Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Ny pris belønner designere for samfundssind

design pris
Samfundssind og bæredygtighed var nøgleordene til prisuddelingen Danish Design Award, der blev uddelt torsdag aften i Industriens Hus. Her står Helle Joof sammen med teamet bag Børnenes Hovedstad Billund, som vandt Visionary Concepts Award.

Design er mere end æstetik og form, det kan også skabe værdi for samfundet. Sådan lød devisen, da priserne til Danish Design Award blev uddelt torsdag aften. Der er store for gevinster virksomheder i design, lyder meldingen.

Budskabet bag uddelingen af de 15 designpriser torsdag aften var klart: Prisværdigt design anno 2016 er mere end haute couture og stempelkander, det er med til at forbedre verden.

Robuste boliger til flygtningelejre, tæpper vævet af genbrugsflasker og fiskenet, en stomipose og en deleøkonomisk app, der forbinder blinde med frivillige seende hjælpere. Udplukket af prisvindere viser, at der var samfundssind på programmet til Danish Design Award, som løb af stablen for første gang torsdag aften i Industriens Hus.

»Dansk design anno 2016 er i øjenhøjde med de samfundsudfordringer, vi står over for. Det er på et ekstremt højt niveau i forhold til at kombinere kommerciel bæredygtighed og forretning på den ene side, og det samfundsmæssige, menneskelige på den anden side,« siger Christian Bason, direktør i Dansk Design Center, der står bag prisuddelingen sammen med brancheforeningen Design Denmark.

Internationalt fokus på design
Torsdagens prisuddeling lægger sig i slipstrømmen på et stigende internationalt fokus på designeres værdi for virksomheder. Ventureselskaber som Kleiner, Perkins, Caufield & Byers har ansat en designpartner til at hjælpe med investeringer. Det samme har Google. Og IBM har meldt ud, at virksomheden på globalt plan ansætter 1.000 designere de næste fem år.

At designere er en god forretning for virksomhederne, bliver bakket op i en undersøgelse foretaget af det britiske Design Council. Undersøgelsen viser, at for hvert pund investeret i design kan en virksomhed forvente fire pund i profit.

Derfor var det heller ikke tilfældigt, at rammen for prisuddelingen var Industriens Hus, fortæller Chalotte Rønhof, underdirektør i DI.

»Mange af vores medlemmer er allerede brugere af design eller potentielle brugere af design. Og vi har haft et designudvalg i en årrække, der har som mål at få flere virksomheder til at tage designere med om bord,« siger hun.

For designerne tilfører virksomhederne værdi. Dels æstetisk værdi. Dels er designernes tankegang også et strategisk værktøj, der hjælper virksomhederne med at vende deres forretning på hovedet, forklarer Charlotte Rønhof.

charlotte rønhof

Og design kun bliver mere relevant og værdifuldt for investorer de kommende år, mener Kigge Hvid. Hun var et af de 17 jurymedlemmer til Danish Design Award og står i spidsen for den nyligt etablerede fond, Danish Ventures. Fonden forventer at have 300 millioner til at investere i 20 projekter, som alle er kandidater til en af verdens mest prestigefylde designpriser INDEX: Award.

»I den nye økonomi, hvor deleøkonomien er en væsentlig faktor, har designere været med til at opfinde helt nye forretningsformer. En række af deleøkonomiens meget store virksomheder, Airbnb, Flickr, Kickstarter og Instagram er grundlagt af designere. Dem ville mange nok ønske, de havde investeret i,« siger hun.

Virksomhedens hofnar
En af de virksomheder, der torsdag blev hædret med en pris, er danske Coloplast. Virksomheden vandt prisen i kategorien Employment Growth med deres grå stomipose Sensura Mio. Stomiposen er et alternativ til den velkendte hudfarvede stomipose, der ofte har generet sine ejere ved at kunne skimtes gennem hvide skjorter.

Mio

Bag den grå farve står blandt andre den industrielle designer Jakob Bendix. Han er en del af Coloplasts’ designafdeling, hvor syv designere er ansat. I samspil med brugere og sygeplejersker har Jakob Bendix fundet frem til, at det faktisk gør en synbar forskel, om en stomipose er grå eller hvid.

Som designer i en stor industrivirksomhed er man ofte »hofnaren, der tør sætte spørgsmålstegn«, men Jakob Bendix er overbevist om, at han kan tilføre virksomheden vigtige kompetencer.

»Jeg er god til at skabe en kobling mellem det teknologiske og det menneskelige og forbinde dem i nye logikker,« siger han.

Samlet står stomi-forretningen for 40 pct. af Coloplasts globale omsætning på knap 14 milliarder kroner. Her er Sensura Mio særlig vigtigt, fordi den skal være »fremtidens vækstdriver inden for stomi«, oplyser Coloplast.

Ny dansk guldalder
Da designpriserne havnede på vindernes hænder torsdag aften på scenen i Industriens Hus, trak det tråde 50 år tilbage til 1965, hvor den første danske designpris, ID-prisen, blev uddelt. I dag bærer danske designere også på den designarv, der begyndte i 1950’erne og siden har gået sin sejrsgang verden over.

Men modsat fortidens danske designere tænker mange nutidige designere bæredygtighed og samfundsproblemer selvfølgeligt ind i designet, fortæller Christian Bason. Mange af prisvinderne har en evne til at se nye muligheder, der giver virksomhederne forretningsmuligheder, mener han.

»Vi står og kigger ind i en ny dansk guldalder. Der er ingen tvivl om, at vi er langt fremme globalt, når det gælder om at skabe bæredygtigt og problemløsende design,« siger Christian Bason.

Mandag: Dansk Design

Det er vigtig at være sig arven bevidst, for vi danskere glemmer let, hvor gode vi egentlig er til design, mener Christian Bason.

»Vi står på randen af et nyt væksteventyr, så længe virksomhederne forstår at bruge designerne,« siger Christian Bason.

Dansk Design Center er gået sammen med Dansk Industri om at lave en undersøgelse, der skal afdække danske virksomheders brug af designere. Den udkommer i september.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen