Berlingske Business

Rigmandsfamilie sprøjter millioner ind i dansk softwarefirma

Aaa
Bernt Therp Foto:

Therp-familien, der ejer aktiemajoriteten i kommunikationskoncernen F.E. Bording, har tilsammen investeret tre millioner kroner i Zenbu Social. Et firma, der kan analysere afkastet af virksomheders reklame- og annonceindsats på sociale medier.

Tilbage i 2015 skrev Berlingske Business om tech-start-uppet Zenbu Social. Dengang udtalte daværende direktør, Christian Green, blandt andet, at de et år efter opstart var begyndt at vende blikket mod udenlandske markeder.

Det kan man sige, at software-virksomheden har gjort. Altså vendt sig mod udlandet. Udover den nye millioninvestering fra Therp-Familien, har Zenbu Social lukket aftaler med store globale spillere som Arla, Telenor, Santander Bank, ligesom Toyota Europe dengang testede Zenbu, og nu i dag er blevet kunde.

Lars Fjeldsøe-Nielsen er tidligere Uber chef.

Zenbu Social driver en software, der overvåger de sociale medier og analyserer, hvordan en kommerciel kampagne rammer potentielle kunder. Den kan komme med estimater på, om resultatet opnås, og hvilket salg det kan udgøre. Altså en slags regnemaskine, der forvandler realtid-data til salgsprognoser og analyserer afkastet af virksomheders reklameindsats på sociale medier.

satellit

Therp-familiens firma - Selskabet af 1.august 1931 A/S - er indtrådt med to og en halv millioner kroner. Udover det har Bernt Therp personligt investeret en halv million grundet sin personlige interesse i firmaet. Han repræsenterer familiens virksomhed og er desuden indsat som bestyrelsesmedlem i Zenbu Social. Han fortæller, at investeringsgrundlaget for ham var tre-armet; et godt team i virksomheden, en imponerende software og deres indsigt i, hvad virksomheder laver på sociale medier.

»Man kan ikke diskutere, at det her marked har et kæmpe potentiale. Man kan bare kigge på, hvor mange annoncekroner, der flyder på eksempelvis Facebook, og dermed et lige så stort behov for at validere, at de annoncekroner virksomheder bruger, arbejder nogenlunde fornuftigt. Og det er det, Zenbu kan,« siger Bernt Therp.

Martin Hasselbalch, som blev ansat som CEO for Zenbu Social 1. februar i år, er begejstret for at, at det er netop Therp-familien, der er trådt ind i virksomheden. Han omtaler dem blandt andet som meget kompetente, og fortæller, at Bernt Therp kan bidrage med sin erfaring i form af strategi, forretningsmodeller og go-to-market. Martin Hasselbalch forventer, at investeringen skal bruges til at skalere Zenbu Social i globalt perspektiv.

Hands typing at a laptop on a wooden desk with coffee

»Vi har været fire år undervejs, og nu kan vi gå ud og skalere væksten. Zenbu har opnået success i Danmark og med store kunder indenfor telco, retail og automotive har vi nu så god en kundebase og validering af vores produk, at vi er klar til vækst i langt højere grad, og derfor går vi nu i gang med udenlandske markeder blandt andet Holland, Belgien og Tyskland,« siger han.

I seneste regnskabsår kørte Zenbu Social endnu med underskud. Martin Hasselbalch fortæller, at virksomheden forventer at gå i nul i første halvdel af 2018, blandt andet i forhåbning om kraftig vækst i omsætningen og fokus på at drive en omkostningseffektiv salgs-marketing maskine.

Ageras

Bernt Therp fortæller, at investeringen delvist skal ses som venture-strategisk, men at familien også har for øje, at teknologien kan være nyttig i F.E. Bording.

Stifterne af Zenbu Social er Christian Green, Steffen Bilde og Christian Bévort. Sidstnævnte er i dag bestyrelsesformand i virksomheden. Til sidst har business-angelen Martin Christian Hestbech også investeret i denne runde, hvilket betyder, at den samlede investeringssum lander på 4,7 millioner kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen