Berlingske Business

Norden er stormester i start-up

Tirsdag
Næsten hver tiende iværksættervirksomhed med en salgsværdi på mindst en milliard amerikanske dollars - en såkaldt enhjørning - kommer fra de nordiske lande. Især Sverige fører an, viser ny undersøgelse offentliggjort tirsdag. Foto:

Næsten hver tiende iværksættervirksomhed med en salgsværdi på mindst en milliard amerikanske dollars - en såkaldt enhjørning - kommer fra de nordiske lande. Især Sverige fører an.

Skandinavien og Finland er frodige græsgange for enhjørninger - iværksættervirksomheder med et prisskilt på mindst en millard amerikanske dollars. Det skriver arcticstartup.com ud fra en analyse fra den svenske venturekapitalfond Creandum.

Analysen viser, at 9 pct. af verdens millard-startups siden 2005 er kommet fra Danmark, Sverige, Norge og Finland. Det på trods af, at de nordiske lande står for blot 2 pct. af det globale BNP og 3 pct. af Europas befolkning.

Kødby

Til sammenligning står de resterende 97 pct. af Europas befolkning for 8 pct. af verdens enhjørningevirksomheder, og Creandum håber, at den nye viden kan være med til at sætte yderligere skub i Nordens startupscene.

»Vi ønsker, at forstå det marked, vi opererer i, men vi prøver også at sætte de nordiske lande på kortet. Måske har vi været for ydmyge omkring at promovere os selv,« siger Daniel Blomquist fra Cerandum.

Skjulte hjemstavne

Samme toner lyder fra en række personer med tilknytning til det danske iværksættermiljø i Berlingske Business' igangværende serie om hotspots i hovedstaden. Blandt andet Jasenko Hadzic og Lærke Ullerup fra #cphftw og Martin Bjergegaard fra Rainmaking Loft.

19BUSLaerke-Ullerup-og-Jase.jpg

For selv om en del danskere efterhånden har hørt om succeshistorier som Skype, Zendesk, JustEat og Unity, er det ikke altid, at virksomhedernes ophav er kendt i udlandet.

23BUSRainmaking---top.jpg

Og det samme gør sig altså gældende for iværksættervirksomheder i resten af Norden. For eksempel for Sveriges Spotify, King og Mojang. Sidstnævnte to selskaber står bag de ellers svært populære spilsucceser Candy Crush og Minecraft. Minecraft blev i september solgt til Microsoft for 2,5 millarder dollars.

Svensk dominans

Netop Sverige er ifølge Creandums analyse Nordens store trækmotor siden årtusindeskiftet, med 263 solgte virksomheder til en samlet vurdering på 23,7 milliarder dollars mod Danmark, Norge og Finlands kombinerede 224 salg til samlede 24,2 milliarder dollars.

Danmark ligger med 58 solgte startups endnu nederst på den nordiske scene mod Norges 75 og Finlands 91. Dog har Danmark et forspring til Finland på lidt mere end en milliard dollars i selve værdien af virksomhederne.

16BUSnabby-Founders-House.jpg

Ifølge Daniel Blomquist fra Cerandum skyldes den svenske dominans i Norden sandsynligvis dels et større marked, men også et mere alsidigt virksomhedsmiljø. Derudover har landets iværksættere og investorer haft længere tids erfaring med de tech-virksomheder, som skyder frem i hele den nordiske region.

Globale baghjul

Selv om Sverige altså kipper mest med den blå-gule fane, står resten af de nordiske lande også for en stor del af de særligt succesrige iværksættervirksomheder. For selv om der som helhed fødes flere enhjørninger uden for Europas kolde nord, er forholdet større her.

02BUSsbt.jpg

Hvor hver niende solgte startup på globalt plan er vurderet til mere end en millard dollars, er der i Norden tale om hver femte. Til gengæld har Skandinavien og Finland en lavere andel af virksomheder, som sælges for mellem en halv og en hel milliard amerikanske dollars. I salg for under en halv milliard står stillingen nogenlunde lige.

Efterlyser super-startup

På trods af de tilsyneladende frodige græsgange, flytter mange af de store nordiske iværksættere dog til nye marker, når de bliver solgt. Det sker oftest ved fusion, og mens kun lidt mere end hver tredje frasolgte startup er blevet siddende i Norden, har næsten halvdelen rykket teltpælene til USA.

05BUSVaekstSilicon-Valley.jpg

Derfor efterlyser Daniel Blomquist fra Creandum en nordisk tech-virksomhed i stil med Google eller Facebook, som formår at opkøbe lokale innovative virksomheder - eller måske endda vende strømmen og i stedet hive amerikanske spillere hen over Atlanten.

»Der har ikke været nogen ti år gammel super-startup endnu,« siger han, men peger på, at det med de nye store spillere i Skandinavien måske snart kan blive en realtitet.

next step

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen