Berlingske Business
17:59Business Live er tilbage i morgen kl 7

Selvstændige bliver finansieret af familien

22BUSAsger-Trier-Bing.jpg
Lendinos CEO og medstifter, Asger Trier Bing, har en forventning om, at virksomheden kommer til at udlåne for 100 millioner kroner inden udgangen af 2015, i takt med at interessen omkring crowdlending bliver større. Foto: Asger Ladefoged

Når små og mellemstore virksomheder får nej i banken, får mange af dem finansieringshjælp i familien. Nyere låneformer som crowdlending har svært ved at slå igennem, men revisorerne ser potentiale.

Når revisorer holder styr på pengestrømmen i små og mellemstore virksomheder, støder de ofte på lån fra familien.

Det viser en undersøgelse, som brancheforeningen FSR – danske revisorer har lavet blandt 170 af de små 4.000 aktive og godkendte revisorer i Danmark.

Undersøgelsen viser, at hvis banken siger nej til at låne de små og mellemstore virksomheder penge, henter mange af dem alternativ finansiering hos familien. Således siger 60 procent af revisorerne, at de ser selvstændige, der søger hjælp hos deres familie.

»Mange af de små og mellemstore virksomheder søger mod familie, når de har brug for penge, fordi det er mindre lån, de har brug for – typisk fra få hundrede tusinde til en halv million kroner. Det er nogle gange nemmere at skaffe dem fra familien i form af kontanter eller kautioner, som de kan gå ned og låne på i banken. Det er af mange forskellige grunde svært for de små, nyetablerede virksomheder at låne penge i banken og i realkreditten, som foreksempel kræver, at de har fast ejendom,« siger Tom Vile Jensen, der er erhvervspolitisk direktør i FSR – danske revisorer.

rat

Undersøgelsen viser samtidig, at andre private låneformer ikke er nær så populære. For eksempel er business angels, der er »professionelle« private långivere, og crowdfunding og crowdlending, hvor private puljer penge til at investere i eller låne til en virksomhed, ikke nær så populære.

Henholdsvist 16 og ni procent af revisorerne siger, at de ser ejere af små virksomheder, der søger i de retninger, men ifølge Tom Vile Jensen er der en god grund til, at de andre private låneformer ikke er slået stort igennem.

»Det er nemmere at gå til familien end at gå til en business angel. Business angels stiller langt flere krav og vil for eksempel se regnskaber, budgetter og virksomhedsplaner. Familien vil ofte være med på at stille penge til rådighed, hvis de synes, virksomhedsejeren har en god idé, og hvis det drejer sig om en mindre pose penge,« siger Tom Vile Jensen og fortæller om crowdlåneformerne:

»At crowdlåneformerne ikke er særligt populære er et udtryk for, at det er uklart for både virksomheder og revisorer, hvordan de kommer til at fungere. Vi ved endnu ikke, hvordan de vil passe til det danske erhvervsliv, hvor der er mange små virksomheder. Crowdfunding og crowdlending er nye produkter i Danmark, og der er delte meninger om, hvor stort potentialet er.«

07BUSDigitale-nomader2.jpg

Selv om revisorerne ikke oplever, at mange af de små virksomheder kigger mod crowdlending, tror de på potentialet i låneformen. 57 procent af dem svarer nemlig, at de ser stort eller mellem potentiale for lige netop denne låneform.

En af de virksomheder, der tilbyder crowdlending er Lendino. Siden 2013 har virksomheden samlet penge fra private i puljer og udlånt pengene til små og mellemstore virksomheder. Lånene kan højst være på to millioner kroner, og i lande som USA og England strømmer store pengemængder ud til små og mellemstore virksomheder gennem lånetypen.

Asger Trier Bing er administrerende direktør og medstifter af Lendino, og han har en forventning om, at virksomheden kommer til at udlåne for 100 millioner kroner i 2015, i takt med at interessen omkring crowdlending bliver større.

»Vi har investorer, der ikke når at låne penge til de virksomheder, som de gerne vil. Lånebehovet hos mindre virksomheder er stort, så det er et spørgsmål om, at virksomhederne skal blive opmærksomme på en ny lånemulighed, hvor det er nemt at ansøge online, og der er korte svartider og bedre vilkår,« siger Asger Trier Bing.

pix-dnaaa

At de små og mellemstore virksomheder overhovedet behøver at grave efter alternativ finansiering skyldes, at de har svært ved at låne penge i banker og kreditinstitutter.

65 procent af revisorerne oplever ifølge undersøgelsen, at det hverken er blevet sværere eller lettere at for virksomhederne at få godkendt lån, og 81 procent af dem vurderer, at det hæmmer vækstmulighederne.

Ifølge Tom Vile Jensen er det ikke negativt, at låntagerne søger mod familien, for det er med til at afbøde nogle af udfordringerne ved at skaffe kredit. Alligevel kan der være bagsider ved at skaffe finansiering til vækst i sit eget stamtræ, siger han:

»Hvis virksomheden virkelig får vokseværk, så kan familien typisk ikke stille med mere kapital end det, den skød ind i første gang. Familien kan måske komme med de første få hundrede tusinde kroner til etablering, men når det skal gå stærkt med væksten, og virksomheden skal udvide eller ansætte folk, så har familierne ofte ikke formuen til at spæde til igen, og det kan være med til at bremse virksomhedens vækst.«

Elizabeth Holmes

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen