Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Nyt rating system udpeger de bedste og værste flyselskaber

Airhelp
Danske iværksættere står bag engelske Airhelp, der hjælper flypassagerer med at søge retmæssig erstatning for forsinkelser og aflysninger. Nu vil de også til at karaktergive flyselskaberne. Her de to hovedstiftere af Airhelp, Nicolas Michaelsen tv. og Henrik Zillmer. Foto: Linda Kastrup Foto:

Virksomheden Airhelp er klar med en oversigt over 27 flyselskabers punktlighed, kundetilfredshed og udbetalingstid ved eventuel erstatning. Målet er, at det ikke kun er prisen, der afgør passagerernes valg af flyselskab.

Airhelp beksæftiger sig til daglig med at hjælpe flypassagere til at rejse erstatningskrav ved aflysning eller forsinkelse af deres flyrejse, men nu vil selskabet også gøre det klart for forbrugerne, hvilke flyselskaber de skal vælge, hvis de vil komme til tiden eller øge deres chancer for at få erstatning ved eventuel forsinkelse.

EasyJet, Tap Portugal og Sata International er således blandt de flyselskaber, hvor du har den største chance for at blive forsinket eller skulle kæmpe en brav kamp for at få erstatning, mens Lufthansa, Austrian Airlines og Airbaltic ligger helt i top på Airhelps nye rating system.

27BUSairhelp.jpg

Den engelsk registreret virksomhed er stiftet i 2013 af den danske idémand Henrik Zillmer samt Greg Roodt og Nicolas Michaelsen. Virksomheden opererer i dag i 13 lande og har behandlet mere end 35.000 sager.

I forbindelse med sagsbehandlingen har Airhelp indsamlet og analyseret millioner af datapunkter, og det er på baggrund af disse, at de har udviklet ranking systemet.

Datapunkterne er tredjepartsdata, der allerede er offentlig tilgængelig, men Airhelp er ifølge Nicolas Michaelsen de første til at samle dem og offentliggøre dem som et egentligt rating system.

»Vi ligger inde med dataen i forvejen, og det vil vi gerne give tilbage til forbrugerne som et værktøj, de kan bruge, når de skal købe billetter. Så det ikke kun handler om prisen på billetten, men også det du kan forvente, hvis flyet bliver forsinket eller aflyst,« siger Nicolas Michaelsen.

Rating systemet kaldes Airhelp Score og bedømmer flyselskaberne på en pointskala ud fra blandt andet på baggrund af deres punktlighed, kundetilfredshed, hvordan de håndterer passagerhenvendelser og udbetalingstid af eventuel erstatning.

Listen er gratis tilgængelig fra Airhelps hjemmeside og visionen er ifølge Nicolas Michaelsen, at systemet vil få selskaberne til at hanke op i deres kundehåndtering også når de ikke leverer til tiden.

sas

»Vi håber helt sikkert, at vi kan gøre det til et parameter, så flyselskaberne lægger nogle kræfter i at forbedre på punkterne og gøre det til et mærke, at de tager deres kunder seriøst. Der har efterhånden i nogle år eksisteret en social mediemagt, hvor dårlig omtale har kunnet få virksomhederne til at reagere. De forstår i dag, at de eksisterer i det offentlige domæne,« siger Nicolas Michaelsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen