Berlingske Business

Reklamebureau genfandt kerneforretningen

Reklamebureau genfandt kerneforretningen - 1

Det er ikke et sjældent syn, at virksomheder får involveret sig i for mange ting og mister sig selv. Det gjaldt også for reklamebureauet Aktiv Partner i Holbæk, der siden etableringen som et provinsalternativ til de københavnske bureauer i 1997, har slidt en sej kamp for at få løbet virksomheden i gang.

I kampens hede havde Aktiv Partner, der drives af Jakob Schiøtt og Lars Hjorth, ikke bare fået kastet sig over for mange ustabile småkunder, men også sat gang i en tung produktion af vejvisere i Nordvestsjælland og andre publikationer. Samtidig var bureauet vokset til otte mand og en fast freelancer, hvilket gav mere fokus på driften end udvikling og kreativitet i virksomheden. Aktiv Partner valgte derfor at lægge den tunge del af vejviserproduktionen ud af huset, og det skabte plads til udvikling af virksomheden. For at få hjælp til det henvendte Jakob Schiøtt og Lars Hjorth sig sidste forår til Holbæk Erhvervsråd.

Meget stærkt

- Ser vi på væksten fra 2003 og frem, så er det gået meget stærkt med en fordobling af omsætningen og antallet af medarbejdere. Resultatet var, at vi kæmpede med at løfte opgaverne og derfor gerne ville udvikle virksomheden. Og selv om vi jo dybest set godt kendte svarene, så havde vi brug for nogen til at stille spørgsmålene og holde os fast på udviklingen. På den måde fik vi kontakt til Region Sjællands Innovationsagenter hos Delta, der med deres gratis innovationstjek fik os til at indse, at vi havde flyttet os for langt væk fra kerneområdet, og det vi oprindeligt ville med virksomheden, fortæller Jakob Schiøtt, der er den forretningsmæssige leder af Aktiv Partner.

Tættere bånd

»Agenten foreslog, at vi knyttede nogle tættere bånd til nogle af vores leverandører. Det er vi i gang med og blandt andet er vi blevet forhandlercenter for skilteproducenten Ole Nonby A/S. Vi skulle også arbejde mere kontinuerligt med vores strategi og gå efter ikke bare de rigtige kunder, men også efter at få et miks af både store og små kunder, så vi ikke er sårbare, men også tjener penge,« fortæller Jakob Schiøtt, der gennem innovationstjekket også har fået værktøjer til at håndtere de interne processer i virksomheden i forhold til personale og optimering af arbejdsgangene.

- Med den økonomiske krise vi er havnet i, føler jeg faktisk, at de værktøjer vi har fået, har bragt os lidt i front med tilpasningen af virksomheden, siger Jakob Schiøtt, der er så glad for samarbejdet, at han vil fortsætte det i 2009, hvor han forventer, at den proces virksomheden har været igennem vil begynde at vise resultater.

Pebernødder af guld

- Som iværksætter er der støtte at få, men efter nogle år på egen hånd er det, at man som lille virksomhed igen får brug for noget rådgivning og sparring. Så man burde gøre ordningen, der jo er begrænset, permanent. For staten er det pebernødder, men for virksomhederne er det guld værd.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen