Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Mungo Park tordner frem på teaterscenen

27BUSMungo-Park2.jpg
Teaterdirektør Martin Lyngbo, Mungo Park. Her længst til højre i gang med at instruere forestillingen »Lille mand hvad nu?«. Martin Lyngbo mener, at man som leder i kulturlivet må have mod til at træffe mere satsede beslutninger, hvor forretningen støtter de kunstneriske ambitioner. Men også, at man må være pragmatisk nok til at træffe de kunstneriske beslutninger ud fra, hvad der gavner forretningen bedst. Foto: Thomas Lekfeldt

Modsat andre teatre har Mungo Park i Allerød skabt massiv fremgang i antallet af publikum og forestillinger. Teaterdirektør Martin Lyngbo mener, at succesen skyldes tæt kontakt mellem kunst og forretning.

Af teatrets to ikoniske masker er der for tiden størst grund til at bære den glade på Mungo Park i Allerød.

For i en tid, hvor teatrene kæmper for at besøgstallene ikke skal følge kurven på den triste maskes mundvige, har det lille teater i Nordsjælland skabt massiv fremgang. Siden 2005 er antallet af publikum tredoblet med lidt over 47.000 solgte billetter i sidste sæson. Samtidig er teatrets afviklede forestillinger gået fra 199 i 2005 til 324 i 2014 – en stigning på 172 procent.

»Det essentielle er at lave godt teater. Ligesom for alle andre virksomheder kan indpakning, oplevelsesøkonomi og branding være ligegyldigt, hvis produktet ikke holder. I sidste ende er det, hvad der spiller klokken 20, der afgør det hele,« siger teaterdirektør Martin Lyngbo foran sminkerummets spejl, hvor lyset under Berlingskes besøg falder på en samling overskæg til teatrets nyeste stykke med premiere på onsdag.

»Når det er sagt, tror jeg, at en vigtig del af vores udvikling de sidste ti år er, at vi meget grundigt og systematisk har tænkt i innovation. Ikke kun i forestillingerne – det gør alle teatre – men også i organisationen og på det strategiske niveau,« siger han.

teater

Og innovative tiltag har der været mange af i Mungo Park. Da Martin Lyngbo overtog ledelsen i 2005, valgte han som det første at omdanne stedet til Danmarks første ensembleteater med et fast repertoire. Det betød fastansættelse af en række skuespillere og mulighed for at veksle mellem flere forestillinger i spilleplanen.

Inspirationen kom fra udlandet. Her var formen almindelige i større teatertrupper, og Martin Lyngbo spurgte sig selv, om det også kunne fungere i mindre målestok. Og selv om mange mente, det ikke kunne lade sig gøre i Danmark, gav han det alligevel et forsøg.

»Jeg åbnede en masse Excel-ark, regnede på det og kunne ikke finde et problem. Der var ikke noget sted i ligningerne, hvor kæden faldt af. Så måtte vi jo prøve,« siger han og forklarer, at repertoireformen modsat en fast sæsonplan også tillader teatret at reagere direkte på publikums efterspørgsel. For eksempel ved at justere antallet af visninger efter popularitet eller at genindføre et allerede spillet teaterstykke i programmet.

Teatret har også oprettet satellitscener, samarbejde med andre teatre i Nordsjælland og København og både nationale og internationale turneer og gæsteoptrædener. Derudover tilbyder Mungo Park andre kulturelle tilbud, som koncerter og foredrag, og de eksperimenterer stadig med nye ideer.

I 2013 har teatret for eksempel oprettet Mungo Lab – en slags levende teaterlaboratorium, hvor publikum kan få et kig ind i maskinrummet, mens de otte fastansatte skuespillere afprøver ideer eller øvelser. Noget, som Martin Lyngbo kalder stedets mest attraktive produkt, og som hver eneste gang er lynhurtigt udsolgt.

27BUSMungo-Park.jpg

Et af stedets største succeser har dog været oprettelsen af et årskort i 2010. Ordningen har i øjeblikket 5.000 medlemmer, og med fuld adgang til alle arrangementer har årskortholderne været talrige til både Mungo Parks 13 egenproducerede forestillinger og til gæstespil fra andre teatre, nationale som internationale. På den måde har Mungo Park fået en række loyale og ihærdige ambassadører for deres produkter.

»Ingen tvivl om, at årskortet har gjort en kæmpe forskel. Det bringer flere folk ind. Men det forpligter så også, at vi holder gryden i kog og ikke bare hviler på laurbærrene,« siger Anne Sophie Fogedby, som er producent for internationale relationer. Da hun begyndte på Mungo Park for fem-seks år siden, spillede teatret tre gange ugentligt, mens det nu er næsten hver dag hele året rundt, inklusiv internationale gæster, koproduktioner og turneer i både Danmark og Skandinavien.

På direktørens ønskeseddel står bedre fysiske rammer. Teatret er allerede i tæt dialog med Allerød Kommune, og selv om Mungo Park til april flytter forestillingerne til Frederiksbergteatret Aveny-T i syv uger, behøver den nordsjællandske by ikke frygte, at teatret rykker teltpælene permanent til København. Det gjorde Mungo Parks forgænger, teatret Dr. Dante, men Martin Lyngbo mener, at et midlertidigt samarbejde som med Aveny-T kun er for det gode.

16BUSkarrierenyt.jpg

»Det er en vigtig måde at få mere værdi for skatteydernes penge, og samarbejdet var et oplagt match. Aveny-T har noget, vi ikke har: en større sal, placering i København og henvendelse til mennesker, som er interesseret i vores produkt, men måske synes, at der er for langt til Allerød,« siger han, mens han ivrigt flytter hænderne omkring i omklædningsrummets sparsomme siddeplads. Han tilføjer:

»Til gengæld mangler Aveny-T kapacitet til at afvikle forestillinger, mens vi har overkapacitet og en hel masse årskortholdere, vi kan tage med. Der er ikke nogle steder, hvor vi støder på hinanden. Det siger bare ’klik’,« siger Martin Lyngbo og sætter hænderne sammen som to klodser, der falder i hak.

»I den nuværende samfundsøkonomiske situation kommer der altså ikke flere penge til kulturlivet – det tror jeg, at alle efterhånden har forstået. Og når der ikke kommer nye penge, er man nødt til at flytte på de eksisterende.«

Hvor teatrets økonomi i 2005 bestod af 80 procent støtte og 20 procent egen indtjening, bestod den seneste sæson af 43 procent egenindtjening. Et tal, som er tæt på det næste mål.

»Det vil være rigtig stort at kunne sige, at vi tjener halvdelen selv. Det er meget højere end mange af vores kolleger,« siger Martin Lyngbo.

Og med publikumssucceser som blandt andet »Kvinde kend din krop«, som siden 2010 har solgt over 100.000 billetter, er den drøm måske ikke helt urealistisk, forklarer han:

»Det er jo tal, der er til at føle på. Selv hvis vi var en biograf.«

05BUSskraedder5.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen