Berlingske Business

Momondo flytter i historisk postkasse

30BUSPia-Vemmelund.jpg
Adm. direktør Pia Vemmelund i Momondos nuværende lokaler på Amagertorv i København. Virksomheden har brug for mere plads til flere ansatte og flytter derfor nogle hundrede meter nordpå til Købmagergade. Foto: Christian Liliendahl

Kvadratmeterprisen er måske høj, men Momondos direktør mener, der er gode argumente­r for, at rejsesøgemaskine-virksomheden fremover skal høre hjemme i en kendt postbygning på Købmagergade i Københavns centrum.

Der er rift om de kvikkeste IT-hoveder. Det mærker mange teknologibaserede virksomheder i disse år, og derfor skal de som arbejdsgivere også have noget at lokke med. Det kan være jobbet i sig selv, det kan være aflønningen, men det kan også være noget helt andet; nemlig de fysiske rammer.

Den dansk udviklede rejsesøgemaskine Momondo har bestemt sig for at flytte fra sine nuværende lokaler på Amagertorv på Strøget i København til større omgivelser et par hundrede meter nordpå. Nærmere betegnet i postvæsenets tidligere hus på Købmagergade .

30buspostgårdeninde1.jpg

Og i forbindelse med valget af den kommende beliggenhed har netop hensynet til nuværende og kommende medarbejdere været helt centralt, fortæller Momondos administrerende direktør, Pia Vemmelund. Det til trods for, at der selvsagt er betydeligt højere kvadratmeterpriser i København K i forhold til andre steder.

»Vi er en international virksomhed med mange ansatte fra udlandet, og det betyder meget for os at ligge i hjertet af København. Det er blandt andet, fordi det er et af salgsargumenterne over for vores mange unge, udenlandske medarbejdere. Jeg tror ikke, de ville føle det lige så attraktivt, hvis vi lå uden for København,« siger hun og tilføjer:

»Det handler om ting, der er karakteristiske for København. Kulturen, det grønne miljø, og at man for eksempel kan cykle på arbejde. Og så handler det selvfølgelig også om jobbet.«

Billedgalleri:

Postbygningen 1

Medarbejderstaben svulmer

Det er særdeles vigtigt for Momondo at være en attraktiv arbejdsplads, og det af gode årsager.

Virksomheden blev oprindeligt etableret af erhvervsmanden Thorvald Stigsen i 2006, men i 2011 solgt til en britisk rejsekoncern. Efterfølgende er Momondo-konceptet blevet udviklet på produkt- og markedssiden.

Virksomheden har således i dag hjemmesider i 30 lande og står derudover for den bagvedliggende IT-arkitektur på en stribe andre sites. Momondo er fortsat en vækstvirksomhed, og ejerne har store ambitioner for, hvordan den skal vokse internationalt.

Det betyder alt i alt, at Momondo-holdet siden overtagelsen er blevet ved med at vokse. Medarbejderstaben svulmer til stadighed. Det er også den grundlæggende årsag til, at den fremover skal have en ny adresse.

»Vi kan simpelthen ikke være i vores nuværende lokaler mere. Vi er nået et niveau, hvor vi næsten sidder på skødet af hinanden. Vi har allerede lavet tricket med at give folk mindre borde. Det er ikke holdbart, når vi ved, vi fortsat skal vokse,« siger Pia Vemmelund.

Valget er faldet på det gamle, kendte posthus i Købmagergade, fordi bygningen i hendes optik både minder om den, virksomheden i dag holder til i, og fordi den samtidig er noget mere.

»Bygningen kan give os fleksibilitet og effektive kvadratmeter, som kan være gode rammer om vores innovation. Men bygningen er også rigtig, fordi den har noget sjæl. Den er ikke bare en tom skal,« siger hun og tilføjer:

»Den er gammel, den har den historie. Den har både pompøse lokaler med seks-otte meter til loftet og det modsatte – mindre, fredede lokaler, der minder om det, vi kommer fra. Det er vigtigt. Vi har en kultur, der skal videreføres.«

Dermed er det ikke kun hensynet til kommende medarbejdere og IT-specialister, der er vigtigt. Det handler lige så meget om at videreføre en arbejdskultur, og det handler også om, hvor virksomheden fysisk er placeret i byen. Hvis Momondo valgte et andet kvarter i København eller en forstadskommune, ville det alt andet lige gå ud over medarbejdere bosiddende uden for København, og det har Momondo-direktøren ikke lyst til at gamble med.

Milliardmål

Virksomheden venter at have knap 150 ansatte ved årsskiftet. Bare siden august har den hyret 18 nye folk, hvoraf de ti er udenlandske.

Det voksende hold skal være med til at løfte virksomheden op til det mål, som ejerne har sat.

Det er blandt andet at nå en milliardomsætning målt i danske kroner. Adspurgt, så vil Pia Vemmelund endnu ikke sætte en præcis dato på, hvornår det kommer til at ske. Hun mener, at 2017 er et realistisk bud. Det hele afhænger dog af mange faktorer. Eksempelvis hvor mange kræfter der bliver lagt i markedsføring, men også i udefrakommende faktorer som eksempelvis oliepris.

15BUSPia-Vemmelund.jpg

Momondo er en klassisk tech-vækstvirksomhed, hvor vækst er vigtig og profit mindre essentiel – i hvert fald så længe der er ejere, der er klar til at fylde pengekassen op. Hvornår den dansk forankrede, men udenlandsk ejede virksomhed skal tjene penge på bundlinjen, afhænger ifølge Pia Vemmelund i høj grad af netop ejerne.

»Vi har lige brugt en masse penge på TV-reklame, og de skal selvsagt tjenes ind. Målet er at være profitable i år, men det er i princippet op til vores ejer at bestemme, hvor aggressive vi skal være,« siger Momondo-direktøren og tilføjer:

»De tænker heldigvis langsigtet. Det er vigtigere, at vi laver penge på langt sigt end lige i år. De presser os til at være ambitiøse.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen