Berlingske Business

Netværk og talent på tværs af Atlanten

USA/
Virksomheder og iværksættere verden over valfarter til USA. Ifølge Realm og Lemonsqueeze er der gevinster at hente i dollarens land. Foto:

Virksomheder og iværksættere verden over valfarter til USA. Ifølge Realm og Lemonsqueeze er der gevinster at hente i dollarens land.

Silicon Valley eller Silicon Alley – San Francisco eller New York. Begge byer lokker iværksættere og virksomheder til fra hele verden. Og selv om blandt andet den nordiske startup-scene i disse dage farer fremad, er der stadig meget at hente i mulighedernes land.

Det forklarer Mik Stroyberg fra Lemonsqueeze, der hjælper danske virksomheder med at få fodfæste på amerikansk jord, og som selv har hovedsæde i New York.

10BUSrealmhøj01.jpg

»I USA får du et større marked. Der er adgang til en stor, købedygtig gruppe mennesker med samme sprog og valuta. Kan du klare dig, er det en validering af din virksomhed, og USA er et fantastisk springbræt til alle verdenshjørner,« siger Mik Stroyberg.

Han forklarer, at turen over Atlanten samtidig kan åbne døre for amerikanske investorer, der ofte har store beløb i pengeposen, men helst investerer i virksomheder med amerikanske kunder og adresse. Om der er tale om øst- eller vestkyst er ikke længere så vigtigt.

nesco

»Flere virksomheder bliver i dag født globale. Mens amerikanerne for tre-fem år siden kiggede mod Asien og Europa, når de skulle ekspandere, ville en iværksætter på Christianshavn med samme produkt måske kigge mod Fyn og Jylland,« siger Mik Stroy­berg og tilføjer:

»Men i takt med, at mere er blevet muligt, har specielt danskerne åbnet skyklapperne og er begyndt at se bredere. Især for tech-virksomheder kan det være næsten lige så let, og i enkelte tilfælde lettere, at starte på et amerikansk marked i stedet for at give sig i kast med det danske.«

En af de succesfulde danske virksomheder, der er flyttet til USA, er Realm, som udvikler databaser til smartphone-apps.

Efter et visumbetinget eksil i København vendte virksomheden for et par år siden tilbage til San Francisco, hvor ideen oprindeligt blev virkeliggjort i den prominente amerikanske inkubator Y Combinator.

Optagelsen i programmet gav både et indskud på 150.000 dollar og adgang til et stort netværk. Dørene blev åbnet hos alt fra investorer til vicedirektøren hos Facebook, og netop netværket i USA betyder meget for folkene bag Realm.

»Der er et utroligt sammenhold herovre. Både folk og firmaer er utroligt åbne, og selv vores potentielle konkurrenter har givet os gode råd med på vejen,« siger administrerende direktør og medstifter Alexander Stigsen.

Med en vedvarende vækstkurve har de to Realm-stifteres sightseeing i den amerikanske solskinsstat mest bestået af besøg hos nogle af verdens førende tech-koncerner og blandt forsamlinger af talent- og håbefulde lykkeriddere.

»Det er bare her, det sker. De er lige lidt længere foran, når det kommer til mobile apps. Der er større firmaer at arbejde sammen med, bedre adgang til rigtig god kapital, og så er talentpuljen alt andet lige større end i Danmark,« siger driftschef og medstifter Bjarne Christiansen.

Jakob Nordenhof

Begge stiftere mener dog, at det »rumler« i Danmark. Der sker noget på startup-scenen, og ifølge Bjarne Christiansen er det derfor oplagt at trække på styrkerne fra begge sider af Atlanten.

Selv om antallet af talenter i USA er større, er det blandt andet stadig lettere at få fat i de bedste af dem i Danmark. Her er der endnu ikke samme rift om dem som i San Franciscos teknologiske mekka, hvor giganter som Apple, Google og Facebook lokker – blot en bustur væk.

Artiklerne blev udarbejdet i forbindelse med en pressetur til San Francisco, arrangeret og betalt af British Airways.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen