Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Parasolfod skal foldes ud til iværksættereventyr

Plinthit
Berlingske Foto Kæresteparret, Josefine Østerby, 24, og Christian Toft Jakobsen, 24, er stiftere af iværksættervirksomheden Plinthit.De har lavet en nytænkning af parasolfoden, der gør den let at flytte rundt på. Foto:

I en tid, hvor arbejdspladser flytter til udlandet, og innovation skrives i koder, har et 24-årigt dansk kærestepar stiftet en produktionsvirksomhed, der laver noget så enkelt som en parasolfod.

»Zum Wohl« lød det fra bordet, hvor teamet fra en stor schweizisk parasolproducent hang ud. Josefine Østerby gik over terrassen med to glas champagne i hænderne og løftede et glas tilbage til en tysk skål, »Zum Wohl«. Sammen med kæresten Christian Toft Jakobsen var hun til en messe for havemøbler i Frankfurt. Hele dagen havde parret cirkuleret rundt om schweizernes stand for at vise deres produkt frem. Men uden held.

Denne aften rykkede virksomhedens hold dog over til parrets bord for at høre, hvad de lavede.

»Parasolfødder,« lød svaret.

Christian Toft Jakobsen mindes, at han fremdrog en lille model af parrets produkt og fik en invitation til at møde op på virksomhedens stand dagen efter.

»Da tænkte vi, »okay, der er nogen, som gerne vil have det her«,« husker Christian Toft Jakobsen.

Men med prisforespørgsler på mellem 1.000 og 15.000 parasolfødder blev det klart for de unge iværksættere, at deres produktion slet ikke stod mål med schweizernes interesse. Derfor vendte parret hjem til Danmark med en aftale om at sende prøver til Schweiz, så snart de var færdigudviklede.

Mellem 2002 til 2012 blev der i gennemsnit stiftet knap 27.500 nye virksomheder årligt i Danmark, viser tal fra Danmarks Statistik og DI. Hvert år var omkring 1.500 af dem produktionsvirksomheder. Det er iblandt dette mindretal af nye danske virksomheder, Josefine Østerby og Christian Toft Jakobsen placerer sig med deres produktionsvirksomhed Plinthit.

Men historien begynder et andet sted.

iværk

Ideen blev støbt en sommerdag

De fleste af nutidens unge iværksættereventyr klinger på tech og er skrevet i koder. Sådan en historie skal vi ikke høre nu. Hovedpersonerne i denne fortælling har nemlig stiftet noget så gammeldags som en produktionsvirksomhed. Produktet er en parasolfod.

Ideen blev støbt en sommerdag i 2008 af Josefine Østerbys far, der lider af gigt. Han fik stedse mere besvær med at løfte den tunge parasolfod i beton og syede et par sandposer til at holde parasolstangen på plads.

Derefter brugte han et halvt år på at tegne ideen. Tegningen blev lagt i en skuffe, men ideen blev ikke glemt. Den voksede og ­krogede sig rundt i Josefine Østerbys hoved. En dag var den moden og blev til virksomheden Plinthit.

Siden virksomheden fik sit CVR-nummer i august 2014, har stifterne, 24-årige Josefine Østerby og 24-årige Christian Toft Jakobsen, udviklet parasolfoden ved siden af deres­ ­studier på Handelshøjskolen i Aarhus.

Nu er ideen patenteret som parasolfoden Plinth. Parasolfoden består af fire vinkler, vejer 2,5 kilo og holdes fast på jorden af to sandsække på i alt 30 eller 50 kilo. Foden ­produceres i Randers, mens sandsækkene bliver syet i Polen.

Billede

Kunsten at ringe direktøren op

At stifte en produktionsvirksomhed er en omstændelig affære. I løbet af processen har Josefine Østerby og Christian Toft Jakobsen jongleret med ingeniørkunst og 3D-modeller og sendt støbeforme frem og tilbage fra Kina.

I begyndelsen kørte de rundt med modeller af parasolfoden til små butikker rundt om i landet – det føltes mindre intimiderende. Tidligt i udviklingsprocessen fik de dog det råd at gå efter de store kunder fra første færd. Og skifte emailen ud med et brev. For et brev lander direkte på direktørens bord.

Parret har sendt breve på dansk, tysk og engelsk og har talt i telefon med direktører på alle tre sprog.

»I begyndelsen var det en kæmpestor barriere og vildt grænseoverskridende. Uvis­heden om, hvad en stor ordre er i deres optik. På det tidspunkt var 100 parasolfødder jo vildt mange for os,« fortæller Christian Toft Jakobsen om de indledende samtaler med kunder.

vivino

Generelt har det været en øvelse udi navigation på ukendte vande for de to. Derfor har de grebet al den hjælp, de kunne få. Fra naboerne i Aarhus Universitets Studentervæksthus, hvor Plinthit har kontor, til deres eget netværk.

»Vi har taget hatten af for alle mennesker, der kunne hjælpe os. Både med sparring og kritik. Derfor etablerede vi også en bestyrelse som noget af det første. Vi ville gerne have nogle, der kunne se os over nakken og fortælle, hvad der var godt og skidt,« siger Christian Toft Jakobsen.

I Plinthits bestyrelse sidder Christian Toft Jakobsen sammen med Morten Jakobsen, salgsdirektør i Siemens, og Nikolaj Berg, direktør i Metalwo.

Søvnløse nætter

Økonomisk har kæresteparret lagt hænderne godt og grundigt på en kogeplade. De har ingen investorer, men står selv på mål for alle pengene til stiftelsen af Plinthit.

Ud over forskellige legater til betaling af patentansøgninger, ingeniører og 3D-print har kæresteparret skudt 410.000 kroner i Plinthit. Penge, der kommer fra fuldtidsjob i sabbatår, studiejob, arveforskud og en to-årig sparelivsstil på et 16 kvadratmeter stort værelse. Derudover har de optaget lån for 450.000 kroner fra Christian Nielsens Fond og E. R. Rasmussens Fond.

Vin

At det kan give søvnløse nætter, nikker de begge genkendende til.

»Forestil dig, at vi har sendt et fly op i luften, som vi bygger på, mens det er i luften. Derfor spinker og sparer man konstant for at bygge nye dele, der kan holde flyet flyvende,« forklarer Josefine Østerby.

Adspurgt om, hvorvidt de kigger efter investorer, er svaret både ja og nej.

»Vi har været med til flere investorarrangementer, men de vender hele tiden tilbage til os med meddelelsen: »I har ikke brug for vores penge, for I har startet det stadie op, hvor I kan blive bæredygtige selv.« Det er vi enige i, men alligevel ikke. Vores kunder begynder at efterspørge flere produkter og nye produkter. Og det kræver kapital at udvikle nye produkter,« siger Josefine Østerby.

Med hånden på kogepladen

I marts 2016 fandt de første 1.000 enheder vej til kunderne, der tæller Johannes Fog, Coop, Scheel-Larsen, Havemøbelland og tre tyske distributører samt Bambrella og Alexander Rose i England.

Og parret er klar til at indtage efterårets messer.

»Vi er hoppet ud på en vej, vi ikke ved, hvor ender. Da vi gik i gang, anede vi ikke, om det ville virke. Og vi er stødt på ting undervejs, hvor vi har tænkt, at det aldrig ville gå. Men dem kom vi over ved at sætte os ned og tænke tingene anderledes,« fortæller Josefine Østerby.

For Josefine Østerbys vedkommende betød Plinthits fødsel, at hun sagde farvel til en fremtidig karriere hugget i sten. Hun har arbejdet i konsulentvirksomheden Niras, siden hun gik i 1.g, har undervist i statistik og metode på universitetet og »sad med noget data ude ved Rambøll«.

»Jeg havde banet en vej for mig selv, og jeg var ikke i tvivl om, at jeg kunne gå ud og få et godt job med den erfaring, jeg har,« siger hun.

Men hun er overbevist om, at det var den rigtige beslutning at skifte retning.

»Man har hånden på kogepladen og har en helt anden frihed til at bestemme over sig selv,« siger Josefine Østerby.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen