Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Salgscoach med selvtillid: Vil bytte en hårnål til et Rolex

Onsdag
Thomas Jarolics har sat sig for at bytte sig fra en næsten værdiløs hårnål til et eksklusivt Rolex-ur i første sæson af Berlingske Business' nye podcast »Hårnålens Værdi«. Men det kan også være, han ender med en strandvejsvilla eller ingenting. Foto:

Thomas Jarolics har sat sig for at bytte sig fra en næsten værdiløs hårnål til et eksklusivt Rolex-ur i første sæson af Berlingske Business' nye podcast »Hårnålens Værdi«. Men det kan også være, han ender med en strandvejsvilla eller ingenting.

Der er intet som en god omgang bytte-bytte-købmand: Du får det, og jeg får den, eller din leverpostejsmad for min spegepølseditto.

Følelsen af at få noget bedre for det, man allerede havde.

Det er en af grundene til, at salgscoach Thomas Jarolics vil bytte sig fra en hårnål til et Rolex-ur. Han er fra i dag aktuel i Berlingske Business’ nye podcast »Hårnålens Værdi«, hvor han er hovedpersonen og manden bag.

Allerede i første afsnit kan vi afsløre, at værdien bliver langt mere end fordoblet. Blandt andet bliver hårnålen ad omveje til en orkidé fra Blomster Jannii, som »lever af at folk kradser af«.

Og grunden til, at han vil bytte sig til et Rolex-ur er blandt andet, at der er noget specielt over fortællingen om ens første dyre ur. Og så på grund af hans efternavn.

»Når jeg holder foredrag, tror mange, at jeg præsenterer mig som Thomas »Jeg-har-et-Rolex.« Det har været lidt en stående joke,« siger han om sit efternavn Jarolics.

De første fem afsnit af »Hårnålens Værdi« kan høres fra i dag på iTunes og på Spreaker.com eller i din podcast-app. Hver onsdag bliver der udgivet nye afsnit. Podcasts fra Berlingske Business sponsoreres af Nordea.

Men det er ikke derfor, han er gået i gang med projektet, navnet har bare defineret målet. Thomas Jarolics er blandt andet salgscoach. Han har arbejdet i branchen i syv år, siden han var 17 år gammel. Og han ved, at den værdi et produkt har, også er lig med, hvor god sælgeren er.

Et lignende bytteprojekt er tidligere udført i USA, og det ved Jarolics udmærket. Så hvorfor skal vi overhovedet høre om, hvad en hårnåls værdi kan udmønte sig i?

02BUSPix-side-7-Tvede-og-Ma.jpg

»Jeg vil gerne bevise, at ved at sætte sig for noget, så kan selv det mest latterlige blive til noget stort. Det er ikke smukt sagt, men noget så simpelt som en hårnål, kan lige pludselig blive til værdi. Det er vigtigt at bevise, fordi folk har brug for at få troen på, at de selv kan. Hvis jeg kan få et Rolex ud af en hårnål, så kan det inspirere andre til at følge deres ideer.«

Ideer er vigtige for Thomas Jarolics. Han har med egne ord lyst til at give sig selv en dummeflad, når han ikke følger sine egne ideer til dørs. Han bliver irriteret.

ankersen

»Jeg tror, der er for mange i Danmark, der går rundt med gode ideer, som de ikke får gjort noget ved. Jeg har igennem min uddannelse og arbejde som coach, mødt mange mennesker, som virker utilfredse og virker bange for at gøre noget ved deres ideer. Jeg tror, at mange mangler selvtillid.«

Thomas Jarolics' produkt er en hårnål. Men det er ligeså meget ham selv, der skal præstere, hver gang han bytter sig videre i fortællingen. Det er nemlig ikke den dybe tallerken, som han siger, der skal opfindes, før man kan opnå ting med sit produkt eller virksomhed.

Kubo

»I virkeligheden kan alle jo få succes. Det her er jo sindssygt simpelt. Vi hører mere og mere om iværksættere og succeshistorier. Og det her er også lidt en manifestation af, at succes i dag nemmere opnåelig for flere danskere.«

Tænker du over, hvorfor folk går med til at bytte med dig, når de får produkter af lavere værdi?

»Ja, for tankegangen handler om at få noget til at blive bedre og større og tilføje noget værdi til de personer, jeg bytter med. Jeg tror, det handler om troen på, at blive en del af noget. Vi samler en masse mennesker og personligheder, som er en del af et større projekt,« forklarer han.

Mandag

Blomster Jannii vil blandt andet inviteres til indflytterfest, når Thomas Jarolics har fået byttet sig til »en strandvejsvilla med en ejendomsskat på tre milliarder.«

»Min overbevisning er, at når man eksempelvis donerer, så gør man det for sig selv. For at få en bedre mavefornemmelse. Det handler om, hvad man selv får ud af det. Og det tror jeg også, det her drejer sig om. De kan sige, de var med, eller at de har hjulpet mig. I sidste ende kan det jo være, at deres virksomhed får flere kunder gennem den eksponering, podcasten giver,« siger Thomas Jarolics og fortæller, at han ikke ved, om han stopper, selv om han får sit Rolex.

Mikkel Borg Bjergsø

»Det kan jo være, jeg sidder på Mars med Elon Musk og SpaceX om ti år. Jeg tror ikke, jeg stopper, før jeg er tilfreds. Og jeg er sjældent tilfreds. Hvis jeg når et Rolex-ur, ville jeg bare tænke: »Hvad kan vi så nå?«.

De første fem afsnit af »Hårnålens Værdi« kan høres fra i dag på iTunes og Spreaker.com eller i din podcast-app. Hver onsdag bliver der udgivet nye afsnit. Podcasts fra Berlingske Business sponsoreres af Nordea.

Læs mere om Thomas Jarolics på Jarolics.dk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen