Berlingske Business

Satsning skal sprede Jet Times risiko

klaus ren
Jet Times direktør, Klaus Ren, har med samarbejds­aftalen med SAS ladet firmaet lette med kurs mod endnu større udfordringer. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Jet Time kaster sig ud i en ny disciplin, hvor det skal flyve for SAS. Men det er ikke ensbetydende med større risici – tværtimod, fortæller direktør og stifter Klaus Ren.

På syv år er Kastrup-virksomheden Jet Time vokset fra at være en mindre aktør inden for charterflyvningen til at blive en milliard­forretning. Nu kaster selskabet sig så ud i en ny disciplin: Nemlig kortrute-flyvning for SAS. Dermed bevæger Jet Time sig ind på en ny boldgade.

Nu skal selskabet ikke bare leve op til charterselskabernes krav – det skal nu matche den regionale storspiller SAS’ forventninger til service, komfort og præcision. Det kunne lyde som en risikofyldt satsning, men det er det ikke nødvendigvis, forklarer Jet Times direktør, Klaus Ren. Han mener faktisk, at det er det omvendte.

»Mange spørger mig, hvorfor vi skifter strategi. Svaret er: Det gør vi heller ikke. Vores strategi har hele tiden været at være en vigtig business to business-provider – og gøre det med fokus på lønsomheden. Og det her lever præcis op til det,« siger Klaus Ren og tilføjer:

»Jeg synes, det er klogt, og det ligger i tråd med det, vores ejerkreds siger – og det er, at vi skal passe på med kun at gro inden for feriecharter. Hvad nu hvis der kommer en krise, der rammer, mens vi har alle æg i samme kurv? Men de seneste år er vi faktisk groet hurtigere inden for den såkaldte »wet leasing« (udlejning til andre flyselskaber, red.) frem for inden for feriecharter. Samtidig vokser vi på et tredje område, nemlig fragt.«

jet time

SAS og Jet Time har givet håndslag på en »mangeårig samarbejdsaftale«, som Klaus Ren formulerer det. Aftalen handler om, at Jet Time skal kaste seks ATR 72-600-fly ind i puljen, som så skal bruges til at beflyve en stribe af SAS’ kortere ruter, der er med til at »feede« de store internationale SAS-afgange fra hovedlufthavnene i Skandinavien.

Indtil videre er to af flyene kommet i drift på ruter i Sverige. Klaus Ren forventer, at de øvrige kommer på vingerne til foråret.

Samarbejdet mellem de to parter er så tæt, at de spritnye turboprop-fly er blevet bemalet og udstyret, så de til forveksling ligner SAS’ egne fly. Hist og her er der dog skilte, der fortæller kunderne, at det er Jet Times fly og besætning, der arbejder på vegne af SAS.

På trods af, at Jet Times flåde med den nye aftale om få måneder vil være steget fra 15 til 21 fly, pointerer Klaus Ren, at man ikke skal forvente, at Jet Times omsætning stiger i samme tempo. De nye fly til SAS-flyvningerne er mindre end de Boeing 737-fly, som Jet Time ellers har, og derudover gør samarbejdet med SAS, at Jet Time ikke står alene med alle de risikable regnskabsposter. Blandt andet står SAS for brændstoffet, hvis prisbevægelser er en af de faktorer, der har stor omkostningsmæssig bevågenhed i moderne luftfart.

Derfor vurderer Klaus Ren da heller ikke, at SAS-aftalen kommer til at sætte et alt­dominerende fodaftryk i Jet Times kommende regnskab.

»Det her forøger forretningen – men ikke specielt meget. Jet Time er allerede en stor forretning. Vi har 15 af Boeings 737-fly på vingerne, og det er altså fly, hvor vi står for alle variable omkostninger som brændstof osv. At man lægger seks små fly oveni, som ikke engang er i fuld charter, fordi SAS betaler brændstof og andre variable omkostninger, så er det ikke så stort. Ikke engang ti procent omsætningsmæssigt, som det er nu,« siger Klaus Ren.

02BBMKlaus-Ren-og-Lars-Th#2.jpg

På sigt er der dog potentiale for, at det bliver anderledes. I Klaus Rens optik er fidusen med at lade mindre selskaber arbejde for større inden for luftfarten nemlig én, som man kommer til at se meget mere til i europæisk luftrum de kommende år:

»Det er ikke raketvidenskab. Det er noget, mange netværksselskaber i verden gør i dag – specielt i USA. Hvis du skal flyve med American Airlines til en lille destination, så stiger du i sidste ende på et regionalfly, som er operated by et mindre selskab.«

»Nogle af de her selskaber har faktisk vokset sig meget store. Det er en kæmpe industri i industrien i USA. Den trend er også kommet til Europa nu. Så SAS kommer sådan set bare med på vognen,« siger Klaus Ren.

Jet Time-direktøren både tror og håber i den forbindelse, at det bliver hans selskab, som kommer til at blive et af de navne, man hører om igen og igen.

Klaus Ren kan sagtens forestille sig, at Jet Time indgår samarbejde med andre selskaber samtidig med, at han bliver ved med at servicere SAS.

Bliver det tilfældet, kan de ti procent, som den nuværende aftale fylder i Jet Times regnskabs­kolonner, hurtigt komme til at svulme.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen