Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Mobilen giver nye muligheder

mobil

Professor spår, at specielt de mobile enheder vil drive udviklingen af netbusiness.

Udviklingen af specielt nye mobile computere som smartphones samt udbredelsen af bredbånd driver internetudviklingen i disse år.

Det giver både muligheder og udfordringer for virksomhederne, mener CBS professor Niels Bjørn-Andersen, der er specialiseret i at følge digitaliseringen.

Professoren ser ikke udviklingen på internettet som om, der er sket et regulært teknologispring de seneste par år. Det handler mere om, at nettet og de muligheder, der er på det, er i konstant udvikling. Flere og flere bruger det, og erfaringsgrundlaget stiger hele tiden.

Men når det er sagt, så mener han også, at der er én trend, der overskygger det meste andet for tiden. Og det er de mobile enheder. Det har han ved selvsyn observeret på en tur til Østasien for nyligt.

»Jeg har lige været i Kina i 14 dage, og jeg synes, det nu står klart, at hvor vi tidligere har set mod Californien for at få øje på udviklingstrends, så skal vi altså til at vende blikket mod Østen. Her sker over halvdelen af interaktionen – og betalingerne – via mobile enheder. Så langt er vi ikke herhjemme,« siger han og tilføjer:

»Vi er nødt til at optimere vores hjemmesider, så de kan tilgodese det mobile marked. Det mobile kommer til at drive udviklingen nu. Vi er et par år efter kineserne på det her område.«

Det er ikke fordi danske virksomheder er tabt bag vognen af den årsag. Vi er også med herhjemme. Men det ændrer ikke ved, at virksomheder fremover i langt højere grad skal tænke på, hvordan de præsenterer sig på mobile platforme, og det er ikke altid en øvelse, der er ligetil.

Kvalitet i fokus

Én ting er det tekniske, som eksempelvis dynamiske hjemmesider, der ændrer størrelse efter brugerens valg af platform. En helt anden er netop indhold. Og det både kvaliteten af den og præsentationen af den.

Niels Bjørn-Andersen mener, at kvaliteten af virksomheders hjemmesiders indhold generelt bliver bedre og bedre. Det er i hans optik en naturlig udvikling. De fleste virksomheder ved godt, at det er værd at stramme op på de her punkter, som han siger det.

Professoren mener dog også, udviklingen har fået et boost de seneste par år på grund af modningen af den mobile teknologi. Det kan godt være, vi i dag tager smartphones for givne, men han minder om, at det faktisk ikke er mange år siden, teknologien blev introduceret.

»For fem år siden var smartphones små og ikke særlig kraftige. Mulighederne var begrænsede – også fordi den mobile båndbredde (internethastigheden, red.) var mindre. I dag har vi 4G og Wifi over det hele – også i et land som Kina,« siger Niels Bjørn-Andersen og tilføjer:

»En trendsætter kan i dag via de her muligheder og kanaler brande sig på en ny måde. Og det giver igen mulighed for at skabe forretningsmodeller, som man ikke kunne for bare fem år siden.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen