Berlingske Business
17:42

Rigmandsfamilie sprøjter millioner ind i dansk softwarefirma

Aaa
Bernt Therp Foto:

Therp-familien, der ejer aktiemajoriteten i kommunikationskoncernen F.E. Bording, har tilsammen investeret tre millioner kroner i Zenbu Social. Et firma, der kan analysere afkastet af virksomheders reklame- og annonceindsats på sociale medier.

Tilbage i 2015 skrev Berlingske Business om tech-start-uppet Zenbu Social. Dengang udtalte daværende direktør, Christian Green, blandt andet, at de et år efter opstart var begyndt at vende blikket mod udenlandske markeder.

Det kan man sige, at software-virksomheden har gjort. Altså vendt sig mod udlandet. Udover den nye millioninvestering fra Therp-Familien, har Zenbu Social lukket aftaler med store globale spillere som Arla, Telenor, Santander Bank, ligesom Toyota Europe dengang testede Zenbu, og nu i dag er blevet kunde.

Lars Fjeldsøe-Nielsen er tidligere Uber chef.

Zenbu Social driver en software, der overvåger de sociale medier og analyserer, hvordan en kommerciel kampagne rammer potentielle kunder. Den kan komme med estimater på, om resultatet opnås, og hvilket salg det kan udgøre. Altså en slags regnemaskine, der forvandler realtid-data til salgsprognoser og analyserer afkastet af virksomheders reklameindsats på sociale medier.

satellit

Therp-familiens firma - Selskabet af 1.august 1931 A/S - er indtrådt med to og en halv millioner kroner. Udover det har Bernt Therp personligt investeret en halv million grundet sin personlige interesse i firmaet. Han repræsenterer familiens virksomhed og er desuden indsat som bestyrelsesmedlem i Zenbu Social. Han fortæller, at investeringsgrundlaget for ham var tre-armet; et godt team i virksomheden, en imponerende software og deres indsigt i, hvad virksomheder laver på sociale medier.

»Man kan ikke diskutere, at det her marked har et kæmpe potentiale. Man kan bare kigge på, hvor mange annoncekroner, der flyder på eksempelvis Facebook, og dermed et lige så stort behov for at validere, at de annoncekroner virksomheder bruger, arbejder nogenlunde fornuftigt. Og det er det, Zenbu kan,« siger Bernt Therp.

Martin Hasselbalch, som blev ansat som CEO for Zenbu Social 1. februar i år, er begejstret for at, at det er netop Therp-familien, der er trådt ind i virksomheden. Han omtaler dem blandt andet som meget kompetente, og fortæller, at Bernt Therp kan bidrage med sin erfaring i form af strategi, forretningsmodeller og go-to-market. Martin Hasselbalch forventer, at investeringen skal bruges til at skalere Zenbu Social i globalt perspektiv.

Hands typing at a laptop on a wooden desk with coffee

»Vi har været fire år undervejs, og nu kan vi gå ud og skalere væksten. Zenbu har opnået success i Danmark og med store kunder indenfor telco, retail og automotive har vi nu så god en kundebase og validering af vores produk, at vi er klar til vækst i langt højere grad, og derfor går vi nu i gang med udenlandske markeder blandt andet Holland, Belgien og Tyskland,« siger han.

I seneste regnskabsår kørte Zenbu Social endnu med underskud. Martin Hasselbalch fortæller, at virksomheden forventer at gå i nul i første halvdel af 2018, blandt andet i forhåbning om kraftig vækst i omsætningen og fokus på at drive en omkostningseffektiv salgs-marketing maskine.

Ageras

Bernt Therp fortæller, at investeringen delvist skal ses som venture-strategisk, men at familien også har for øje, at teknologien kan være nyttig i F.E. Bording.

Stifterne af Zenbu Social er Christian Green, Steffen Bilde og Christian Bévort. Sidstnævnte er i dag bestyrelsesformand i virksomheden. Til sidst har business-angelen Martin Christian Hestbech også investeret i denne runde, hvilket betyder, at den samlede investeringssum lander på 4,7 millioner kroner.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen