Berlingske Business

Normal skanderborgenser vinder regional vækstdyst

Aaa
Fra venstre: Klaus Stampe, erhvervscenterdirektør, Jyske Bank, Torben Mouritsen, CEO, Normal A/S, Jens Weiersøe Jakobsen, partner, EY 

For andet år i træk er det en Skanderborg-forankret virksomhed, som vinder det midtjyske heat af virksomhedskonkurrencen EY Entrepreneur of the Year.

På trods af navnet, så har butikskæden Normal været igennem en ret usædvanlig vækstrejse. På fire år er den gået fra én til ikke mindre end 80 butikker, og den heftige vækstrate medfører nu, at Skanderborg-virksomheden kan kalde sig Entrepreneur of the Year.

Normal A/S er onsdag aften blevet kåret til vækstvinder i den midtjyske del af virksomhedskonkurrencen, og dermed kan indbyggerne i festivalbyen i Søhøjlandet notere sig, at den to år i træk har overstrålet al anden konkurrence i virksomhedsdysten. Sidste år blev konkurrencens midtjyske heat nemlig også vundet af en anden lokal virksomhed, nemlig Dansk Ingeniørservice.

31BUSPix1-Liftra-093648.jpg

I år er det dog den svulmende butikskæde, som bl.a. gør sig i dagligvarer til hygiejne og rengøring, der har stillet sig i rampelyset, og spørger man EYs midtjyske konkurrenceansvarlige, Jens Weiersøe Jakobsen, så er det da også Normals næsten unormale vækst, der har imponeret.

»Den regionale jury er enig om, at det, årets vinder har præsteret, er exceptionelt godt gået. Juryen hæfter sig bl.a. ved, at virksomhedens koncept, DNA og strategi er udviklet af serieiværksættere og folk med solid brancheerfaring,« siger Jens Weiersøe Jakobsen og tilføjer:

»Det kan forklare, at de overhovedet har set en sådan mulighed, troet på den og evner at føre den ud i livet – også med en vækststrategi, der rækker ud over landets grænser.«

Normal kunne i seneste regnskab notere sig en nettoomsætning på 665 millioner kroner og en bundlinje på 11 millioner kroner. Virksomheden har vokset voldsomt lige siden startskuddet i 2013 og i sommers kunne den slå dørene op i sin første udenlandske butik, der ligger i Norge.

05BUSMarie-Louise-Bjerg-092.jpg

Normal har i Entrepreneur of the Year været oppe imod nogle andre opsigtsvækkende virksomhedshistorier fra det midtjyske. Det drejer sig om bygge- og udviklingsselskabet KPC, butikskæden Søstrene Grene, byudviklingsfirmaet Tækkersminde samt hvidevare-netbutikken WhiteAway.

Jurybegrundelsen afslører da også, at der har været meget stærke virksomheder med i årets Entrepreneur-dyst.

»Årets vinder i Region Midt er fundet i et usædvanligt stærkt felt. Juryen er enig om, at det, årets vinder har præsteret, er exceptionelt godt gået. Det er fortsat en ung virksomhed, men proof of concept er på plads, væksten fortsætter, og der er stærke investorer med,« skriver den uafhængige jury i sin begrundelse..

I det hele taget ser erhvervslivet ud til at være på stabil kurs i den midtjyske region. I alt 294 virksomheder lever i år op til konkurrencens skrappe krav. Tallet udgør en lille fremgang på en procent i forhold til sidste år.

17BUSEY-Gadeberg-DIS-102743.jpg

At tallet ikke stiger mere, bekymrer dog ikke EYs midtjyske konkurrenceansvarlige, Jens Weiersøe Jakobsen.

»Efter flere års kraftig udvikling er fremgangen i antallet af vækstvirksomheder i Midtjylland i år mere afdæmpet, men vi holder det høje niveau. Bag væksthistorierne i de mange kvalificerede virksomheder står gode ideer, stærke produkter og flot indtjening,« siger han.

EY Entrepreneur of the Year fortsætter torsdag sydpå for at kåre konkurrencens vinder for Fyn. I næste uge fortsætter de regionale finaleevents, som slutter i København. Den nationale finale finder sted i Forum 30. november. Berlingske er dansk mediepartner på konkurrencen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen