Berlingske Business

Niche for eksport og salg af byggematerialer til Kina

Danske produkter til nær-kinesiske priser kan få et marked i Kina.

Selv om krisen rumsterer over den ganske verden er der lande, der byder på potentialer for danske virksomheder. Det gælder også for virksomhederne i byggevareindustrien, der i disse tider rammes hårdt af opbremsningen i Europas økonomier.

Men i Kina buldrer byggeriet fortsat løs – også selv om væksten er gået ned i gear, og det giver muligheder for danske producenter af byggematerialer, hvis de ellers kigger på det kinesiske marked med nogle mere langsigtede og miljørigtige briller.

Det mener DI’s mand i Kina Anders Kjøller, der står for DI’s Own Man In koncept i Shanghai.

- Trods den økonomiske krise, forventes Kinas byggesektor fortsat at vokse med knapt 10 procent om året frem til 2010 og dermed være det marked i verden med den højeste vækst. Det er fortsat kontor- og industrielt byggeri der primært trækker væksten, men den meget høje byggeaktivitet skyldes også den hastigt stigende urbanisering, hvor tusinder af mennesker hver måned flytter fra land til de større byer i Kina. Væksten i boligbyggeriet forventes således i at vokse ca. 8 procent om året frem til 2011, siger han og tilføjer:

- Dertil kommer, at den kinesiske regerings vækstpakke også forventes at bidrage til væksten gennem en fremskydning af en række store infrastrukturprojekter.

Læs om Flüggers salg I Kina

Tilpasning nødvendig

- Jeg tror, at der er et potentiale for mange danske byggevarer i Kina. Hvis de danske byggematerialeproducenter kan tilpasse deres produkter til de lokale vilkår og stadig stå på deres kvalitetskrav, så tror jeg på den. Det er jo det mange af de danske virksomheder i byggevaresektoren, der allerede opererer i Kina har gjort, siger han og peger på virksomheder som Grundfos og Danfoss, der igennem flere år har haft salgsaktiviteter i Kina.

- Det er en generel trend, at hvis man gerne afsætte i Kina, så skal man tilpasse produkterne til det kinesiske marked og nærme sig de kinesiske priser. Den ’markup’ vi har i Danmark er de almindelige kineserne ikke villige til at betale. Det er en stenhård udfordring for her er priskonkurrencen hårdere end noget andet sted i verden, siger Anders Kjøller.

Energieffektivt fokus

Anders Kjøller mener særligt, at de danske virksomheder, der kan noget inden for energieffektivt byggeri har noget at komme efter:

- Kan man fremstille produkter der indgår i energieffektive løsninger til en nogenlunde konkurrencedygtig pris, så er der et reelt og kæmpe marked, fastslår han.

Hans kollega fra DI Byggematerialer Anne Windfeldt Trolle er helt enig.

- Kina er begyndt at sætte fokus på energiteknologier og der burde der være noget at gøre for de danske byggevareproducenter, siger hun og fremhæver, at der i de senere år har været en opadgående kurve i den danske eksport af byggematerialer til Kina. Således eksporterer Danmark byggematerialer for rundt regnet en milliard om året – energieffektive som mere traditionelle.

Læs om Flüggers salg I Kina

Ikke alarmerende eksportfald

Ifølge eksporttallene ser det dog ud til at krisen får væksten til at løje lidt af, men væksten var stadig på 43 procent højere fra oktober 2007 til oktober 2008, end året før.

- Der har været en opadgående udvikling i eksporten, men dertil kommer jo så de virksomheder, der har etableret produktion derude. Dem har vi desværre ikke tal på, men det at eksporten nu ser ud til at falde en smule kan være et udtryk for, at de har etableret produktion derude, siger Anne Windfeldt Trolle, der ikke ser noget alarmerende i det tal.

Tag Kina alvorligt

Anders Kjøller opfordrer de danske virksomheder, der vil ind i Kina til at tage udfordringen alvorligt og etablere sig med egen salgsorganisation.

- Mange virksomheder opbygger salg til Kina gennem agenter/distributører, men skal man som dansk virksomhed for alvor få hul på markedet kræver det, at man har sin egen repræsentation i Kina. Det kan man f.eks. få gennem vores kontor (Own Man In China) eller gennem etablering af eget selskab. Den centrale pointe er, at du skal have dine egne folk der arbejder målrettet på opbygning af en salg- og distributionsstruktur. Du er nødt til at have folk som kun arbejde for den danske virksomheds interesser siger han.

Læs om Flüggers salg I Kina

Læs også: Dansk Industri: Kina er stadig en uåbnet forlystelsespark

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen