Berlingske Business

Nu kommer hypet dansk streaminggadget endelig på markedet

pix-airtame
Efter års arbejde er HDMI-donglen Airtame endelig kommet på markedet. Her ses produktionschef og medstifter Marius Klausen. Foto:

Den lille danske iværksættervirksomhed fik 22.000 forhåndsordrer på sin HDMI-dongle, der kan streame video mellem forskellige enheder. Nu er Airtame kommet i handel.

For snart halvandet år siden blev det danske koncept Airtame hædret ved teknologimessen CES i las Vegas. I dag, utallige timer af hårdt arbejde og en succesfuld crowdfunding-kampagne senere, er virksomhedens HDMI-dongle klar til salg.

Det meddeler virksomheden tirsdag, og dermed er holdet bag kommet en kæmpeskridt tættere på et kommercielt gennembrud.

»Vi er ekstremt glade for at kunne lancere Airtame,« siger virksomhedsstifter og administrerende direktør Jonas Gyalokay i en skriftlig meddelelse og tilføjer:

»Efter måneder med beta-tests, hvor vi har arbejdet hårdt på at finpudse produktet, er vi nu klar til at frigive vores produkt.«

26BUSAirtames.jpg

Og det er noget af en milepæl for det lille hold bag Airtame. Eventyret startede som en idé i 2011, hvorefter Jonas Gyalokay og fire samarbejdspartnere valgte at sætte produktet på crowdfunding-platformen Indiegogo. På trods af at konkurrerende produkter fra blandt andet Google dukkede op, så tog tusinder af mennesker ideen til sig og forudbestilte via crowdfunding-hjemmesiden.

Det skød for alvor ideen ind i virkelighedens verden, og nu er der så kommet et produkt på gaden, som kan købes for omtrent halvandet tusinde kroner. Airtame har indgået en distributionsaftale med virksomheden EET Europarts. Det skal i sig selv være med til at booste salget, siger stifter Jonas Gyalokay.

»Samarbejdsaftalen styrker Airtames position i forhold til eksisterende kunder, men skal i høj grad også være med at til åbne vores adgang til nye markeder og kundesegmenter. At vi har indgået aftale med en så stor spiller i Europa regionen er fantastisk,« siger han.

Airtames crowdfunding-kampagne fandt sted sidste år og her lykkedes det virksomheden at rejse seks millioner kroner på 60 dage. Desuden har virksomheden rejst over ni millioner kroner fra Seed Capital og Libratone-grundlægger Tommy Andersen.

LÆS MEGET MERE OM MULIGHEDERNE I CROWDFUNDING I BERLINGSKE BUSINESS ONSDAG

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen