Berlingske Business

Nyt kuld af iværksættere med friske fisk

22BUSLars-Buch-fra-Funifi.jpg
Overskrift
Stifter af Startupbootcamp Lars Buch betegner det nuværende fællesskab som stærkt, men ville ønske sig flere og større investorer, der for alvor kan løfte deltagernes projekter. Arkivfoto: Claus Bech
 
 

Acceleratorprogrammet Startupbootcamp har i år kun ét enkelt hold med danske deltagere, og det er rodfæstet i det nordjyske fiskermiljø. Men det er ikke noget problem. Tværtimod.

Det internationale iværksætterprogram Startupbootcamp har nu fået sat ansigter på de hold, der efter sommeren står til at få en heftig tur gennem den danske gren af virksomhedsacceleratoren. Otte styk er det blevet til, og de udmærker sig ved at være fra otte forskellige lande.

Det er ikke uventet, at der er et stort udenlandsk fodaftryk i acceleratorprogrammet, der i dag er forankret i kontorfællesskabet Rainmaking Loft bag Operaen på Holmen i København. Konceptet er internationalt. Der eksisterer for tiden camps i otte lande, og flere er ved at komme til.

Den danske afdeling er specialiseret i mobilbaseret teknologi og ikke i danske projekter. Ifølge frontmand Lars Buch er det netop fokus på ideerne og potentialet – og ikke geografisk forankring – der skaber spredningen. Og spredningen er helt bevist.

»Det er første gang, vi har et hold fra Island, Moldova og Rumænien. Det er i sig selv spændende. Udgangspunktet har været superstærkt, og vi har haft 50 pct. større søgning end tidligere – over 300 ansøgninger. Det er meget modne hold. Mange af dem har produkter på markedet. De skal bruge os til at få vækst og salg og ikke så meget til at skabe produktet,« siger han og tilføjer:

»I år har vi kigget på trends hen over det globale. Der er måske tyve startups, der ser på den samme problemstilling. Vi vurderer, hvem der først kan få skabt en version, der kan sælge, og vælger dem. Det er derfor, vi ender på lidt sjove lande.«

Startupbootcamp-konceptet er finansieret af private midler og sponsorer, og forretningsideen er, at Startupbootcamp leverer lokaler, mentorer, miljø og samtidig giver de håbefulde iværksættere 15.000 euro (110.000 kr.) til at begynde med. Modydelsen er et mindre ejerskab i virksomheden.

BM

Gamle vaner skal brydes

Det ene danske bidrag til den nye camp, der officielt bliver skudt i gang til sommer, er den lille iværksættervirksomhed Macellum. Den er stiftet af to nordjyske universitetsstuderende med store visioner for en branchemæssig niche, der normalt ikke er i fokus i tech-startup-verdenen.

Ophavsmændene er Rasmus Christensen, der er ph.d.-studerende, og Henrik Klarup, der færdiggør sin kandidatgrad på Aalborg Universitet til sommer. Deres koncept handler om fiskepriser. De er ved at teste en app til smartphones, der kan vise priser fra nordeuropæiske fiskeauktioner, og som på den måde kan guide erhvervsfiskere til den havn, hvor der er størst fortjeneste.

Det lyder måske ikke så ambitiøst, men det er det i den grad på den lange bane, forklarer medstifter Rasmus Lundgaard Christensen.

»Målet er på sigt at facilitere handlen mellem fiskere og opkøbere og på den måde skære auktionshusene bort. Derudover arbejder vi på en algoritme, der kan give et bud på prisen i morgen. Planen er at afprøve nye forretningsmetoder i en industri, der i 30 år har haft samme vaner. Samtidig kan vi hjælpe en branche, der har det hårdt,« siger Rasmus Lundgaard Christensen, der selv er ud af en erhvervsfiskerfamilie og retter blikket mod endnu fjernere horisonter:

»Det helt langsigtede er at lave en international online-auktionsplatform – en slags Alibaba for fødevarer, der kan gøre markeder gennemsigtige. Det kan handle om vindruer i Californien, olivenolie i Italien, frugt i Frankrig. Afrikanske lande er også en oplagt mulighed ud fra ideen om, at det kan betale sig at gå et par kilometer længere for at sælge ens vare.«

25busnybusters.jpg

Makkerparret har valgt at gå ind i Startupbootcamp-programmet, efter at de vandt iværksætterkonkurrencen Venturecup og fik et mindre legat fra Fonden for entreprenørskab. De synes grundlæggende, at bootcamp-konceptet og de personer, der er involveret, passer godt til deres egen tankegang og ambitionsniveau.

Startupbootcamp-chefen Lars Buch valgte Macellum-teamet af flere årsager. En var selvsagt selve konceptet og forretnings­ideen. Men en helt anden årsag var, at holdet bag i Lars Buchs optik har en helt central fordel, fordi de beskæftiger sig med en branche, som de qua deres geografiske og familiemæssige ophav har viden om og kontakter i.

»Det er ikke en nem industri at komme ind i. Dét, at de er ud af fiskerfamilier, skal være med til at trække læsset på salgssiden. Det skal man ikke undervurdere. Det er vigtigt. Der er forskel på, om man skal ændre advokatsamfundet eller fiskersamfundet,« siger Lars Buch.

20BUSrain2.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen