Berlingske Business

Professionel bestyrelse blev en øjenåbner

06BUSJesper-Olsen.jpg
»Det er blevet tydeligt, at det er strengt nødvendigt at holde skarpt øje med det hele. Det kan en bestyrelse,« siger Jesper Olsen, ejer og direktør i JO Informatik. Foto: Claus Bech

Når man er vant til at bestemme det hele, kan tanken om en professionel bestyrelse virke skræmmende. Men ikke for JO Informatiks ejerleder, Jesper Olsen, der ser mange åbenlyse fordele.

Visioner om vækst kan være blandt hovedårsagerne, når en ejerledet virksomhed vælger at indsætte en professionel bestyrelse. Men der kan også være andre årsager.

For Jesper Olsen, ejer af og direktør i JO Informatik, handlede det i lige så høj grad om at få kompetencer ind, der kunne gennemskue virksomheden og sikre, at den fortsatte drift forblev sund.

Virksomheder kommer i front via   netværk - 2

Jesper Olsen valgte for tre år siden at købe sig til en professionel bestyrelse i sit Helsingør-softwarefirma, og det har han ikke fortrudt. Specielt ikke, når han skeler til udviklingen i regnskabstallene, der de seneste år er steget taktfast – sammen med risikoen for at løbe ind i løbske udgifter.

»Tallene har været en øjenåbner. De styrker mig i, at det er vigtigt at have styr på det hele og arbejde efter en strategi. I en lille virksomhed skal der ikke mange ændringer til, før du kan se det på bundlinjen. Du kan hurtigt får store udgifter fra udviklingsprojekter,« siger Jesper Olsen og tilføjer:

»Det er blevet tydeligt, at det er strengt nødvendigt at holde skarpt øje med det hele. Det kan en bestyrelse. For mig har dét at få en bestyrelse ind lige så meget handlet om at sikre virksomheden som at udvikle den.«

iværksætter nedtur

JO Informatik ApS har omtrent 20 år på bagen. I dag har virksomheden 12 ansatte og omsætningen er på tre år næsten fordoblet til 7,5 millioner kroner. Resultatet efter skat endte i 2014 for første gang på over en million kroner.

Med årene har virksomheden fokuseret sit indsatsområde, og pt. står den stærkt inden for serverbaserede arkivsystemer, der er målrettet offentlige instanser som eksempelvis Geodatastyrelsen og flere kommuner.

Vejen dertil har taget år, men især de seneste år er ordrebøgerne hos den lille Helsingør-virksomhed blevet tætskrevne. Det var da også en medvirkende årsag til, at Jesper Olsen for tre år siden valgte at hyre en professionel bestyrelse.

»Det var min advokat, Henrik Hornsleth, der oprindeligt præsenterede mig for ideen. Den lod jeg rumle lidt i baghovedet. Vi fik flere ansatte i perioden efter årtusindeskiftet, og jeg havde travlt. Man føler ofte, at man som ejerleder sidder lidt alene med det hele, og der er sjældent tid til networking og lignende. Man kan godt føle behov for professionel sparring,« siger Jesper Olsen.

pix-ddd

På trods af, at Jesper Olsen var i gang med at slippe nogle af tøjlerne i sit livsværk, var han ikke nervøs ved situationen. Det skyldtes på den ene side, at det alt andet lige var et fornuftigt træk og på den anden side, at han udvalgte en håndfuld professionelle bekendtskaber ind i bestyrelsen. Han havde ganske enkelt tillid til, at det var mennesker, der vidste, hvad de gjorde.

I dag, tre år efter han valgte at købe sig til en professionel bestyrelse, fortryder han på ingen måde beslutningen. For fordelene er i hans optik åbenlyse.

»Når man er en mindre virksomhed, har man ikke nødvendigvis de rigtige kompetencer. Rådgivning og sparring har stor værdi. Og bestyrelsen lever op til forventningen. Vi har i dag fået sat det hele mere i system. Procedurer er sat i ramme. Der er langt mere fokus på strategi,« siger han og tilføjer:

»Bestyrelsen er et værktøj, man kan bruge til at arbejde strategisk. Personerne interesserer sig for området og har erfaringer, de kan give videre. Og så giver det et løft, når man som direktør ved, at der er nogen, der holder øje med en.«

JO Informatiks nye ledelsesstruktur betyder også, at virksomheden er begyndt at vende blikket mod nye markeder. Den har allerede haft held med salg på den anden side af vandet i Norge. Visionen er at udbygge det fodfæste til noget mere og gerne til hele Skandinavien. Men det er ikke kun i geografien, at der skal findes nye afsætningsmuligheder.

»Vi har fået et gennembrud i salget til udlandet, og planen er selvsagt at komme videre her. Derudover skal vi fastholde vores gode kunder og partnere. Fokus er fortsat på arkivsystemer i det offentlige, men det er ingen hemmelighed, at de også kan også bruges i det private. Her er der også muligheder,« siger Jesper Olsen og tilføjer:

»Det er ikke, fordi at planen er, at vi skal være meget store. Omvendt er der muligheder derude, som det vil give mening at udnytte, og som kan være med til at gøre os mindre sårbare, fordi vi spreder forretningen.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen