Berlingske Business

Restaurantbesøg koster danskerne mere

Chez Tony, Tordenskjoldsgade
mad Foto:

Danskerne bruger flere penge på at spise ude, men restauranterne er stadig dårlige til at tjene penge. Underskud er hverdag, og antallet af konkurser stiger.

Danskerne betaler stadig mere for mad, drikke og service, når de går på restaurant. Det fremgår af en analyse fra Horesta, som afslører, at indtægterne på landets restauranter samlet set er vokset med 5,6 procent i 2011, mens antallet af restaurantbesøg er faldet med 0,5 procent.

I alt havde de danske restauranter 262 mio. besøg i 2011. Det er især grillbarer, pizzeriaer og diskoteker, som i de seneste fem år har mistet gæster. Derimod ligger besøgstallet på restauranter og værtshuse lidt over 2007-niveauet, fremgår det af analysen, der er den mest grundige af sin art og bygger på data fra landets cirka 13.500 restaurationer.Danskernes voksende forbrug på restauranter kan være en blanding af, at priserne er hævet på mad, drikke og service, og at nogle har valgt at betale mere for bedre kvalitet.»Vi ser en tydelig tendens til, at danskerne er begyndt at gå mere efter kvalitet, og den bølge, forventer vi, fortsætter,« siger Katia Østergaard, direktør i Horesta.»Med verdens bedste restaurant og verdens bedste kok i landet taler danskerne meget mere om gastronomi end tidligere, og interessen for gastronomi smitter naturligt af på danskernes adfærd,« siger hun.

Tjener ingen penge

Trods stigende omsætning er mange restauranters økonomi dog stadig en trist affære. En gennemsnitlig dansk restaurant havde i 2011 et underskud på 5,1 procent af omsætningen. Det er faktisk en mindre forbedring i forhold til 2010, hvor restauranterne i gennemsnit præsterede et underskud på 7,1 procent før skat. Evnen til at tjene penge har dog aldrig været specielt fremherskende i restaurationsbranchen. Da konjunkturerne var på deres højeste i 2007, havde en gennemsnitlig restaurant i Danmark et underskud svarende til 0,4 procent af omsætningen.

Et stort antal restauranter har da også knækket nakken på det seneste. I 2011 var der i alt 290 konkurser i restauranterhvervet, hvilket er en stigning på 18 procent i forhold til året før. Det betyder, at restauranterne igen er mere konkursplagede end de fleste andre brancher i landet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen