Berlingske Business
14:43Europæisk indeks sniger sig lige præcis i grønt

Ny teknologi fordrer etiske overvejelser

retinalyze
RetinaLyze. Robert Birch og de to systemudviklere. Foto:

En diabetesscreening hos optikeren hæver forebyggelsesraten og mindsker køen ved lægen. Universitets­lektor mener dog, at der er etiske udfordringer.

»Minus tre en halv på begge øjne og tegn på diabetes.« Det kan være beskeden, næste gang du går til Profil Optik for at få tjekket synet.

Optikerkæden har nemlig siden april kunne tilbyde en ekstra service, der ved hjælp af et kamera og et avanceret algoritme-system kan screene øjets nethinde for spor på diabetes. Det er virksomheden RetinaLyze, der står bag teknologien, og ifølge administrerende direktør Robert Birch har metoden et stort globalt potentiale.

»Diabetes er et kæmpe verdensproblem, som vi bliver nødt til at forebygge. Men der er simpelthen ikke øjenlæger nok til at screene alle, så teknologien er altafgørende her. Det gør det mange gange nemmere og billigere,« siger Robert Birch.

RetinaLyze

Screeningen er ifølge ph.d. i sundheds­sociologi og lektor i sundhedsfremme ved Syddansk Universitet Pernille Tanggaard en del af en trend, hvor sundhedstjek ud­liciteres fra de praktiserende læger til apps, selv­dianose-udstyr og ikke-lægefaglige erhverv.

Pernille Tanggaard byder den nye teknologi og måleudstyret velkommen, men er også skeptisk over for kombinationen af optiker og sundhedstest.

»Den etiske diskussion er lige så relevant. Når man går til lægen, gør man det fordi, man har taget stilling til, at man gerne vil have et sundhedstjek. I det her tilfælde tager man til optikeren for at få briller, og så bliver man ligesom påduttet information om sit helbred. Det er måske ikke optikerens lod at formidle den slags information,« siger Pernille Tanggaard Andersen.

Udstyret er blevet testet og certificeret af Herlev Hospital, Steno Diabetes Center og Københavns Universitet til at være et pålideligt screeningsredskab, og Robert Birch er ikke bekymret for etikken.

RetinaLyze

Som et termometer

»Så længe vi ikke stiller en egentlig diagnose, synes jeg ikke, der er noget etisk at bekymre sig omkring. Hvis billederne viser små blødninger eller udvidelser på blod­karrene, opfordrer optikeren kunden til at henvende sig hos en øjenlæge,« siger Robert Birch og fortsætter:

»I virkeligheden er det ikke meget forskelligt fra at have udviklet et termometer, som man jo bruger til at måle sin temperatur, hvis man har mistanke om feber. Hvis det viser 39 grader, er man nok syg.«

For Pernille Tanggaard handler problematikken i lige så høj grad, om hvordan informationen formidles. Ifølge hende skal man være forsigtig med, hvordan man håndterer information omkring eventuelle sygdomme.

»Man kan risikere at skabe unødvendig frygt. Man kan godt være disponible overfor visse sygdomme, som aldrig kommer i udbrud. Der kunne jeg godt stille spørgsmålstegn ved, om det er optikerens ansvar at formidle den slag information,« siger Pernille Tanggaard Andersen.

På den anden side er hun ikke i tvivl om, at udviklingen peger i retning af endnu flere tests og forebyggende screeninger.

»Jeg tror, at vi kun har set minimalt af, hvad der i fremtiden kommer til at være af test og målinger på vores kroppe og om vores sundhed. Teknologien gør det let og billigt og er lige rundt om hjørnet, så det er kun etikken og moralen, der stiller grænser,« siger Pernille Tanggaard Andersen.

atea

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen