Berlingske Business

Problemer kan designes væk

14BUS20150213-151153-3.jpg
Feltet strategisk design er da også i høj grad en niche, som medstifter og visionær chef i Designit, Mikal Hallstrup, interesserer sig for og ser potentiale i.

Det fremadstormende designbureau Designit er blevet hædret for sine innovative løsninger, hvor det bl.a. har vendt en dysfunktionel kræftafdeling på et norsk hospital på hovedet. Og det på den gode måde.

Design er mange ting. I det ene tilfælde kan det handle om en kurvestol, i det andet om arbejdsgangen i en kræftafdeling på et hospital.

Når det kommer til sidstnævnte eksempel, så har designfirmaet Designit netop modtaget en pris, der på den ene side viser, hvad den internationale, men danskforankrede, virksomhed kan præstere, og på den anden side viser, hvor bredt begrebet design i dag favner. For i dag er området »strategisk design« blevet stort. Både i branchen og for den 325 mand store virksomhed.

Innovationsprisen er givet af organisationen European Business Awards og gør Design­it til skandinavisk finaledeltager i konkurrencen, der er en af de mest prestigefyldte på området.

Det er det strategiske design, som Designit har arbejdet med, blandt andet på Oslos Universitetshospitals brystkræftafdeling, virksomheden bliver hædret for. Feltet strategisk design er da også i høj grad en niche, som medstifter og visionær chef i Designit, Mikal Hallstrup, interesserer sig for og ser potentiale i. Derfor er han særdeles glad for, at Designit er blevet hædret på den vis – og det af flere årsager.

»Jeg er stolt over, at vi har fået prisen. Det er på både vores og Oslo-teamets vegne. Men jeg er faktisk også glad på hospitalspersonalets og patienternes vegne, for det er dem, vi gerne vil hjælpe. Det handler ikke om, at vi skal udnævnes til at være designkonger – det handler om det bedste for slutbrugerne,« siger Mikal Hallstrup og tilføjer:

»Og så er jeg glad for, at prisen viser, at andre synes, det giver mening at tænke på processer på en utraditionel måde. Jeg håber, det kan inspirere andre. Problemer, som det i Norge, kan ofte designes væk.«

Designit er oprindeligt stiftet i Aarhus i 1991 af Mikal Hallstrup og Anders Geert Jensen, der kom direkte fra Arkitektskolens linje for industridesign. I 1995 kom David Fellah til, og trioen udgør i Mikal Hallstrups optik hjørnestenene i virksomheden i dag. Produkterne fra designfirmaets hånd har været mange og alsidige. Alt fra prototyper til processer er gået igennem svingdørene.

Internationalt udsyn

Med tiden er virksomheden svulmet. Hovedkvarteret er flyttet til København, og i dag har den kontorer i en lang række internationale metropoler – deriblandt Tokyo og Madrid. Omtrent halvdelen af virksomhedens ansatte arbejder ud fra afdelingerne i København og Aarhus. Den årlige omsætning er nået over 200 millioner kroner, og overskudsgraden er tæt på de ti procent.

Adspurgt, så peger Mikal Hallstrup på, at han ser store muligheder i strategisk design, hvor man går ind og ser på processer, arbejdsmetoder og strategier for private og offentlige virksomheder.

Og det er netop her, at eksemplet fra Oslos Universitetshospital bliver centralt. For eksemplet beviser i Mikal Hallstrups optik, at det er bidende nødvendigt at tage fasttømrede processer op til revision, når der er nogle, der udtrykker utilfredshed. Også selv om enhederne selv måske ikke mener, at noget er galt.

Og eksemplet med Oslo Universitetshospital var alvorligt nok. For det handlede om en afdeling, der skulle screene kvinder for brystkræft.

»Afdelingen kæmpede med volsomt lange ventelister. Så lange, at de ikke bare var uacceptable – de var ulovlige. Problemets kerne var svær at identificere for personalet. Deres oplevelse var, at patienterne ikke udtrykte den store utilfredshed. Men der var alt andet lige store problemer,« siger han og tilføjer:

»En ting var, at vi kom frem til, at et kerneproblem var, at de ikke havde personale nok til at analysere patienternes testresultater. Det skabte yderligere pres, idet der var mange, der henvendte sig igen og igen og nogle gange med nye testresultater, der var foretaget andre steder. Men en helt anden ting var den store utryghed, det skabte hos patienterne.« Og her lå kernen i problemet ifølge Mikal Hallstrup.

Det handler om mennesker

»Det handler jo om mennesker. På den ene side var der problemer med stress og så videre blandt personalet. Men på den anden og mindst lige så vigtige side handlede det om patienter. Kvinder, som i det øjeblik de mærker noget unormalt i brystet, har fået forandret deres liv, bliver angste og pludselig lever i noget, der føles som helvedes forgård,« siger Mikal Hallstrup og tilføjer:

»Den usikkerhed skulle de leve med i månedsvis. En forfærdelig situation, også når man tænker på, at langt de fleste faktisk kom igennem screeningsprocessen med beskeden om, at der faktisk ikke var noget galt med dem.«

Designit fik igennem bl.a. omdirigering af ressourcer ændret arbejdsflow, og ansættelsen af en fast kontaktperson for patienterne bragte ventetiden ned på 12 dage. Og det udgør i Mikal Hallstrups øjne et helt centralt bevis for, at nutidens komplekse systemer i såvel det private erhvervsliv som i det offentlige system ofte har brug for at blive gennemtænkt på ny. Og det bør være med slutbrugerne – i dette tilfælde patienterne – i centrum.

Mobilen som eksempel

Mikal Hallstrup tror, at strategisk design vil storme frem i takt med, at teknologien udvikler sig, og at den verden, som alt fra mindre virksomheder til kæmpekoncerner er tvunget til at agere i, bliver mere og mere kompleks. Produkter og services smelter sammen, internetfunktioner bliver bygget ind i alt fra køleskabe til kaffemaskiner.

»Tag bare telefonen. Den har i form af smartphonen udviklet sig til at være meget mere. Men derfor er den også blevet langt mere kompleks, og producenten skal pludselig mestre alle mulige andre discipliner, som han måske ikke er vant til, for at skabe det gode produkt eller den gode bruger­oplevelse,« siger han og peger på, at der ikke skal gå meget galt, før et fejltrin kan mærkes på bundlinjen:

»Tænk på nogle af de første »smarte« fladsskærmsfjernsyn. De kunne det hele, men virkede, som om de var designet af teknikere, der ikke tænkte på, hvad kundens kunnen og behov var. De var i virkeligheden »usmarte«. Det er blevet så komplekst, at det er mere vigtigt nu end nogensinde før, at man bruger mange kræfter på den strategiske vinkel,« siger han.

Verden forandrer sig hurtigt i dag. Og det er ikke kun med hensyn til teknologien. Aktører vokser frem på rekordtid og bliver så store, at de kan vende en hel sektor på hovedet. Det betyder, at de etablerede virksomheder ikke bare skal være med på forkant af udviklingen – de skal også tænke på mulige scenarier.

»Hvad ville det for eksempel betyde for bilbranchen, hvis kæmpekoncernen Apple købte elbilfirmaet Tesla? Eller hvad nu hvis de åbnede Apple Bank. Hvad ville konsekvenserne blive for danske banker? Det er store og alvorlige spørgsmål,« siger han.

Klar til vækst

For Designit og Mikal Hallstrup udgør ovenstående en forretningsmulighed. Derfor ligger det da også i kortene, at Designit skal fortsætte sin vækst de kommende år. Og i den forbindelse handler det også om, at den nye, komplekse virkelighed også kommer til at stille krav til Designit – krav der bedst adresseres ved at have muskler.

»Vi er ikke færdige med at vokse. Ekspansion er helt klart en del af planen. Vi er blandt de største inden for vores felt, men vi har alligevel brug for at være større. Volumen er vigtig, når det kommer til de store opgaver, der venter forude. Opgaverne bliver større. Det skal vi også være,« siger Mikal Hallstrup.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen