Berlingske Business

Nørdlegeplads på Nørrebro

20BUSRocket-lab.jpg

Over 100 iværksættere og kreative hjerner har samlet sig i en gammel fabrikshal på Nørrebro, der har fået navnet Rocket Labs. Samspillet mellem de små virksomheder skal skabe rum for succes.

Et par minutter fra mylderet af liv omkring Nørrebro Station har nørderne legeplads. På første sal i en gammel lagerbygning, hvor svenske Hasselblad tidligere producerede kameraer, boltrer de vilde ideer og nørdede påfund sig.

Rocket Labs er navnet på kontorfællesskabet, hvor over 100 IT-iværksættere bygger virksomheder op fra nul. Men hvad er så specielt ved en lagerhal med borde og stole, og hvordan skaber stedet vækst i samfundet? Direktør Rolf Rasmussen har et bud.

»Vi har ikke fancy designermøbler; vi prøver bare at imødekomme nogle helt basale behov: Tag over hovedet, hurtigt internet, kaffe i køkkenet, sodavand i køleskabet, og så kan du ellers bare køre på.

13BUSVaekstToke-Kruse.jpg

Han kalder stedet for »den fysiske manifestation af det digitale netværk«. Rocket Labs er simpelthen der, hvor dygtige mennesker med digitale startups skal mødes for at sparre og netværke med ligesindede.

Rocket Labs er ikke det eneste startup-hotspot i byen. Berlingske har tidligere besøgt fællesskaber som Rainmaking Loft og Founders House, men Rocket Labs adskiller sig på flere måder.

Mikrovirksomheder med megaideer

Rocket Labs er meget inkluderende i sin tilgang, og der er da heller ingen krav til virksomhedernes størrelse eller målsætninger, før de kan placere sig i de åbne landskaber hos raketlaboratoriet. Det kræver et indskud på 1.500 kroner om måneden, og så har man adgang til en siddeplads og sparring med de kreative hjerner, Rocket Labs udgøres af. Lige i øjeblikket sidder 110 personer fordelt på 49 virksomheder i den gamle fabrikshal.

23BUSRainmaking---top.jpg

Det eneste krav til eventuelle beboere er, at man er digital på den ene eller anden måde. Her sidder virksomheder, der laver programmer til telemedicin, til tandlægeskræk og en cykelmekanikerhjemmeside, der kommer på husbesøg og lapper slangen.

Den største virksomhed, der sidder på Rocket Labs har ti medarbejdere, og det er kendetegnende for iværksætterne her, at de har en del færre ansatte end nogle af de virksomheder, der sidder i eksempelvis Startup Village på Amager. Her sidder de gode ideer, inden de eksploderer og bliver den næste Endomondo. Men potentialet til en ny Endo-mondo-historie sidder helt sikkert her i lokalet ifølge direktør Rolf Rasmussen.

Links for millioner

En af de første virksomheder, der etablerede sig i Rocket Labs, er Linkfire, som sidder tæt på døren og kaffemaskinen og nu også er tæt på succes på det globale musikmarked. Linkfire laver et værktøj til musikbranchen, der gør det nemmere at dirigere sine kunder over på den rette streaming-tjeneste.

23BUSRainmaking---top.jpg

Så hvis du ser et link på Kim Larsens Facebook-profil, der fører dig over på din foretrukne streaming-tjeneste, er det formentligt Linkfire, der står bag. Virksomheden har kun otte ansatte, men med aftalerne med de store, traditionsrige Warner, Universal Music og Sony regner Linkfire samt medstifter og direktør Lars Ettrup med, at virksomheden vil vokse de næste år, og måske endnu hurtigere.

Lars Ettrup siger, at Linkfire nok ret hurtigt bliver for stor til at sidde i Rocket Labs, hvis forretningen går som forventet, men indtil videre bliver virksomheden siddende på førstesalen på Hejrevej.

»Her skal jeg jo ikke selv sørge for frokost eller tænke på, om elregningen bliver betalt. Det er supernemt for os at sidde her, for så skal vi kun tænke på vores kerneprodukt,« siger Lars Ettrup, som også har været med til at etablere Rocket Labs.

smv

Linkfire har i januar lavet en stor aftale, der gør verdens største pladeselskab, Universal Music, til det lille danske firmas nye kunde, og man forventer en omsætning på et tocifret millionbeløb i 2015. Lars Ettrup håber på, at hans idé, som blev til et firma, kan blive den næste danske tech-virksomhed, der bliver solgt for et kæmpebeløb.

Mange små bække

På Rocket Labs er det primært IT-iværksættere, der slår deres folder, og det kan mærkes på flere måder.

I bunden af det største lokale er der indrettet et lille mørkt rum, der ikke indeholder andet end tunge lædermøbler, et fjernsyn med en spillekonsol og en masse tomme dåser på gulvet. Her spilles der om hæder og ære og ofte skabes der også ideer, mens man leger og konkurrerer.

Selv kaffemaskinen fungerer gennem en app. Beboerne på Rocket Labs indtaster bestilling på en tablet, hvorefter den glohede kaffe bliver spyttet ud af en hane, som er forbundet til kaffeautomaten.

11BUSUlrik-Branner.jpg

Lars Ettrup fra Linkfire fortæller, at alle på Rocket Labs har været den i familien, man ringer til, når man ikke kan finde ud af sin computer. Derfor opstår nye ideer ofte ved fredagsbaren eller over frokosten, fordi man ikke kan lade være med at snakke om de ideer, man får.

Ifølge Lars Ettrup er flere af virksomhederne i huset opstået som en konsekvens af, at mennesker med de samme nørdede interesser sidder i samme hus. De kunne have siddet med deres ideer hjemme i kælderen, men fordi Rocket Labs ikke har nogen krav til virksomhedens størrelse, kommer iværksættere med en god idé ud at sidde blandt ligesindede, og det former og forbedrer grundlaget for, at de kan blive til successfulde virksomheder ifølge Lars Ettrup.

Starthjælp til iværksættere

Firmaerne i Rocket Labs har i gennemsnit lidt over to ansatte, så det er ikke de store, veletablerede virksomheder, der sidder i Rocket Labs. Selv enkeltmandsvirksomheder, udviklere og konsulenter sidder her i huset, for ifølge direktør Rolf Rasmussen skal Rocket Labs ikke vurdere, om din idé kan blive til noget. Det vigtige er, at du selv tror på den.

To gange om måneden stiller Rocket Labs en advokat til rådighed for virksomhederne, og Rolf Rasmussen håber, at man kan lave lignende ordninger med andre mennesker eller virksomheder, der kan hjælpe iværksætterne på Hejrevej. Men det skal ikke være hvem som helst.

Zeljko Ratkaj

»Det skal være nogen, der bidrager til vores lille økosystem herinde. Det skal være relevant for dem, der sidder herinde, og det er advokaten. Men vi skal ikke have samarbejde med virksomheder, bare så de kan få deres navn på væggen,« siger Rolf Rasmussen.

I hjørnet længst fra døren i det store tidligere fabrikslokale sidder virksomheden Cope It. Den laver en internetløsning og en app, der hjælper mennesker med tandlægeskræk. Dens direktør, Esben Toftdahl Nielsen, mener, at man i Rocket Labs frem for alt er hinandens bedste rådgivere.

»Jeg giver ikke meget for statslige konsulentordninger, hvor du kommer ind til rådgivning, og så sidder der en, der kun ved noget om offentlig forvaltning. De bedste konsulenter sidder lige her. Det er de kolleger, som har erfaring med at etablere virksomhed og måske har stået i den situation, du står i nu,« siger Cope It-direktøren.

30BBMmichael-m2.jpg

Han er bange for, at det store fokus på iværksætteri risikerer at skabe en boble, hvis man ikke samtidig skaber bedre ramme-vilkår for iværksættere.

»Der bliver gjort mange gode ting for iværksættere i Danmark, og man kunne sagtens støtte steder som Rocket Labs. Men det vigtigste på den lange bane er at skabe gode rammer for iværksætterne,« siger Esben Toftdahl Nielsen.

Københavns Kommunes erhvervsklima ligger rangeret som nummer 90 af de 98 danske kommuner, men på trods af de hårde vilkår, popper det ene startup-hotspot efter det andet op i hovedstaden. Rocket Labs er endnu et eksempel på det.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen