Berlingske Business

På mission: Lasse fra Sydhavnen vil gøre op med fordommene om grød

27BUSPix-Lasse-2-172555.jpg
Lasse Skjønning Andersen har sat sig solidt på markedet med sin grødkæde. Foto: Linda Kastrup

På mange måder er historien om restaurantkæden GRØDs bagmand og ejer en kompleks fortælling. Lasse Skjønning Andersen er kun 26 år, men har allerede oplevet livet vride og vende sig og kaste ham op og ned.

På sin 15-års-fødselsdag stod han med en spraydåse i hånden, indtil blå blink ved Svane­møllen Station indhentede ham, og han endte sin fødselsdag i politiets varetægt. Dagen efter gennemrodede ordensmagten hans barndomsværelse i Sydhavnen, og han frygtede, at hobbyen som togmaler kunne komme til at koste en millionbøde.

Omvendt læste samme Lasse få år senere på musikkonservatoriet i London. Han har gået på det navnkundige Sankt Annæ Gymnasium i Valby, hvor flere politikere og kendte sangere også har slået deres folder som unge, og da vægten kom for højt op, tvang selvdisciplinen Lasse til at erstatte de usunde madvaner med… ja, grød. Ikke fordi han syntes, at det smagte godt, men fordi det var let at lave og samtidig var sundt.

I dag består GRØD af fire butikker i København. Snart åbner yderligere én i Aarhus, og der arbejdes også på at gøre lokaler på Falkoner Allé på Frederiksberg klar til at huse GRØD-konceptet. Men faktisk var det i London, at Lasse Skjønning Andersen fik idéen til at gøre grøden populær. Selv om knægten fra Sydhavnen aldrig fandt sig til rette i den pulserende by, og en skulderskade tvang ham til at opgive drømmen om at blive bassist, tog han noget værdifuldt med sig fra det engelske: Overbevisningen om, at grød kunne gøres hipt.

26BUSChristian-Walther-OEyr.jpg

Det er en mission, der ifølge Lasse Skjønning Andersen endnu ikke er lykkedes helt – til trods for butiksekspansionerne, til trods for at han har udgivet en kogebog om grød, og til trods for at flere end 18.700 har trykket »synes godt om« på GRØDs Facebook-side. End ikke efter den store interesse på Facebook for GRØDs femårsfødselsdagsfest i lørdags, vil Lasse kalde succesen for ubetinget. Ja, 3.000 tilkendegav, at de ønskede at kigge forbi til arrangementerne i de fire GRØD-butikker, og yderligere 12.000 havde trykket, at de var interesserede. Men i et land hvor alle har et forhold til grød, er det ikke Lasse Skjønning Andersens slutmål.

Først når den udbredte aversion mod grød og opfattelsen af grød som fattigmandsspise er død og begravet, kan der blive sat et flueben ud for grødprojektet. At det ikke er lige ved at ske, ved ejeren af GRØD godt. Af samme årsag har han ingen planer om at forlade butiks­kæden. Faktisk fortæller han, at han slet ikke kan forestille sig et liv uden forretningerne og projektet.

21BUSPIX-REBECCA-WILMS-1221.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen