Berlingske Business
17:42

Samarbejde mellem små og store kan gøre Danmark til en startup-nation

11BUSPix-Soeren-Smedegaard-.jpg
EY-partner og chef for den danske konkurrence EY Entrepreneur of the Year, Søren Smedegaard Hvid, understreger, hvor vigigt det er, at både små og store virksomheder går i alliance om at udvikle nye ideer. Foto: Simon Skipper

Iværksætteri er lige nu i fokus til finalen i vækstdysten EY World Entrepreneur of the Year. Det skal vi have mere af i Danmark, mener konkurrencens danske chef, Søren Smedegaard Hvid, og vejen dertil går blandt andet via virksomhedssamarbejde.

MONACO: Fremtidens succesvirksomheder kommer ikke bare af sig selv. Skal Danmark begå sig i det internationale iværksættermiljø, er det på tide, at vi lærer af udenlandske erfaringer og kopierer det, der virker.

Det mener chefen for den danske afdeling af den globale vækstdyst EY World Entrepreneur of the Year, Søren Smedegaard Hvid, som i disse dage er i fyrstedømmet Monaco til verdensfinalen. Han er partner i revisionshuset EY og derudover ankerperson i den danske del af det, der bliver kaldt erhvervslivets Oscar-uddeling.

Danmark kom lidt sent med på den startup-bølge, der de seneste ti år har manifesteret sig i en stribe europæiske storbyer. De seneste år er der dog dukket en række tech-iværksættermiljøer op i København, som begynder at tiltrække sig international opmærksomhed. Det i form af for eksempel Startup Village og kontorfællesskabet Rainmaking Loft. Og det er godt – men det er ikke godt nok, lyder det fra EY-partneren.

»Der er brug for stærke startup-miljøer – steder hvor virksomheder kan tage deres første skridt. De bliver stærkere i klynger, hvor det ikke kun er en enkelt virksomhed, men et miljø, der tiltrækker mennesker, ideer og investeringer. Det drive, som ofte kendetegner startups, smitter. De vokser sammen – både gennem samarbejde og konkurrence,« siger han.

Søren Smedegaard Hvid er imponeret over det, man eksempelvis ser i Berlin. Her viser en frisk opgørelse, som revisions- og konsulenthuset står bag, hvor stærkt det går i den tyske hovedstad lige nu. Ventureinvesteringerne blev i 2015 mere end fordoblet i forhold til året før, og på nationalt tysk, niveau, så er investeringerne i felter som e-commerce, fintech og big data samlet set femdoblet i forhold til 2013.

Selv om investeringsniveauet ikke alene fortæller hele historien, så er den i Søren Smedegaard Hvids optik en klar indikator for, hvor varmt startup-miljøet er lige syd for den danske grænse. Det er simpelthen brandvarmt og inde i en positiv spiral.

Søren Smedegaard Hvid mener, at der er en overset faktor i, hvordan man puffer til udviklingen og får temperaturen op. Det handler om samarbejde mellem tech-iværksætterne og de etablerede virksomheder.

»Hvad end det er i form af samarbejde, sparring, investeringer eller opkøb, så er dette samspil med det etablerede et meget vigtigt element. Der er et langt større potentiale her, end vi ser i dag – og det gælder for begge parter,« siger han.

Igen vender han blikket mod den tyske hovedstad, som netop forsøger at fremme samarbejdet mellen de innovative opkomlinge og de kapitalstærke etablerede virksomheder.

»I Berlin er det blevet almindeligt, at de store virksomheder på den ene eller anden måde er engageret i startup-miljøer – enten gennem ventureinvesteringer eller gennem forskellige former for acceleratorprogrammer, der også fokuserer på coaching og udvikling,« siger han og tilføjer:

»De store globale koncerner og mellemstore, etablerede virksomheder bekymrer sig om, hvad digital transformation betyder for deres markeder og kan komme til at betyde for deres forretning. Uden for døren vrimler det med digitale ideer og en innovationskraft af mere sprudlende karakter. Der er stærke bevæggrunde til at finde sammen for begge parter.«

Søren Smedegaard Hvid understreger dog, at der allerede er samarbejde mellem danske iværksættere og etablerede virksomheder.

Han peger især på felterne Lifescience og biotek som områder, hvor samarbejdstanken allerede står stærkt. Men det er slet ikke udbredt nok, mener EY-partneren. Der er potentiale til langt mere. Og fordelene er i Søren Smedegaard Hvids optik åbenlyse.

»Det handler om at flytte mere erfaring fra de store til de små – gerne fulgt op af kapital, adgang til markeder og til strukturer og systemer. Men det vil blive lige så meget drevet af behov den anden vej,« siger han og tilføjer:

»De store har behov for de innovative ideer og for at blive udfordret. Vi vil sandsynligvis også se, at flere store virksomheder etablerer egne startup-virksomheder, der kan eksperimentere med nye ideer i friere rammer.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen