Berlingske Business

Sådan skaber man iværksættere

kontor
Arbejde på kontoret. Foto:

Iværksætteri er noget, man kan lære – enten i hjemmet eller på skolebænken. Og det bør vi benytte os af, siger lederen af Fonden for Entreprenørskab.

Fortvivl ikke. Hvis vi vil skabe en generation, der har mod og kompetencer til at blive iværksættere, så skal vi bare sætte ind de rigtige steder. Sådan lyder det fra Fonden for Entreprenørskabs direktør, Christian Vintergaard.

Fonden er det nationale videnscenter for undervisning i iværksætteri, og det er sat i verden for at fremme de unges lyst til at kaste sig ud i disciplinen. Formålet er at være med til at skabe en ny generation af innovative mennesker, hvis ideer kan kaste de erhvervseventyr af sig, som kan blive et fundament for finansieringen af fremtidens velfærdssamfund.

Christian Vintergaard fortæller, at fonden netop har offentliggjort et nyt forskningsprojekt, der forsøger at klarlægge, hvor iværksætteres input er kommet fra. Og resultaterne viser, at der nok er noget om begrebet iværksætter-DNA – men også at betydningen deraf nok ikke skal overvurderes.

»Vi kan se, at både forældres handlinger og de unges uddannelse er bestemmende for, om de ender med at blive iværksættere eller ej. Der er nogle mønstre, der kan skyldes generne – altså det, man arvemæssigt har med fra begyndelsen. Effekten af undervisning og forældrenes handlinger er dog langt større end den, der kommer fra arvemassen,« siger han.

Man skal ikke undervurdere den opdragelsesmæssige effekt, forældre har over for deres børn. Når børn ser deres forældre gå til en problemstilling på en bestemt måde, smitter det i høj grad af. Og det gælder også deres tilgang til arbejdslivet.

»Forældrene påvirker grundlæggende deres børn ved at være rollemodeller. Børn får oplevelser sammen med deres forældre, som former dem. De ser og hører, hvad forældrene gør og siger, og det har en stor afsmittende effekt i sig selv,« siger Christian Vintergaard. Man behøver dog ikke at give op, selv om man ikke er så heldig at have forældre, der viser iværksættervejen. Undersøgelsen viser ifølge Christian Vintergaard, at skoling og uddannelse har en stor effekt på de unge.

»Vi kan se, at ligegyldigt hvor man møder iværksætteriet i ens uddannelsesforløb, så har det betydning. Det giver en stor afsmittende effekt på de unges efterfølgende handlemønstre. Iværksætteri er simpelthen noget, man kan uddanne folk til,« siger han.

Rapporten viser, at det er specielt effektivt at forsøge at påvirke de unges iværksætterviden i en tidlig alder. Det er fonden da også fortaler for. Den er en af drivkræfterne i arbejdet med at få iværksætteri og innovationsorienterede fag på skoleskemaerne rundt omkring i landet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen