Berlingske Business

Opgør med luftige konsulenttyper

13BUSDoneco-Martin-Kristens.jpg
Martin Kristensen, der selv har en virksomhed, som udvikler software til bogholderi, er initiativtager til iværksætternetværket »Projekt Nordjylland«, der skal give nye iværksættere en hånd. Og der skal ikke tjenes penge på det. Foto: Henning Bagger

Mange højt betalte konsulenter gør mere skade end gavn i iværksættermiljøer, mener en nordjyde, der står bag et nyt nonprofit-initiativ for iværksættere.

De kommer med indøvede sætninger og flotte Power Point-præsentationer, og de udskriver store regninger i flæng. Men få af konsulenterne er deres honorar værd, og alt for mange af dem bliver et dyrt bekendtskab for det danske iværksættermiljø. Nogle af dem er så fulde af varm luft, at de i dag bliver udelukket fra et nyt iværksætternetværk »Projekt Nordjylland« i Nordjylland. Sådan lyder det fra initiativtageren Martin Kristensen.

»De opfører sig som gribbe,« siger han, da Berlingske Business fanger ham på mobiltelefonen og spørger, hvad der er galt med, at et bredt udvalg af rådgivere og konsulenter tilbyder deres hjælp til landets iværksættere.

»Der findes mange private virksomheder, der gerne vil tjene penge på at rådgive iværksættere, men alt for mange leverer ikke det, de skal. Det sker over hele landet hver dag, og vi har selv i vores virksomhed brændt fingrene på flere. Vi håber, at vi kan hjælpe andre iværksættere til at undgå den slags skuffelser,« siger Martin Kristensen fra iværksættervirksomheden Doneco.

Han har prøvet det på egen krop og pengepung. Martin Kristensen er iværksætter, og siden 2007 er det lykkedes ham at etablere virksomheden Doneco, der udvikler og markedsfører software til bogholderi. Ikke på grund af, men snarere på trods af en række fiffige konsulenter fra det private, der stod i kø for at hjælpe iværksætteren på rette spor.

13BUSnet-Soeren-Hougaard.jpg

I dag er rollefordelingen anderledes. Martin Kristensen vil hjælpe nye iværksættere ved hjælp af det nye iværksætternetværk, og Martin Kristensen vil kun videreformidle hjælp fra konsulenter og andre, som han selv kan stå personligt inde for.

»Ikke alle kan få lov at blive partnervirksomheder og dermed få adgang til iværksættere gennem netværket. Vi undersøger hver eneste og har afvist flere. Det er en meget grundig proces, hvor vi forhører os i det eksisterende miljø, inden vi lader en partnervirksomhed være med. Vi kan tillade os at lave denne sortering, fordi det er et non-profit-initativ.«

Nordjylland har brug for iværksættere med succes, og kongstanken bag det nye initiativ er, at de lokale etablerede virksomheder skal hjælpe nye virksomheder og forretningstalenter, der vokser op af den nordjyske muld.

»I Projekt Nordjylland er en gruppe virksomheder gået sammen om at fremme iværksætteri i Nordjylland ved at gøre det nemmere for nordjyder at starte en virksomhed,« siger Martin Kristensen, der også fortæller, at omdrejningspunktet bliver en hjemmeside med adressen projektnordjylland.dk.

11BUSivaerksaetterkultur.jpg

Ideen er at få etablerede virksomheder til at tilbyde nordjyske iværksættere særligt fordelagtige vilkår, og det kan ske på mange forskellige måder.

»Vi er en software-virksomhed, så vi giver vores produkt væk gratis de første seks måneder. Hvis man er et hotel, kan man eksempelvis stille mødelokaler til rådighed. Har man et skiltefirma, kan man tilbyde at lave gratis skilte til iværksættere,« siger Martin Kristensen.

Handler det om rådgivning og andre konsulentydelser, er det også her muligt at skrue en fordelagtig aftale sammen til nordjyske iværksættere.

»Eksempelvis siger vores partnervirksomhed, revisionsfirmaet BDO, at det første møde er gratis,« siger Martin Kristensen.

Bliv iværksætter-ambassadør

Fordelen for partnervirksomhederne er, at de får opbygget relationer til iværksættere, der kan blive store kunder på sigt. Til gengæld forpligter partnervirksomhederne sig til at dele navnene på samtlige af deres iværksætterkunder med de øvrige partnervirksomheder.

I udgangspunktet er det ikke tænkt som et landsdækkende initiativ. Derimod er det kun nordjyske iværksættere, der kan få adgang til netværket.

»Det er et lokalpatriotisk initiativ. For her i Nordjylland har vi indset, at der ikke kommer nogen udefra og hjælper os. Så vi må selv i gang,« siger Martin Kristensen.

Partnervirksomheder bliver offentliggjort i den rækkefølge, at de bliver en del af netværket. I første omgang har BDO og Connect Denmark meldt sig under fanerne, men flere er på vej gennem det nye netværks nåleøje.

Netværket skal på sigt blive så bredt, at det bliver det naturlige sted for alle nordjyske iværksættere på tværs af industri at søge hjælp.

»Hvis jeg skal åbne et køkken eller en restaurant, er der et ton af regler, som jeg skal overholde. Det får mange til at opgive før tid, men når vi får etableret et stærkt netværk, bliver det et naturligt sted at søge hjælp, og alle vil hurtigt fornemme, at vi får noget ud af at hjælpe hinanden,« siger Martin Kristensen.

I dag dør rundt regnet 30 procent af alle nystartede virksomheder inden for de første seks måneder, oplyser Martin Kristensen. Målet er, at flere af de nordjyske iværksættervirksomheder overlever den først svære tid, og på sigt bliver til stærke virksomheder.

07BUSvaekst.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen