT er at få en større kunde­kreds i øjenhøjde med særligt små og mellemstore virksomheder. Og for at nå dertil er alle parter i virksomheden klar til at udfordre sig selv. Blandt andet har bestyrelsens næstformand programmeret virksomhedens hjemmeside, mens Jacob Holmblad er i gang med at uddanne sig til auditor, så han kan indgå direkte i certificeringen.

»Vi synes, vi skal være i gang, at det skal være sjovt, at vi skal have travlt. Sådan holder vi lægen fra døren og hovedet skarpt,« siger Torben Abildgaard Pedersen og skærer hånden gennem luften, mens Jacob Holmblad supplerer:

»Vi er måske faldet lidt af på den, når det gælder håndbold og armbøjninger, men vi har stadig store ambitioner og vil drive virksomheden til det maksimale. For er du ikke under udvikling, så er du under afvikling.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen