Berlingske Business
09:34Tyskland: PMI faldt i oktober

Safari på lollandsk

Billede
Knuthenborgs giraffer går fredeligt rundt blandt parkens bilende gæster. (PR-foto)

Lensgreve Christoffer Knuths besiddelser rummer både et slot, et landbrug, lidt gøgl og Knuthenborg Safaripark, der bidrager med lidt over halvdelen af grevskabets omsætning. I de kommende år investerer han 30 millioner kroner i nye forlystelser for at løfte besøgstallet til 350.000 om ti år.

Der er næppe en virksomhed i Danmark, der kan sammenlignes med den, som lensgreven sydvest for Bandholm på Lollands nordkyst står i spidsen for. Han ejer en safaripark med over tusinde dyr. Et Limpopoland med vandrutsjebaner, hoppepuder og andet gøgl. Han ejer Danmarks eneste privatejede industrihavn. Et klassisk landbrug. Og så det løse: Et slot, skovbrug, en række historiske bygninger, 40 udlejningsejendomme, en syv kilometer lang granitmur og et tre kilometer langt dige.

Altså en virksomhed på tre ben: Landbrug, havn og turisme.

Christoffer Knuth – for sådan hedder han – er den 13. generation i sin slægt, der forvalter familiearven. Han overtog i 2007, da faren Adam W. lensgreve Knuth trak sig tilbage.

sdfsda

Fritgående eksotiske dyr

Safariparken hører hjemme i slægtens nyere historik. Parken blev grundlagt i midten af 1860erne af lensgreve nummer otte, Eggert Christoffer Knuth. Godt 90 år senere i 1969 kom der fritgående eksotiske dyr i den store lollandske park. I første omgang fem zebraer, tre strudse og tre nilgai-antiloper. Det var Christoffer Knuths far, Adam W. Lensgreve Knuth, der introducerede dyrene.

I dag er det den største dyrepark i Nordeuropa. Dyrene går mere eller mindre frit rundt i Knuthenborg Safaripark, og kører man forbi en giraf, kan den godt finde på at stikke hovedet indenfor. Dyreparken på ­Lolland er med i det internationale samarbejde for at bevare truede dyr. Og der er også flere repræsentanter for truede dyrearter i parken; bl.a. den sibiriske tiger, katta­lemuren og det bredsnudede næsehorn.

Det er også den del i Christoffer Knuths besiddelser, der bidrager med de fleste kroner i hans virksomheds­portefølje. Safari­parken udgør lidt under halvdelen af virksomhedens omsætning på rundt regnet 100 millioner kroner og lidt under en fjerdedel af Christoffer Knuths indtjening.

Højsæsonen er juli, hvor cirka 100.000 mennesker besøger Knuthenborg Safaripark. Det er også den måned, hvor 35-40 procent af safari­parkens årsomsætning skal tjenes.

Arbejdsmæssigt er det safariparken, som Christoffer Knuth bruger langt de fleste kræfter på, og som han i de kommende år kommer til at investere kraftigt i. Det hænger sammen med, at han »tror sindssygt meget på turismen fremadrettet både i europæisk, skandinavisk og dansk perspektiv. Vi er et sikkert land, samfundet fungerer, og vejret er rigtigt godt til turisme. Jeg forventer, at indtægten fra turisme vil stige ganske betydeligt i de kommende år«.

Underholdningsaspektet fylder mere og mere for forlystelsesparkerne, der kæmper om publikums opmærksomhed. I dag stiller det ikke børn tilfredse blot at se giraf.

26BUSF-rup-Sommerland-1-134.jpg

»Turismen er et money game. Det er dem, der invester meget i nye attraktioner og ­faciliteter, der vinder gæsterne,« siger ­Christoffer Knuth.

Safariparkens investeringsprogram for de kommende tre år løber op i cirka 30 millioner kroner.

I år har parken føjet »Kilimanjaro« til deres forlystelser. Det er en minikopi af vulkanen Kilimanjaro i Tanzania – otte meter høj og udformet som et stort og aktivt oplevelses- og legeredskab placeret i parkens populære børneområde Limpopoland.

De nærmeste år vil også byde på årlige nyskabelser. Samlet set er ambitionen, at en løbende række af investeringer og nye attraktioner skal løfte Knuthenborg til et besøgstal over 350.000 om ti år.

Glade lyde og pjask lyder da også fra en af de seneste års nye attraktioner vandrutsjebanen »Congo Splash«, der åbnede i 2014.

Nettoomsætningen i safariparkens seneste 2015-regnskab steg fra 40,4 millioner kroner til 41,6 millioner kroner. Årsagen til stigningen skyldes især, at der har været flere udenlandske turister, hvilket bidrager til en højere omsætning pr. person. Årets resultat var et overskud på 2,2 mio. kr. Det var en stigning på en lille million kroner .

Landbruget er rygsøjlen

Landbruget, Bandholm Industrihavn og den resterende del af Knuthenborg Gods står for lidt over halvdelen af Knuthenborgs omsætning.

»Godt nok bruger jeg mest tid på Safariparken, men rygsøjlen i vores virksomhed, det er vores landbrug. Landbrug på Lolland er godt. Det er ikke så godt, som det har været, men landbruget er en rigtig fin virksomhed. Vi har trods alt aldrig oplevet, at der ikke har været nogen, der vil købe vores afgrøder. Det kan godt være, at priserne er dårlige, men du har en basisindtjening,« siger Christoffer Knuth.

Han forventer, at byggeriet af Femern og den kommende Storstrømsbro vil betyde et byggeboom på Lolland. Det rummer et stort potentiale for Bandholm Havn, fordi det er den klart bedst beliggende industrihavn med syv kilometer til motorvejen. Derfor håber han at komme i betragtning hos de forskellige entreprenør, og derfor bruger han ud over safariparken også meget tid på havnen. Havnen bidrager – ligesom landbruget – med en rigtig god basisindtjening.

dd

Arvefølgen

Knuthenborg har en stor affektionsværdi for Christoffer Knuth. Han driver parken som eneste chef. Lillebroderen, Venstre­politikerne Marcus Knuth, har intet med familievirksomheden at gøre. På samme måde vil virksomheden engang blive overdraget til hans søn.

»I alle virksomheder er salg en integreret del af overvejelserne. Det er det ikke her. Jeg kan slet ikke forholde mig til det. Til dels fordi jeg har fået det, så helt ærligt føler jeg ikke, det er mit. Jeg skal bare gøre det vildt godt, og så arver min søn det en dag i en forhåbentlig bedre stand. Man kan altid købe eller sælge et jordstykke, en mark eller en del af en skov, men selve centrum af Knuthenborg, herunder parken, er hellig og kan ikke sælges,« siger han.

Yndlingsdyret

Og når man nu har over 1.000 dyr uden for sine slotsvinduer, har man så mon et ­yndlingsdyr? Det har Christoffer Knuth.

»Gnuen er min. Jeg ved godt, at det burde have været mere eksotisk – en sabeltiger eksempelvis. Men gnuen er så sej og tjekket, fordi den kan løbe herfra og til månen. Du kan ikke slå den ihjel, og den kan stå udenfor i minus ti grader med en tynd overfrakke af pels.«

Christoffer Knuth bryder ud i en glad ­latter.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen