Berlingske Business

Politikerne vil have vækst og arbejdspladser for pengene

bramsen
»Det er et stort problem, at de penge, vi har investeret i innovation, ikke har ført til reel værdiskabelse,« mener Trine Bramsen, innovationsordfører (S). Foto:

Ønsket om mere stabile og langsigtede bevillinger er en del af Forskerparker og Innovationsmiljøers katalog for at skabe mere vækst i underskoven af unge vækstvirksomheder. Men hvad mener folketingspolitikerne?

Hvornår mener du, at innovationsmiljøerne er en succes?

Trine Bramsen, innovationsordfører (S): »Det er de, når de investerede midler i innovation fører til reel værdiskabelse for vores danske virksomheder og offentlige institutioner – og dermed samfundet som helhed.«

Esben Lunde Larsen, ordfører for innovation og forskning (V): »Når der skabes kontinuerlige arbejdspladser, som kan klare sig uden støtte.«

I perioden fra 2008 til 2012 har forholdet mellem tilbagebetaling og investering været 1:5 – er det højt nok, og bør der stilles krav til det?

Trine Bramsen, innovationsordfører (S): »Nej, det er bestemt ikke godt nok, som det har været. Og det er netop årsagen til, at vi har revurderet vores innovationssystem og vil sikre nye målsætninger for, hvad pengene anvendes til. Hvor stort afkast, der konkret skal være, mener jeg dog, det er svært at sætte op. Vi stiller krav om, at innovationen skaber værdi inden for konkrete rammer. Det er et stort skridt i forhold til, hvordan ordningerne tidligere har fungeret.«

Jens Henrik Thulesen Dahl, ordfører for videnskab- og forskning (DF): »Det er i sagens natur risikobetonede investeringer. For mig er det vigtigere, at der skabes levedygtige virksomheder, end at der er en konkret tilbagebetaling. Samtidig bør innovationsmiljøerne naturligvis have målsætninger om, at der skabes øget tilbagebetaling. Et vigtigt element i den sammenhæng er også, at man stopper projekter, hvis der ikke længere er en positiv business case.«

Esben Lunde Larsen, ordfører for innovation og forskning (V): »Forholdet virker fornuftigt.«

Hvad er din holdning til, at de flere midler, som innovationsmiljøerne har fået tilført siden 2010, tilsyneladende ikke har gjort virksomhederne mere attraktive for private investorer?

Jens Henrik Thulesen Dahl, ordfører for videnskab- og forskning (DF): »Det er naturligvis et problem, da sigtet med innovationsmiljøerne jo er at skabe nye levedygtige virksomheder – og hvis en virksomhed er levedygtig, vil den også være interessant for investorer.«

Trine Bramsen, innovationsordfører (S): »Det er et stort problem, at de penge, vi har investeret i innovation, ikke har ført til reel værdiskabelse. Det er og bliver vores virksomheder, der er grundlaget for vækst. Og derfor skal innovationsordningerne også være attraktive for dem.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen